Světově známá česká mezzosopranistka Magdalena Kožená dnes poprvé vystoupila v Kongresovém centru ve Zlíně. Před vyprodaným sálem pěvkyně představila operní a oratorní árie velikánů barokní hudby - italského mistra Antonia Vivaldiho a díla německého génia působícího v Anglii, Georga Friedricha Händela. Přes 900 posluchačů zvedla operní diva ze židlí, musela třikrát přidávat.
"Vystoupení Magdaleny Kožené ve Zlíně je pro nás největší hudební událostí sezony," řekl ředitel Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně Josef Němý.
Pěvkyni světového renomé ve Zlíně doprovodil nejlepší český soubor staré hudby Collegium 1704, který si již získal významný věhlas také v zahraničí. Dirigentské taktovky se ujal špičkový, světově uznávaný odborník na historicky poučenou interpretaci staré hudby Andrea Marcon.
Program koncertu tvořily operní a oratorní árie Georga Friedricha Händela a Antonia Vivaldiho, dopnily je čtyři Vivaldiho instrumentálními skladbami.
Koncert zahájila Vivaldiho Sinfonia C dur pro smyčce a basso continuo. Poté za velkého potlesku přišla na pódium Magdalena Kožená. Publikum nadchla hned při prvních tónech árie z Händelova oratoria Theodora With Darkness Deep (Temnotou hlubokou). Posluchači ji odměnili bouřlivým potleskem. Následoval Vivaldiho Koncert F dur pro fagot, smyčce a basso continuo, v němž excelovala maďarská fagotistka Györgyi Farkasová. První půli programu pak uzavřela opět operní diva vzrušenou árií z Vivaldiho Griseldy Ho il cor giá lacero (Srdce mám rozervané) a z opery Farnace árií Gelido in ogni vena (Cítím v žilách ledovou krev).
Druhou půli zahájil Vivaldiho Concerto d moll pro smyčce a basso continuo. Po árii Oh, Had I Jubal's Lyre (Ach, kdybych tak měla Jubalovu lyru) z Händelového oratoria Joshua se publikum doslova rozbouřilo a opět se v sále zvedla vlna mohutných díků a obdivu směrem k operní hvězdě. Překrásná árie Scherza infida (Směj se, ty nevěrná) titulního hrdiny Händelova Ariodanta jako jediná na dnešním koncertě reprezentovala skladatelovu operní tvorbu.
Následoval Koncert C dur pro sopraninovou zobcovou flétnu, smyčce a basso continuo, kde posluchače doslova strhl výkon německé flétnistky Anny Fusekové. Jako poslední z hlavního programu zazněl úryvek z Händelova oratoria Hercules Where Shell I Fly? (Kam mám utéci?).
Koncert Magdaleny Kožené ve Zlíně je událostí sezony 2011/2012 zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů. Podle ředitele hudebního tělesa Josefa Němého byly lístky vyprodány během pěti dní. Filharmonie proto do sálu přidělala další sedadla, poprvé se prodávaly i lístky na stání.
"Je to jeden z největších koncertů, které kdy filharmonie pořádala," upozornil Němý. Dodal, že zařazení takové osobnosti do koncertní sezony zlínského tělesa bylo jeho snem. Dříve to prý vzhledem k nevyhovujícím prostorám Domu umění, kde filharmonie do konce loňského roku sídlila, nebylo možné. Zlínská filharmonie sídlí v nových prostorech od ledna. Kongresové centrum navrhla architektka Eva Jiříčná. Investice přišla město na více než 600 milionů korun. Přes polovinu nákladů radnice získala z evropských fondů. Dnešní koncert natáčela Česká televize, podle Němého jej bude vysílat na Štědrý den.
Kožená patří k nejznámějším operním pěvkyním současnosti, je pravidelným hostem předních světových operních domů i koncertních podií. Za své nahrávky získala prakticky všechna významnější ocenění včetně prestižní Gramophone Award pro Umělce roku 2004. S nahrávkou Fragmentů k opeře Julietta Bohuslava Martinů, kde zpívala titulní roli za doprovodu České filharmonie pod vedením sira Charlese Mackerrase, obdržela před dvěma lety Gramophone Award v kategorii Recitál. Má exkluzivní smlouvu s renomovanou nahrávací společností Deutsche Grammophon.










