Kotrba, jenž žil v letech 1959 až 2011, byl solitér, jeho dílo však mělo evropský význam a snad bude doceněno v mezinárodním měřítku, věří Berthold Ecker, vídeňský kurátor přehlídky. Ta potrvá do 3. března příštího roku. U její příležitosti vyjde knižní monografie.
Podle autorů patřil absolvent pražské Akademie výtvarných umění Kotrba k významným českým sochařům přelomu milénia. Charakteristický rukopis nesou zejména jeho figury, třeba bronzová alegorie spravedlnosti před Nejvyšším správním soudem v Brně, kolosální sousoší Dobrý pastýř u D1 na Přerovsku nebo socha patrona cestovatelů svatého Kryštofa z roku 1993, u příležitosti výstavy nyní dočasně umístěná u Domu umění na brněnském Malinovského náměstí.
Retrospektivní přehlídka zahrnuje práce ze všech oblastí umělcovy tvorby s důrazem na souvislosti. Při průchodu prvním patrem Domu umění města Brna návštěvníci zjistí, že rozměrné sochy, komorní plastiky, malířská díla různých formátů a reliéfy tvoří okruhy, které se námětově prolínají.
"Takto názorově i formálně kompaktní propojení je v současné umělecké tvorbě ojedinělé," tvrdí kurátoři Berthold Ecker a Jana Vránová. Podle nich ústředním námětem Kotrbova díla od počátků zůstával člověk. "Inspirativní pro něj byly aktuální podněty vycházející z každodenního života, osobní prožitky, civilní témata symbolizující mezilidské vztahy. Ve své tvorbě se soustředil na duchovní hodnoty ovlivňující lidské bytí," dodávají pořadatelé.
Podle webu Artlist.cz byl Kotrba programovým tradicionalistou. Snažil se uchovat principy figurativní sochy jako fenoménu nedílně spjatého s dějinami evropské kultury. Tehdejší vedoucí katedry sochařství na Fakultě umění Ostravské univerzity zemřel na infarkt v roce 2011, bylo mu 51 let.