Podle ředitelky Lenky Kavalové patří Iwasaki k výrazným dirigentským osobnostem nejen zdejší scény. V Čechách žije 13 let, plynule mluví česky a s Plzeňskou filharmonií intenzivně spolupracuje dva roky. "Jako dirigent však hostoval v celé řadě filharmonií. Jsem přesvědčená, že pro nás bude dalším uměleckým přínosem s novými impulzy," říká Kavalová.
"Je umělcem celou svou duší, empatik, maximalista, svým vztahem a láskou k české hudbě se netají a má obrovský smysl pro humor," doplňuje.
Chuhei Iwasaki se narodil roku 1987 v Tokiu, kde studoval hru na housle. Brzy ale usoudil, že chce-li se klasické hudbě věnovat naplno, musí do Evropy. Místo si vybral poté, co při jejím japonském turné slyšel Českou filharmonii.
Dodnes si Iwasaki vybavuje dirigenta Zdeňka Mácala i skladby Janáčka, Nováka a Dvořáka, které filharmonici hráli. "Po tom koncertu jsem nemohl vstát. Jen jsem tam pět šest minut užasle seděl. A rozhodl jsem se, že do té země musím jet," popsal pro Aktuálně.cz.
V devatenácti letech Iwasaki přijel do Česka a začal studovat na Pražské konzervatoři, zprvu housle a kompozici, později dirigování. To zdokonalil na Akademii múzických umění v Praze, aktivně se mu věnuje od roku 2012 mimo jiné se Smyčcovým orchestrem Pražské konzervatoře, Filmovou filharmonií nebo Filharmoniky města Prahy.
Před třemi roky debutoval na festivalu Pražské jaro, kde v doprovodu klavíristy Marka Kozáka s Filharmonií Hradec Králové uvedl díla Karla Husy, Pavla Bořkovce a Antonína Dvořáka. Spolupracuje s Nadačním fondem Harmonie, jenž je českou obdobou venezuelského vzdělávacího systému El Sistema.
Iwasaki dnes učí v Praze na konzervatoři, spolupracuje se zdejšími i slovenskými orchestry. Diriguje v plzeňském Divadle J. K. Tyla a pražském Hudebním divadle Karlín, od roku 2019 je druhým dirigentem Slezského divadla Opava. "Na práci s filharmonií se těším a udělám pro další umělecký růst tohoto orchestru maximum. Navíc mám moc rád i plzeňské publikum," říká Iwasaki.
Dosavadní šéfdirigent Ronald Zollman bude s Plzeňskou filharmonií dál spolupracovat. Pozice hlavního hostujícího dirigenta a stálého hostujícího dirigenta v koncertní sezoně 2021/2022 zůstanou neobsazené.
Filharmonie loni oslavila 100. koncertní sezonu, tu však přerušila opatření proti šíření koronaviru. Muselo se zrušit mnoho koncertů, pandemie omezila loňský a zrušila letošní ročník festivalu Smetanovské dny, jejž orchestr pořádá. Roční rozpočet tělesa s přibližně 50 hudebníky je kolem 50 milionů korun.