Český filmový plakát má dlouhou a dodnes ceněnou tradici, v 60. letech ho vytvářeli mnozí známí výtvarníci. Dnes jsou plakáty zpravidla přejímány ze zahraničí a nad jejich uměleckou úrovní převládá ta užitková - prodávají hvězdy filmu a jména sponzorů. A čím přímočařejší cestou, tím lépe.
"Diktát fotografie a sexy hrdinů a hrdinek není totální, ale defetismus grafiků a zadavatelů je v posledních letech v této oblasti zjevný," říká Juraj Horváth, vedoucí Ateliéru ilustrace a grafiky pražské UMPRUM a známý knižní grafik.
Jiný způsob náhledu na plakáty ukazuje aktuální výstava v pražském Světozoru. Kino ve spolupráci se svou filmovou galanterií Terryho ponožky oslovilo právě Horváthovy studenty a vyzvalo je, aby navrhli plakáty vlastní.
A protože umělecký plakát si žádá i umělecký předobraz, zdobí stěny foyer plakáty ke snímkům Jima Jarmusche (Ghost Dog a Tajemný vlak), Federica Felliniho (Satyricon a Silnice), Passoliniho (Canterburské povídky a Saló aneb 120 dní Sodomy), Andreje Tarkovského (Stalker a Andrej Rublev), Ingmara Bergmana (Mlčení) či Davida Lynche (Modrý samet).
"Je to samozřejmě malonákladová záležitost, plakáty jsou vyrobené maximálně v patnácti kopiích podle náročnosti výroby, tištěné sítotiskem ve školních dílnách nebo stříkané pirátsky přes šablony, většinou dvou- nebo tříbarevné. Některé jsou na barevných grafických papírech, jiné na papíru balicím," komentuje práce Helena Šantavá, asistentka Ateliéru ilustrace a grafiky.
Juraj Horváth dodává: "Někomu to může připadat anachronické, ale kreslený a grafický projev je přirozenou součástí životního stylu mnoha subkultur, které se samozřejmě včleňují do současného života - od streetu přes techno kulturu a hiphop až po nám zatím neznámé party."
Jde o plakáty převážně ke starším titulům. Nicméně distribuční společnost Aerofilms, mezi jejíž zakládající členy kino Světozor patří, hodlá se studenty spolupracovat pravidelně a najímat je na vytváření plakátů ke svým distribučním počinům; aktuálně už to je třeba Kim Ki-dukova Samaritánka.
Návrhy studentů je možné nejen vidět, ale v Terryho ponožkách i zakoupit. Do vyprodání velmi omezených zásob; kopií plakátů je v průměru šest.