Los Angeles, Londýn - Tři týdny po ničivém zemětřesení na Haiti se koncertní záznam z televizní megabenefice na pomoc tomuto ostrovu stal historicky nejrychleji prodávanou hudební deskou distribuovanou výhradně digitálně na internetu.
Atak dobročinnosti na hitparády bude pokračovat - britské hvězdy nazpívaly pod taktovkou Simona Cowella z X-Factor coververzi Everybody Hurts od R.E.M. a jejich američtí kolegové právě v pondělí oživili ve studiu klasiku We Are The World z roku 1985.
Charitativní nahrávky sklízí úspěchy v žebříčcích na obou stranách Atlantiku, což lze přičítat i faktu, že mají v ospalých měsících nulovou konkurenci. Zároveň se organizátorům podařilo k přesvědčování potenciálních dárců poprvé dokonale využít nových digitálních technologií - songy jsou většinou okamžitě po premiéře k sólo zakoupení na jedno klinutí na iTunes.
Hity pro charitu tak dobře ukazují, jaký je dnes většinový konzument a jaká hudba je dnes určena k masové spotřebě - musí v nich být stejně emocí jako v Superstar a hlavně musí být retro. Nejspíše to souvisí se stavem hudebního průmyslu - když jde o takhle vážnou záležitost, nikdo si nedovolí riskovat a až na výjimky jsou dnes všechny dobročinné hity coververze.
Haiti Mon Amour
Koncertní nahrávka Hope For Haiti Now je pozůstatkem po televizním maratonu, který 22. ledna spojil nejen Los Angeles, New York, Londýn a Haiti, ale také televizní a kabelové stanice po celém světě. Pod moderátorskou taktovkou George Clooneyho a Wyclefa Jeana tu vystoupili Bruce Springsteen, Madonna, Alicia Keys a desítky dalších.
Album obsahuje především coververze - Shakira natočila charitativní klasiku I'll Stand By You od The Carpenters, Sheryl Crow a Kid Rock nazpívali Lean On Me Billa Witherse a Hallelujah Leonarda Cohena si vystřihli Justin Timberlake a Matt Morris. Další zúčastnění natočili svoje starší skladby - Madonna se vrátila k Like a Prayer a Beyoncé zazpívala svoje Halo, tentokrát ovšem s pomocí Chrise Martina z Coldplay.
Nejzodpovědněji pojali celou akci Jay-Z, Rihanna a Bono s The Edgem z U2, kteří narychlo nacvičili novou skladbu Stranded (Haiti Mon Amour) z pera producenta Swizz Beatz.
Skladba zní trochu jako mash-up starších hitů všech zúčastněných a její koncertní premiéra postrádala šťávu, přesto splnila účel a doputovala do americké Top 20 a na číslo tři v irském nebo švédském žebříčku. Los Angeles Times pochválili autory, že v pořadu plném "velkých balad a žalozpěvů" vlili divákům trochu energie do žil.
Albu Hope For Haiti Now stačily pouhé dva dny prodeje, aby s 171 tisíci kusů vyskočilo minulý čtvrtek na číslo jedna amerického žebříčku. Zatím žádné podobné charitativní album pořadí Billboardu nevedlo, což jen podtrhuje úspěch televizní akce, kterou podle statistiků jen v USA vidělo 83 milionů lidí. Výrazně tomu pomohli také diváci na internetu i na mobilních sítích. Přímý výdělek byl 57 milionů dolarů.
Nápad dostal britský premiér
Britové se vlastní charitativní jedničky dočkají za dva týdny - příští pondělí se začne prodávat coververze hitu R.E.M. Everybody Hurts v podání britských hvězd. O vznik charitativního singlu se zasadil sám britský premiér Gordon Brown, který o jeho realizaci požádal Simona Cowella (majitel labelu Syco a porotce X-Factoru).
Seznam zúčastněných se čte jako rejstřík Kdo je kdo v britském popu - JLS, Leona Lewis, Robbie Williams, Kylie Minogue, Mika, ale i Susan Boyle. Přidají se k nim i zámořské hvězdy Michael Buble a Mariah Carey. Ať je ale interpret sebeslavnější, každý zazpívá jen jeden verš. Premiér dokonce singl osvobodil od DPH a dva týdny před vydáním už vydělal na předprodejích půl milionu liber.
V Británii mají charitativní singly silnou tradici. Nahrávky hvězd pro organizaci Comic Relief pravidelně vítězí v žebříčku, zdaleka nejslavnější dobročinnou skladbou je ale Do They Know It's Christmas? vydaná pod jménem Band Aid.
V roce 1984 ji nazpívaly tehdejší hvězdy na pozvání Boba Geldofa a výdělky putovaly do hladomorem postižené Etiopie. S 3,5 miliony prodaných kusů se píseň na dlouhou dobu stala nejprodávanější v britské historii. O 25 let později ji přezpívali jiní interpreti a také z toho bylo vánoční číslo jedna.
We Are The World po čtvrtstoletí
Inspirováni úspěchem Do They Know It's Christmas? napsali Lionel Richie a Michael Jackson v roce 1985 vlastní charitativní hit - We Are The World. Pod hlavičkou USA for Africa ji nazpívaly americké hvězdy v čele s Jacksonem, Stevie Wonderem nebo Bruce Springsteenem. Prodalo se ho více než dvacet milionů a vynesl na pomoc přes 390 milionů dolarů.
Lionel Richie a producent Quincy Jones plánovali oslavit čtvrtstoletí novou verzí, zprávy o zemětřesení na Haiti však přípravy radikálně urychlily. Den po předávání cen Grammy se do stejného studia jako před 25 lety sešlo na 80 současných hvězd, mezi nimiž jsou jména jako Bono, Pink, Celine Dion, Carlos Santana, Enrique Iglesias nebo Lady Gaga. Dylanův verše převzal rapper Lil' Wayne.
O modernější aranžmá se postarali producenti RedOne (spolupracovník Lady GaGa) a Will.i.Am z Black Eyed Peas. Kdy skladba vyjde a jak se bude distribuovat, ale zatím není jasné.














