Tomáš Stejskal
18. 2. 2024 7:01
Před lety přiletěl ve tři ráno na karlovarský festival tryskáčem, který z Los Angeles do Londýna sám pilotoval. Americký herec John Travolta tehdy v letním kině zatančil a uvedl svůj slavný muzikál Pomáda. Podepisoval se i fanouškům filmů Pulp Fiction a Horečka sobotní noci, za něž byl nominován na Oscara. Dodnes slávu těchto děl nepřekonal. Tuto neděli slaví sedmdesátiny.
Horečka sobotní noci
Bylo mu lehce přes dvacet a už se trochu vepsal do povědomí televizními rolemi. Až taneční snímek Horečka sobotní noci, který vznikl spíše jako rychlá filmařská "rozcvička", však ukázal hvězdný potenciál Johna Travolty.
Když s mladým hercem podepsal producent Robert Stigwood kontrakt na tři filmy v hodnotě milion dolarů, mnozí v Hollywoodu si klepali na čelo. Vystřelit z televize rovnou k slávě na stříbrném plátně, to se tehdy ve filmovém byznysu nedělo. Podnikatel si Travoltu vyhlédl do role v adaptaci broadwayského muzikálu Pomáda. Ten se však roku 1976 ještě těšil pozornosti na jevišti, a tak místo jeho filmové obdoby dřív vznikla malá Horečka sobotní noci. Inspiroval ji článek v časopisu o údajných sobotních rituálech brooklynské mládeže. Opět nezvyklé rozhodnutí - odkoupit za 90 tisíc dolarů filmová práva na článek.
Travoltovi se do role Tonyho Manera nejprve nechtělo. A během natáčení se s režisérem Johnem Badhamem mnohokrát neshodl. Včetně debaty nad podobou ústředního tanečního čísla. "Ani mi nezabrali nohy," stěžoval si v jednom rozhovoru herec, který se do finální podoby scény aktivně vložil. Díky hudbě skupiny Bee Gees i Travoltovým tanečním kreacím se z toho stal hit a soundtrack dodnes patří k nejprodávanější filmové hudbě všech dob.