Mezzosopranistka Magdalena Kožená zopakovala dnes večer v pražském Národním divadle svůj velmi úspěšný nedělní koncertní recitál. Ve vystoupení zařazeném do programu festivalu Pražské jaro se vedle nové skladby Zdeňka Lukáše, jí věnované, poobakrát soustředila na Mozartovu hudbu.
Úkolem umělců podle ní letos je ukázat Mozarta v tom nejlepším světle. "Cílem je, aby na konci roku 2006 měli lidé Mozarta ještě raději - a ne že se jim zprotiví," řekla sólistka Českému rozhlasu. Mozart je podle jejích slov při sestavování programu vystoupení pro tento jubilejní mozartovský rok "jednoznačná povinná volba".
Kožená, ve 33 letech nejslavnější česká operní umělkyně současnosti, se těmito dvěma večery poprvé dostala na jeviště "zlaté kapličky". Jak řekla, vyrůstala v době, kdy účinkování v Národním divadle byla nejvyšší meta. "Je paradoxní, že to trvalo tak dlouho, než jsem si v této impozantní budově zazpívala," podotkla. Přiznala se zároveň k "národně hrdému" pocitu.
Tisk po nedělní světové premiéře příznivě přijal kantátu Triumf smrti od osmasedmdesátiletého Zdeňka Lukáše, často hraného současného skladatele. Kožená jeho hudbu, jak uvedla, zná odmalička, protože zpívala v brněnském dětském sboru Kantiléna. "Dost jsme se věnovali soudobé české hudbě. Jeho skladby jsem si v té době zamilovala, jeho sborová tvorba je půvabná," přiznala. Když se jí autor nyní při jednom setkání zeptal, "jestli by mu něco nezazpívala", tedy jestli by jí mohl věnovat nějaké dílo, vzpomněla si prý v té chvíli na sborové skladby z dětství a ráda souhlasila.
"Skladba se mi zpívala velice dobře. Není tolik soudobých skladatelů, kteří dokáží správně psát pro hlas. Spousta jich má pocit, že lidský hlas je hudební nástroj, a často píší věci, které jsou technicky nezpívatelné. Je těžké jim pak vysvětlit, že ta hudba je dobrá a že by ji člověk rád chtěl uvést, ale že to prostě nezvládne," uvedla Kožená. Lukáš podle ní "vokální linku" dodržuje. Triumf smrti, využívající renesanční italský Petrarkův básnický text, není podle jejích slov jednoduchá skladba. "Ale je zpívatelná, je psaná tak, že to hlas zvládne," říká umělkyně.
Uvádět podle Kožené soudobou tvorbu je důležité - snažit se ukázat, že se hudba vyvíjí dál. "Lukášova hudba zní podstatně libozvučněji než řada jiných skladeb psaných v dnešní době. To ale není to nejpodstatnější - jde o to, co hudba vyjadřuje," řekla pěvkyně.
Koženou čeká v červnu zájezd s newyorskou Metropolitní operou do Japonska, zpívat tam má Zerlinu v Mozartově Donu Giovannim. V létě má pak několik prestižních vystoupení na Salcburském festivalu, věnovaném rovněž Mozartově hudbě. Na podzim jí vyjde další CD - s dirigentem Simonem Rattlem, svým partnerem, natočila Mozartovy árie.













