Lear jako král s alzheimerem? Národní divadlo uvádí expresionistickou operu

Lear jako král s alzheimerem? Národní divadlo uvádí expresionistickou operu
Csaba Kotlár (Vévoda z Albany), Viktorija Korosunova (Goneril).
Csaba Kotlár (Vévoda z Albany).
Viktorija Korosunova (Goneril), Tómas Tómasson (Lear), Petra Alvarez Šimková (Regan).
Tómas Tómasson (Lear), Josef Moravec (Hrabě z Kentu), Dagmar Pecková (Blázen). Zobrazit 19 fotografií
Foto: Národní divadlo / Petr Neubert
ČTK Kultura ČTK, Kultura
7. 6. 2025 11:01
V titulních rolích s islandským barytonistou Tómasem Tómassonem a s mezzosopranistkou Dagmar Peckovou uvede Státní opera premiéru opery Král Lear na hudbu Ariberta Reimanna. Loni zesnulý německý skladatel ji složil v duchu expresionismu.

Představení Státní opera nastudovala v němčině, s českými a anglickými titulky. Orchestr a Sbor Státní opery bude řídit německý dirigent Hermann Bäumer, sdělila za Národní divadlo Petra Švecová.

Reimannova hudba zesiluje existenciální rozměr Shakespeareova podobenství o lidské pošetilosti, o rozkladu lidské bytosti i státu. Jedná se o jednu z mála soudobých oper, z roku 1978, které se staly moderní klasikou, uvedla v tiskové zprávě Švecová.

Oba autoři podle režisérky Barbory Horákové Joly skvěle vypozorovali a zachytili projevy rozkladu. "Chci vyzdvihnout téma stáří, úpadku a odpuštění. Věřím, že Lear zápasí s počínající demencí, kterou jsem se snažila v inscenaci zřetelně odhalit. Jeho chování nese stopy ztráty soudnosti, nečekaných výbuchů emocí a podivných gest, které dnes známe z neurologie," uvedla Horáková Joly.

Za hlavní scénu opery označila dialog v divoké bouři, v níž "se dva blázni dotýkají tajemství deště, zrodu světa a podstaty bytí". Shakespeare podle režisérky připomíná, že svět je divadlem bláznů, a ptá se, zda hra na jevišti nepokračuje ve skutečnosti.

Reimannova hudba navazuje na Schönbergův, Webernův a Bergův expresionismus. Hudba se místy valí, místy ohlušuje, místy šílí, podle dirigenta Bäumera je to zvlášť patrné ve scéně s bouří. "Akordy obohacené o čtvrttóny podporují Learovo narůstající šílenství a jeho zoufalství hudebně uvádí téměř improvizované sólo na basovou flétnu. Reimannův hudební jazyk vytváří dramatický podtón, jemuž nelze uniknout, a to jak z hlediska brutality protagonistů, tak jejich naprosté izolace," uvedl.

Pro představitele Leara, barytonistu Tómassona, to bude pražský debut. Tómasson je uznávaným interpretem moderní hudby a pravidelně hostuje v nejznámějších operních domech. Do role Blázna obsadila režisérka mezzospranistku Peckovou, u níž kromě pěveckých kvalit vyzdvihla i ty herecké. V představení účinkuje i zvířecí herec - pes Donnie.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy