Captain America nás uklidňuje, že svět není, co býval

Jarmila Křenková
7. 10. 2011 8:00
Komiks o hrdinovi, který se zjevuje v dobách neklidu
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Captain America patří k ikonám superhrdinského komiksu. Poprvé se v samostatných příbězích objevil za druhé světové války a o jeho neutuchající popularitě svědčí skutečnost, že je dodnes vůdcem elitního týmu marvelovských superhrdinů operujícího pod jménem Avengers.

Zásadně se přitom od zbytku superhrdinské komunity liší - a není to jen tím ultrapatetickým jménem. Batman například čerpá sílu z konkrétního žánru, v tomto případě z noirové estetiky (viz zde). Nejsilnější je pak ve chvíli, kdy je žánrový koncept důsledně naplňován nebo rozvíjen prostřednictvím složité vizuální stylizace a retro odkazů.

Foto: Aktuálně.cz

Captain America funguje úplně na jiném principu, který s konkrétním žánrem nesouvisí. Příběhy chlápka, který se obléká do americké vlajky a na čele má obrovské A, nikdy primárně nesloužily k posílení ega zakřiknutých teenagerů, nýbrž k sebeuvědomění těžce zkoušeného národa - ergo šlo o ukázkovou propagandu.

Přichází ve vypjatých chvílích

Během dlouhého vývoje prošel Captain America mnoha fázemi a aktualizacemi (válečný komiks, špionážní historky a v současnosti vlna mrazivých korporátních thrillerů), ale jeho genetická podstata zůstává stejná: nasávat kontext doby a reflektovat společenskou objednávku.

Zatímco batmanovské komiksy mohou být populární pořád - od Millerova Návratu temného rytíře (1986) je série na vrcholu -, Captain America v některých obdobích vyznívá fakt divně. Zájem o komiks i jeho reflexi  přichází ve společensko-politicky exponovaných okamžicích, při ztrátách jistot a proměnách světa, jak jsme ho znali - druhá světová válka, Vietnam, Irák, Afghánistán.

Foto: Aktuálně.cz

S tím souvisí nutnost zapojení kvalitního scenáristy, který bude v souladu s dobovou náladou pracovat s oním „propagandistickým" rozměrem -  resp. s ujišťováním, že v tom nejsme sami, že náš pohled i obavy někdo sdílí.

Ale také to chce scenáristu, který do superhrdinské mytologie vnese i svoji osobní vizi. Zde recenzovanému Edu Brubakerovi jde obojí skvěle. Za své příběhy s Captainem Americou obdržel od roku 2007 již třikrát Eisnerovu cenu - což trochu nahrává konspiracím, že jde o součást oné dobové poptávky, neboť politická témata jsou po 11. září zase trendy.

Dokladem toho, jak se Captain America napájí podněty z vnějšku, jsou i všechny tři moderní podoby, s nimiž jsme se dosud v Čechách setkali. Nedávno uvedená filmová adaptace ukazuje nejjednodušší přístup. Propaganda je dnes vnímána jako cosi krajně podezřelého a nežádoucího; tvůrci tedy tento aspekt zpochybňují ironickým shazováním, nadsázkou a záměrnou naivitou.

Navíc děj filmu uklidili do období druhé světové války, což je epocha, která už nevzbuzuje tolik emocí, ale spíš podněcuje rajcovní představy o nacistech jako nejvíc cool padouších současné popkultury. Filmový Captain America je hyperkorektní, nekonfliktní a trochu nezáživný, ale pořád ne úplně hloupý. Přesně zapadá do linie filmů Iron Man a Thor - čili představovaček superhrdinů, kteří se setkají v připravovaných Avengers, kde původně samostatné postavy marvelovského multiverza zažívají společná dobrodružství.

Captain America popkulturní 

Foto: Aktuálně.cz

Úplně jinak fungují Ultimates Marka Millera, drsnější a cyničtější verze Avengers odehrávající se v paralelní dimenzi. Autor své hrdiny zpravidla zobrazuje jako psychopaty (Wanted) nebo geeky (Kick Ass). Zároveň je silně inspirován popkulturou, pročež svým postavám rád propůjčuje vizáž známých herců a hudebních hvězd (jeho Nick Fury, velitel marvelovské špionážní agentury Shield, dostal vzezření Samuela L. Jacksona několik let předtím, než byl herec do této role skutečně obsazen).

Millarův Captain America je v osobním životě mimoň a ztracenec, co byl čtyřicet let u ledu, a v současném světě je tedy čímsi cizorodým. Na druhou stranu dokáže fungovat i jako parchant a psychopat, který je v akci schopen taktických podrazů; prostě jakási light verze hrdiny z momentálně adorovaného filmu Drive.

Millar prezentuje Captaina Americu jako cynickou černohumornou zábavu (v Ultimates padají repliky typu: „Vzdát se? VZDÁT SE?! Myslíš, že tohle písmeno znamená Francie?"), zatímco v Brubakerově verzi je Captain America především tragickým hrdinou. Postavou fatálně propojenou s minulostí, v níž bylo dobro a zlo ještě jasně definováno, ale která se nyní musí orientovat v nejistém světě, jehož hlavními příznaky se stala ambivalence a neohraničenost.

Foto: Aktuálně.cz

Opulentní omnibus je ambiciózní a propracované dílo, které odráží tvůrčí nadšení i profesionalitu. Funguje jako skvělá pocta Brubakerovu oblíbenému superhrdinovi a zároveň koncentruje vše, co jsem popsala výše. Vzniká unikátní mix, který odráží fragmentárnost a neuchopitelnost dneška a přímo navazuje na atmosféru moderních korporátních thrillerů bourneovského střihu: profesionálně vycvičený hrdina s propracovaným psychologickým profilem se potýká s vnitřními problémy, které mají původ v jeho dávné minulosti.

Terapie západní společnosti

Nálepka „superhrdina z povolání" je tak další aspekt, jímž se Steve Rogers a´la Captain America liší od kolegů, kteří si záchranu zatoulaných kočiček a odvracení jaderných válek vytkli za životní poslání; přičemž jeho minulost se v Brubakerově omnibusu stává nedůvěryhodným vypravěčem par excellence.

S bourneovskou estetikou koresponduje i vizuální stránka. Kresba má působit co nejautentičtěji, akce se vzdává nadsázky či tradičních gest a póz, které známe z jiných superhrdinských komiksů. Médium nereflektuje samo sebe, ale opět čerpá především z kontextu dalších médií - internet, videohry, současné thrillery.

Foto: Aktuálně.cz

Soustředíme se tak především na precizní rozvržení každé stránky, čistotu linií a bezchybnou vycizelovanost prostředí, v nichž se bojové akce odehrávají: bezrozměrné velkoměsto, sterilní prostředí velkých korporací nebo hi-tech vojenská základna Shieldu. Chladné tóny, ostré kontury, spousta kovu a skla umožňují efektní práci s propojováním vnitřního a venkovního prostoru; hra se světelnými odrazy umocňuje paranoiu a dojem, že nebezpečí může přijít odkudkoliv.

Propracovaná, ale ve svém megalomanství někdy obtížně vnímatelná a těkavá vizualita přímo zrcadlí nedůvěru vůči minulosti, jež nám nemůže být dále oporou, i strach z nepřítele, který je náhle nekonkrétní a těžko definovatelný. Emblematický je úvod, kdy ani smrt dosavadního hlavního padoucha není důvodem k triumfu, ale spíš zdrojem znejistění a obav.

Celý moderní svět, jak jej zprostředkovávají média, je ostatně na nedůvěře a zpochybňování velkých ideálů založen. Jako svého druhu obranu zaujímá cynický a pragmatický postoj, kdy vše je otázkou ceny. Captain America naopak velkým ideálům stále věří. Svou předurčeností nést veškerou tíhu světa a komplikovanou minulostí, z níž pramení stále nové konflikty, se může stát zdrojem identifikace.

Možnou terapií moderní západní společnosti, která zkoumá a přehodnocuje svoje postavení ve světě a konstantně čelí frustracím z toho, jak obtížné je čehokoliv se dopátrat.

Ed Brubaker, Steve Epting, Mike Perkins: Captain America, omnibus. 312 stran. Doporučená cena 790 Kč.Vydalo nakladatelství BB art, Praha 2011.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Festival Malá inventura začal udílením cen České divadelní DNA

Asociace nezávislých divadel Českých republiky, režisér Jakub Čermák za inscenaci souboru Depresivní děti touží po penězích a Divadlo X10 se stali držiteli cen Česká divadelní DNA za mimořádný počin na poli nového divadla. Ocenění za dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla získal časopis Svět a divadlo, cenu za podporu a prezentaci české kultury v zahraničí obdržela předsedkyně občanského sdružení Tanec Praha Yvona Kreuzmannová. Předáním cen ve čtvrtek večer v pražském divadle Studio Hrdinů začal 18. ročník festivalu Malá inventura. Ten na více než 20 místech v Praze nabídne pět desítek inscenací, potrvá 10 dnů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Irský premiér Leo Varadkar podal demisi

Irský premiér Leo Varadkar ve čtvrtek podal demisi. V čele vlády nicméně zůstane do doby, než se podaří zvolit jeho nástupce. V Irsku se na počátku února konaly předčasné parlamentní volby. Tři velké strany získaly zhruba stejný počet mandátů a cesta k vytvoření nové vlády je vzhledem k jejich vzájemné nevraživosti složitá. Kvůli rozložení sil není vyloučené ani to, že se budou konat další předčasné volby.

Poslanci takzvaného Dáilu, tedy dolní komory irského parlamentu, se ve čtvrtek sešli na ustavující schůzi. Podle očekávání se žádné ze tří velkých stran nepodařilo získat dostatek hlasů, aby byl její kandidát zvolen novým premiérem.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Tesla může vykácet část lesa na pozemku pro továrnu u Berlína, rozhodl soud

Americký výrobce elektromobilů Tesla může pokračovat v kácení lesa na pozemku nedaleko Berlína, kde chce vybudovat první továrnu v Evropě. Rozhodl o tom dnes berlínský vrchní správní soud, který zamítl stížnosti dvou ekologických organizací. Proti rozhodnutí se nelze odvolat, informovala agentura DPA.

Přípravu pozemku na výstavbu továrny v braniborské obci Grünheide, která leží několik kilometrů jihovýchodně od německé metropole, pozastavil vrchní správní soud v pondělí, aby mohl posoudit stížnosti ochránců přírody. Dnes rozhodl, že americká firma splnila všechny zákonné požadavky nutné ke kácení lesa. Před začátkem vegetačního období hodlá Tesla vykácet borovicový les na rozloze 90 hektarů.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Nové Mexiko žaluje internetovou společnost Google, firma prý sbírala osobní údaje školáků

Generální prokurátor Nového Mexika Hector Balderas zažaloval americkou internetovou společnost Google. Tvrdí, že firma v tomto státě získala osobní údaje školáků, čímž porušila jejich právo na soukromí. Informovala o tom dnes agentura Reuters.

Google podle Balderase využil řadu svých produktů, jako je například e-mailová služba Gmail, ke sběru informací o studentech ve věku do 13 let, a to bez souhlasu jejich rodičů.

Balderas již předloni podal podobnou žalobu na Google a několik dalších technologických podniků, ve které firmy obvinil z nezákonného sběru údajů z mobilních aplikací určených dětem. Firmy pochybení popírají, na rozhodnutí soudu se stále čeká.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 3 hodinami

Bývalý poradce prezidenta USA Trumpa byl odsouzen na 40 měsíců do vězení

Bývalý poradce amerického prezidenta Donalda Trumpa byl odsouzen ke 40 měsícům vězení. Roger Stone byl loni shledán vinným v sedmi bodech obžaloby včetně lhaní Kongresu, ovlivňování svědka a maření vyšetřování. Prokuratura původně požadovala trest v rozmezí sedmi až devíti let.

Trump navržený trest kritizoval jako příliš přísný a ministr spravedlnosti William Barr doporučil nižší trest.

Podle dnešního rozsudku dostal Stone 18 měsíců za ovlivňování svědka, 12 měsíců za lhaní a 40 měsíců za maření vyšetřování. Tresty si bude odpykávat souběžně. K verdiktu patří ještě pokuta 20 tisíc dolarů (465 tisíc korun).

Trump na rozsudek reagoval sdělením, že bude případ sledovat a v určité chvíli učiní patřičné rozhodnutí. Stone má podle něj velkou šanci na "naprosté očištění".

Zdroj: ČTK
Další zprávy