České graffiti získalo na chebské zdi důležitý POINT

Radek Wohlmuth
17. 6. 2009 12:00
Emancipace "nutného zla" u nás pokračuje
Foto: archiv GVU Cheb

Recenze - Graffiti se etabluje pomalu, ale jistě a stává se respektovaným oborem. Jestliže zatím stále platí, že pro většinu lidí je nutným zlem, které je „třeba postihovat“, pro mnoho jiných je to už fenomén, kterému stojí za to věnovat pozornost. Důvodů je několik, ale hlavní jsou především dva. Graffiti je atraktivní a aktivní.

Graffiti v Česku má doby svých pionýrských začátků dávno za sebou a to kromě jiného znamená, že i tady má své mistry: precizní a formálně dokonalé autory, kteří svým suverénním projevem dokážou přesvědčit podstatě kohokoli včetně tradicionalistů a odborníků na výtvarné umění.

Druhou jeho výhodou je fakt, že si ze své podstaty samo vyhledává diváky. Navíc si stále udržuje auru kontroverzní dráždivosti, která spolu s dalšími faktory přispívá k tomu, že má své příznivce i v těch nejzapadlejších koutech republiky.

Foto: archiv GVU Cheb

Není se proto čemu divit, že graffiti akce už nějakou dobu nejsou jen záležitostí centra, ale objevují se i v regionech. Někdy dokonce – vzhledem k nedůvěře, která se obecně ke graffiti váže - v trochu překvapivých souvislostech.

 Zatím posledním takovým příkladem je POINTova wall v Chebu, který je z hlediska graffiti stále ještě do značné míry panenskou půdou. POINT je v rámci české graffiti scény respektovaným autorem, jehož renomé dávno přerostlo hranice republiky a stále častěji je uváděno i v mezinárodních souvislostech.

Sám je absolventem pražské akademie výtvarných umění a na české graffiti scéně je už delší dobu pokládán za jednoho z nejlepších, jestli ne vůbec nejlepšího writera. Je proto symbolické, že první opravdu významný piece udělal v Chebu právě on.

Cheb se tak dostal nejen na mapu českého graffiti, ale bylo to navíc dokonce téměř oficiální, tedy vědomé gesto, protože akce byla legální. Tomu odpovídá i umístění a velikost stěny.

Je v areálu 5. ZŠ Matěje Kopeckého na chebských Hradčanech, má přes 70 m² a patří mezi největší POINTovy walls vůbec. Jedná se o volnou abstraktní kompozici, kde kromě signatury naprosto absentuje písmo.

Jejím základem není tag, tedy pseudonym autora, nevyskytuje se na ní ani přípis ve formě vzkazu, kterými POINT občas svoje piecy provází. Monumentální prostorově vystavěná nástěnná malba, vytvořená kombinovaným způsobem pomocí válečků i sprejů, je ryze malířským vyjádřením, geometrizující kompozicí, která si nezadá s žádnou prací takzvaně tradičně tvořících umělců.

Foto: raw
Souvislosti:
I za graffiti nad gaučem už si lidé rádi zaplatí
Noční Prahou se potuluje střelec a kosí billboardy

Je vytvořena speciálně pro Cheb a spolu s bronzovým sousoším Davida s hlavou Goliáše od Jaroslava Róny, které je umístěno na chebském Špalíčku patří jednoznačně k tomu nejlepšímu ze současného umění, čím se může toto město ve veřejném prostoru pochlubit.

Sbírka pouličního umění

Toto graffiti je významné ještě z jednoho důvodu POINT na něm poprvé ve své tvorbě použil motiv lomeného oblouku jako graffiti-variaci na gotiku, která téměř absolutním způsobem utváří genius loci tohoto středověkého města.

Bez zajímavosti není ani fakt, že iniciátorem tohoto projektu je státní Galerie výtvarného umění v Chebu, která má pověst poměrně konzervativní instituce. Tímto projektem galerie jednoznačně překročila svůj stín. Navíc jde o první reprezentativní část akce, na níž bude o víkendu 27.-28. června navazovat graffiti jam s workshopem, který povede další z respektovaných pražských writers EPOS.

Galerie prý zvažuje, že by se obdobná věc mohla v následujících letech opakovat; kdyby se to skutečně povedlo, mohl by mít Cheb v dohlednu veřejnou sbírku pieců, jakou by mu mohl leckdo závidět.

 

Právě se děje

Další zprávy