Virální senzace Harlem Shake dosáhla na špici hitparády

Karel Veselý
22. 2. 2013 15:05
Producent Baauer měl zahrát i v Praze
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Americké hudební žebříčky zveřejňované časopisem Billboard změnili metodiku sestavování seznamu nejpopulárnějších písniček v zemi a zrovnoprávnění přehrávání na YouTube s prodeji a streamovacími službami má za výsledek číslo jedna pro skladbu Harlem Shake.

Ta se stala podkladem pro virální senzaci, která poslední dva týdny hýbe internetem a brooklynskému producentovi elektronické hudby jménem Baauer (vlastním jménem Harry Rodrigues) pomohla k možná nejpřekvapivějšímu číslu jedna amerického žebříčku všech dob.

V podomácku vyráběných klipech, které zaplavily YouTube a jejichž počet roste exponenciální řadou, se lidé při skladbě Harlem Shake pouští do kolektivního frenetického tance. Za sledovaný týden zaznamenaly klipy v rámci fenoménu dohromady celkem 103 milionů přehrání na YouTube.

Do poloviny února byl Baauer v undegroundu

Skladby, které vylétnou na čelo hlavní singlové hitparády Hot 100, aniž by je žebříček předtím registroval, jsou velmi ojedinělé a dosud jich bylo za více než padesátiletou historii jen dvacet. Vesměs to ale byly čerstvé singly od zavedených hvězd (Britney Spears, Taylor Swift) či produktů televizních talentových soutěží (Clay Aiken, Fantasia, Carrie Underwood).

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Jméno producenta Baauera ale do poloviny února znali jen odborníci na undergroundovou taneční hudbu. Svoji skladbu Harlem Shake nejprve nasdílel vloni na jaře na portálu SoundCloud a v květnu vyšla jako download ke stažení zdarma na webu agilního klubového labelu Mad Decent, který vlastní producent Diplo.

Čtěte také
Youtube 2012: Rozstřílený laptop, masový vrah a Gangnam

Harlem Shake propojující vlivy dubstepové horečky se syrovými rytmy jižanského hip hopu se stal jedním ze základních kamenů nového podstylu elektronické hudby nazvaného „trap". Baauer v tomto stylu stvořil i několik úspěšných remixů, mimo jiné i pro britské klubové klasiky The Prodigy nebo vracející se ska-popové hvězdy No Doubt a na podzim vydal další singl DumDum.

Baauer
Baauer | Foto: Aktuálně.cz

Harlem Shake se na konci roku vešel do stovky nejlepších skladeb podle webu Pitchfork či časopisu Mixmag, nic ale nenasvědčovalo tomu, že by se jeho kult měl šířit dále než jen v undergroundových tanečních klubech. Jenže pak 2. února zveřejnilo pět studentů z australského Queenslandu půlminutové video, na němž v bizarních kostýmech křepčí do energického beatu skladby a rozjeli největší internetový mem od éry Gangnam Style.

„Je to naprosto šílené. Všechno co jsem udělal byla tahle píseň, co se stalo dál už moc nechápu. Dal jsem písni život, ale vychovali ostatní a teď se ke mně vrací jako kdyby to byl můj šílený, zmutovaný syn," prohlásil třiadvacetiletý Baauer, který se narodil v Západní Filadelfii, ale dětství strávil v Německu a v Londýně, kde se v místních klubech nakazil dubstepovou horečkou. Jako Baauer produkuje skladby teprve rok a také působí jako DJ.

Na 3. března bylo připraveno jeho první pražské vystoupení v klubu Chapeau Rouge, nicméně po úspěchu Harlem Shake akce zmizela z programu.

Tancuj šíleně

Amatérské klipové varianty Harlem Shake mají svá pevná pravidla - prvních patnáct minut statická kamera ukazuje běžný nudný život v kancelářích či studentských pokojích, přičemž jediným ozvláštňujícím elementem je jeden člověk s maskou na hlavě, který se vlní do předehry skladby. V okamžiku, kdy sampl z jedné staré rapové desky ohlásí: „Do the Harlem Shake!" a spustí se beat následuje střih, po němž všechny osoby v záběru kamery začnou křepčit v těch nejbláznivějších možných kreacích.
Svoji verzi Harlem Shake už stvořil jeden pluk norské armády, štáb televizního pořadu Late Night with Jimmy Fallon nebo basketbalisté týmu Dallas Mavericks a samozřejmě stovky dalších tvůrců.

Foto: Aktuálně.cz

Portál The Daily Beast odhaduje, že do poloviny února vzniklo přes čtyřicet tisíc amatérských verzí memu a o necelý týden později číslo bude nepochybně ještě mnohem větší.

Amatérské verze slavných klipů samozřejmě nejsou nic nového, Gangnam Style také zrodil spoustu parodií původního klipu, fenomén Harlem Shake je ale revoluční v tom, že neexistuje žádná oficiální verze, kterou by internetoví kutilové replikovali. Všechno, co se kolem Harlem Shake děje je pouze a jen svépomocí internetových uživatelů, což fenomén odlišuje od hitů jako Somebody That I Used To Know nebo Call Me Maybe, které v roce 2012 začaly svoji cestu na vrchol žebříčků z YouTube.

Skladba Harlem Shake už v neděli bodovala na čísle tři britského žebříčku, v Belgii je druhá a v Holandsku šestnáctá. Ani kdyby v USA nezměnili pravidla metodologie hitparád, které zrovnoprávnily přehrávání z YouTube, bodoval by tento týden Harlem Shake také někde kolem první desítky. Mimochodem, v USA Baauer vystřídal na čísle jedna rappera Macklemore, který si svůj hit Thrift Shop vydal vlastním nákladem a k dobytí žebříčku také nepotřeboval marketingovou mašinu velkých nahrávacích společností.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 24 minutami

Soud EU: Poláci musí ověřit nezávislost orgánu, který rozhoduje o penzionování soudců

Polský nejvyšší soud musí ověřit nezávislost svého nového kárného orgánu, který má rozhodovat o penzionování soudců. Stanovil to v úterý Soudní dvůr Evropské unie, na který se s žádostí o stanovisko obrátila polská justice.

Nové kolegium rozhoduje spory týkající se snížení důchodového věku soudců polského nejvyššího soudu. Soud EU v červnu konstatoval, že zákon stanovující jejich odchod do penze na 65 let je v rozporu s unijním právem. Varšava již loni zákon částečně upravila a někteří penzionovaní soudci se vrátili do práce. Část z nich však zpět přijata nebyla a o jejich sporech rozhoduje právě kárné kolegium.

Zdroj: ČTK
Další zprávy