Koncertní tipy - Pokud se na vás nedostala vstupenka na Electronic Beats, tedy na českou premiéru retro princezny Lany Del Rey, nemusíte úplně smutnit. Dost dobře ji může zasuplovat koncert další uhrančivé ženy Anny von Hausswolff, která svým půvabem a hudbou prodchnutou přírodní magii odstartuje nový koncertní cyklus Femme fatale. Ten se bude věnovat právě silným písničkářkám současné alternativní hudby.
Mimo to přijedou ještě Maserati s technicky dokonalým a neustále pulzujícím psychedelickým rockem, vřelý folkový písničkář Austin Lucas nebo resuscitátoři francouzského šansonu a swingu třicátých let Paris Combo. Koncert posledních jmenovaných se navíc snaží přilákat mladé lidi k jazzu velmi nízkým vstupným.
Na výlet do Francie třicátých let s Paris Combo
Po loňském vystoupení nu-jazzové kapely Portico Quartet jde festival Mladí ladí jazz hlouběji do hudební historie. Představí se na něm francouzští Paris Combo, jejichž klíčovými slovy jsou swing a atmosféra Paříže třicátých let.
Než začali vystupovat společně, hrávala zpěvačka Belle de Berry s punkovými skupinami a kytarista Potzi se věnoval gipsy jazzu. Swingu a francouzským šansonům se věnovali už v předchozím projektu Belle Equipe. Jak se jejich sestava rozšiřovala, vykrystalizovalo z toho Paris Combo, kde combo označuje malé hudební těleso, protiváhu velkým big bandům třicátých let, a stejně tak může znamenat kombinování různých hudebních stylů.
První deska jim vyšla už v roce 1997 u nezávislého francouzského labelu Boucherie, za druhou album Living Room doma získali zlatou desku a následující turné projelo takřka celý svět. Úspěch měli v domovské La Cigale, Olympii v Paříži, ale i v Austrálii, USA a Asii. Místo velké úspěšné kariéry ale po dvou dalších nahrávkách následovala sedmiletá přestávka a po předloňském comebacku se snaží dostat zpět na výsluní.
Společně s nimi se na druhém večeru festivalu představí pražští Pitch Bender. Ti také nezůstávají u jednoho žánru - kombinují soul, funky a jazz. Jejich zpěvačka Sisa Fehérová v roce 2009 vyhrála soutěž Jazz Talent, loni byla celá formace druhá v Czech Jazz Contestu pořádaném pražskou Redutou.
Paris Combo, pátek 12. dubna, Praha - Palác Akropolis, 100 korun v předprodeji pro mladší 26 let (starší mají vstupenky za 300)
Živelný písničkář Austin Lucas
Americký písničkář Austin Lucas je v Praze jako doma. Ostatně několik let tady žil, a aby si vydělal na živobytí, hrával ve všemožných obskurních vesnických prostorech a na podivných akcích, kde pořadatelé často nevěděli, koho si vlastně zvou. Dnes žije znovu v Americe a tuto kapitolu kariéry má za sebou, vrací se však do Česka nejen za svým bratrem, ale také v rámci prezentace vlastní folkové tvorby. Na rozdíl od většiny obyčejných kluků s kytarou Lucas má dlouhodobé zkušenosti s hrou na kytaru a v křehkých akustických skladbách mu nestačí pouhé dva akordy.
Ačkoliv vychází z punkového zázemí - hrával v crustové kapele Guided Cradle - věnuje se dnes hudbě vycházející z bílé americké tradice, tedy country a bluegrassu. Svými skladbami často vypráví příběhy, ovšem podporuje je silným hlasem a naživo vřelým, živelným přednesem.
Během svého pobytu v Praze trávil Lucas spoustu času ve strahovském klubu 007, místní kolébce punku a menšinové hudby obecně. Jeho malé prostory pod schodištěm kolejního bloku jsou jako stvořené pro kontakt a přímou komunikaci s publikem.
Právě tím jsou Lucasovi koncerty typické, ať už hraje kdekoliv. Daří se mu vytvářet příjemnou atmosféru pospolitosti a snaží se, aby lidé nebyli pouze v roli diváků. Zatím snad pokaždé se mu to v Praze podařilo.
Austin Lucas, středa 10. dubna, Praha - Klub 007 Strahov, 190 korun na místě
Kytarově psychedelická jízda s Maserati
Horečka náladové, čistě instrumentální kytarové hudby, obecně zaštítěné formulkou post-rock, už před několika lety odezněla a přestálo ji pouze několik kapel. Maserati jsou jednou takovou, byť je kromě krystalicky čistého zvuku žene dopředu ještě energie vzájemné komunikace nástrojů a vzhlížení k rytmickým eskapádám math-rockovým kapel typu Don Caballero.
Zvuk Maserati pohání právě dvojice kytar. Nestarají se pouze o melodické linky, ale stojí na nich také hypnagogické rytmické party dlouhých skladeb. Do jakkoliv komplikovaných vztahů se dostanou a jakkoliv pracují s různými efekty, pořád v nich pulzuje energie a nezabředává se do nudné prezentace vlastního perfekcionismu.
Loni kapela vydala už své páté album na labelu Temporary Resistance, jenž dlouhodobě platí za jeden z posledních ostrůvků hudební kreativity v intencích klasické rockové sestavy. Jsou s ním spojeni interpreti jako Grails, Mono nebo Young Widows.
„VII je jako sedět na sedadle spolujezdce s Frankem Bullitem (postava z mafiánského filmu Bullittův případ, hrál ji Steve McQueen a v akčních automobilových scénách se nikdy nenechal zastoupit kaskadérem, pozn. red.). Je to rychlé a drsné, ale pokud se budete pořádně držet, pravděpodobně si to užijete," recenzoval poslední nahrávku server Pitchfork. Poslední věta bude nejspíš platit i o aktuálním živém vystoupení.
Maserati, neděle 14. dubna, Praha - Divadlo Dobeška, 300 korun na místě
Tip týdne: Švédská femme fatale Anna von Hausswolff
Nová koncertní série Femme Fatale věnovaná výrazným ženským osobnostem současné alternativní hudby odstartuje švédská zpěvačka Anna von Hausswolff. Její emočně vypjatý gotický pop navazuje na tvorbu Kate Bush nebo Antony and the Johnsons a naplňuje archetyp uhrančivé ženy, která dostává své okolí do kolen.
Její loňská deska Ceremony posbírala několik nominací na výroční hudební ceny včetně prestižní Nordic Music Prize pro nejlepší severské album. „Nechtěla jsem aby Ceremony byla jen kolekce písní. Chtěla jsem stvořit něco jako film, v němž je každá jedna část spojená s jinou, mění se nálady i prostředí, ale všechno spojuje jedna společná linka. Hodně poslouchám filmovou hudbu, protože se v ní lze pohybovat volně bez ohledu na struktury, které najdeme v komerční hudbě." popisuje zpěvačka nahrávku.
Druhou desku Anna von Hausswolff natáčela v kostele Annedalkyrkan v rodném Göteborgu a Ceremony tak dominuje epický zvuk varhan. Skladby spojuje téma přírody, které se moderní člověk čím dál více vzdaluje. „Ceremony je oslavou život a všeho, co obsahuje, hlavně smrti, protože teprve ve smrti se konečně znovu spojíme s přírodou." vysvětluje poselství Švédka.
Dcera švédského skladatele a zvukového designera Carla Michaela odstartovala hudební kariéru v roce 2009, kdy ji vystoupení na domácím göteborgském festivalu Way Out West katapultovalo mezi nejžhavější objevy místní scény. Pozici potvrdila syrovým debutem Singing From the Grave (2010), na němž hrál důležitou roli klavír spolu s uhrančivým hlasem.
„Femme fatale je žena s nadpřirozenými schopnostmi okouzlit své okolí a klubová noc tohoto jména chce pražskému publiku představit současné hudební podoby tohoto klasického archetypu," říká ke konceptu koncertní série její dramaturgyně Petra Ludvíková. Anna von Hausswolff jej bezesporu naplňuje.
Anna von Hausswolff, úterý 9. dubna, Praha - kino Aero, 300 korun v předprodeji (380 na místě)