Režisér a choreograf Pavel Mikuláštík se rozhodl pro poněkud netradiční pojetí a z komické opery udělal divadelní spektákl. Jeho pojetí vizuálně nejvíce připomínalo film Moulin Rouge Baze Luhrmanna se všemi jeho pestrými kulisami a pitoreskními postavičkami.
Mikuláštík zaplnil jeviště Stavovského divadla akrobatkami chodícími po rukou, komickým triem mimů a roztodivnými vynálezy podivínského vynálezce.
Námět opery je natolik banální, že režisérova úprava opeře jen prospěla. Ve většině zpracování působí Pasquale jako bláznivý sňatkuchtivý stařec, v pojetí současném se spíše zapomněl oženit kvůli vědě a když mu začnou docházet peníze, musí se uzavřít výhodný svazek a hledá nejlepší možnou cestu. Nakonec je svou nastávající mladou ženou napálen.
Na jevišti se stále něco děje, ale místy může divákovi připadat, že režisér svou snahu poněkud překombinoval, a to zejména při kýčovitých projekcích hvězdného nebe s velikým měsícem, která doplňuje milostnou serenádu Ernesta. Ta tím ztrácí na působivosti. Multimediální zpracování je sice módní, ale když už je opera pojata v klasičtějším hávu, mělo by se s novými prvky zacházet uvážlivěji a vkusněji.
Skvělé výkony protagonistů
Poněkud úsměvně jednoduché libreto a nepříliš nápaditě napsanou hudbu dnes ve Stavovském zachraňovaly pěvecké výkony. Mile překvapil naprostý nováček souboru v roli Ernesta, Pavel Černoch, kterého mohou čeští diváci vídat nejčastěji na jevišti brněnské Janáčkovy opery. Mladý pěvec okouzlil publikum vytříbenou belcantovou technikou, která je v současné době na českých jevištích vzácností.
Také Don Pasquale v podání Luďka Veleho byl zazpívaný s přehledem, Velemu komická poloha postavy přímo sedla a rozvinout mohl nejen svůj pěvecký, ale také herecký talent. Na otázku, zda si na roli Pasquleho nepřipadá příliš mladý, odpověděl s pobavením: "Ne, táhne mi na pětapadesát a v době Donizettiho byl takhle starý chlap už opravdu velice starý."
Roman Janál dnes dokázal, že mu sedí i komické role a skvěle se doplňoval s Luďkem Velem.
Poněkud rozpačitější byl výkon ukrajinské zpěvačky Natalie Melnik, jejíž subtilní hlas působil zejména na počátku představení unaveným a nevyrovnaným dojem. V druhé polovině se zdálo, jako by se jí vrátily síly a svým mužským protějškům se již vyrovnala. Její dnešní výkon nepatřil ke standardům, které na jevišti podává.
Šéfdirigent Národního divadla Oliver Dohnányi dovedl orchestr k velice slušnému výkonu a sklidil společně s herci po premiéře zasloužený potlesk.
Co s operou se slabým libretem?
Zůstává otázkou, jak dlouho se opera udrží v repertoáru (i když je pravda, že v současné době je jednou z mála komických oper na jevišti ND), protože Donizetiho hudební invence není příliš velká a publikum bude chodit spíše na svoje oblíbené pěvce než za strhujícím příběhem a partem.
Přesto byl dnešní Don Pasquale pro diváky příjemně stráveným večerem a nová opera je příjemným zpestřením nabídky Národního divadla.