Londýn - Už podruhé vyhlásili odpůrci X Factoru a unylých balad před Vánoci válku umělohmotným hvězdám ze soutěže Simona Cowella. Letos žebříčkovému teroru měla vzdorovat proslulá avantgardní skladba 4'33" od Johna Cage z roku 1952, kde zní jen ticho.
Parta britských hudebníků a aktivistů se inspirovala akcí, která loni dotlačila na vánoční číslo jedna velmi nesváteční vypalovačku Killing In The Name od amerických levicových rockerů Rage Against The Machine. V upomínku na to letošní organizátoři pojmenovali svou akci i nahrávku Cage against The Machine. Tichý singl, jehož výtěžek jde na charitu, je od pondělí ke koupi v digitálních obchodech za 0,99 libry. K mání je i v balíčku osmi remixů ticha za šest liber.
Loni Rage Against The Machine s velkou pomocí Faceboku přerušili čtyřletou sérii, kdy vyhrávali žebříček čerství vítězové X Factoru, a letošní kampaň brali všichni od začátku vážně. Sázková kancelář Ladbroke považovala Cage za čtvrtého největšího favorita a přijímá sázky v poměru pět ku jedné. Jak se ale ukazuje, soupeři jsou nečekaně silní. A nebo je už letošní koncept příliš sofistikovaný.
Vítěz letošního X Factoru Matt Cardle se o prvenství ve vánočním žebříčku uchází s písní When We Collide, předělávkou hitu od skupiny Biffy Clyro. Skladby, která mu pomohla k výhře ve finále televizní soutěže, se za dva dny prodalo 170 tisíc kusů, což znamená průběžné vedení. Na druhém místě je Rihanna s What's My Name.
Za ní je pak největší překvapení: další facebooková akce, o níž zatím nebylo skoro slyšet, dotlačila až na trojku song Surfin' Bird od skupiny The Trashmen z roku 1963. Jeho vtahující refrén "papa u má ma mau" zazněl v Kubrickově filmu Full Metal Jacket a nejnověji v seriálu Family Guy (Griffinovi). Právě tančíčí otec Petr Griffin je i logem akce.
Skladba 4'33" má sice mnohem větší podporů médií i virtuálních příznivců, ale v prodejích je zatím až devatenáctá. Vánoční číslo jedna oficiálně vyhlásí BBC Radio v neděli 19. prosince.
Opravdu tichá noc
Partitura Cageovy proslulé třívěté kompozice obsahuje příkaz, aby se hudebníci nedotýkali svých nástrojů, a jedinou notaci - pauzu trvající čtyři a půl minuty. Během nich se má publikum vyladit, kontemplovat a vnímat „zvuky okolí". Organizátoři vyzývají k boji za Cageovo vítěztsví pod heslem Pojďme z 25. prosince udělat opravdu „tichou noc".
Britská média loni vítězství RATM hodnotila hlavně jako důkaz obrovské a stále rostoucí síly sociálních sítí a také letošní akce se opřela o sílu Facebooku. Možná se však nakonec bude mluvit o tom, jak je přízeň virtuálních davů nevypočitatelná a nedá se zopakovat ani naplánovat.
Cage má nyní na webu 88 tisíc fanoušků všichni tipují, že v ostrém souboji jejich počet ještě strmě vzroste (loňská facebooková skupina Rage against the X Factor měla ve finále 895 000 členů). V komerčním úspěchu nahrávky se však zatím webová podpora nepromítla. Stejně jako opětovná pozornost a velká podpora mnoha novinářů. Jen málo z nich zastává názor "když se ti X Factor nelíbí, tak ho prostě neposlouchej".
U nahrávání Cageovy skladby se sešli mimo jiné Pete Doherty (ex-Libertines, Babyshambles), frontman skupiny Madness Suggs, zpěvačka Imogen Heap, veterán Billy Bragg nebo členové skupin Kooks, Orbital a Pendulum. U mix pultu stál Paul Epworth, který letos získal Brit Award pro nejlepšího producenta.
Zatímco při loňské akci převažoval motiv boje proti umělé televizní kultuře a konfekčním baladám, letos má vzpoura i „umělecký" rozměr. Jak připomínají hudební kritici, dostat nahrávku do éteru by bylo zcela v intencích klasika avantgardní hudby.
Buddhista Cage chtěl, aby si lidé u kompozice odpočinuli od zvukového smogu, aby zrovnoprávnili ticho i vůkolní prostředí, jež jindy opomíjejí. Ostatně mezi pěti organizacemi, které si rozdělí zisky, je i sdružení pro lidi s tinnitem - tedy pískáním v uších, které je spojeno s narůstajícím hlukem i stresem.
Charita a Bořek Stavitel
Loni to byla nejsledovanější bitva o číslo jedna britského žebříčku za posledních patnáct let a její výsledek mohl leckomu připadnout jako nefalšovaný vánoční zázrak. Píseň Killing In The Name se navíc stala historicky prvním vánočním číslem jedna distribuovaným výhradně po internetu, když se prodala v předvánočním týdnu v počtu půl milionu downloadů.
Loňskou kampaň zorganizovali manželé Morterovi z Essexu. Pětatřicetiletý pracovník ve firmě zabývající se hi-fi technikou a jeho třicetiletá manželka se už předloni pokoušeli dostat na číslo jedna hvězdičku z osmdesátých let Ricka Astleyho a jeho vousatý hit Never Gonna Give You Up. Kromě fanoušků na Facebooku se za ně postavil David Grohl z Foo Fighters, Dominic Howard z Muse, dokonce i Paul McCartney.
Souboje o číslo jedna na vánočním žebříčku neodmyslitelně patří ke konci hudebního roku v Británii už od padesátých let: mezi slavnými vítězi předvánočních bitev jsou Elvis Presley, The Beatles nebo Queen, kteří s Bohemian Rhapsody dobyli vrchol dokonce dvakrát.
Čtěte také:
Vánoční zázrak: televizní loutku porazil Facebook
Nejvíce hitů - čtyři - mají Beatles a Cliff Richards, Spice Girls mají tři zářezy z let 1996 - 1998. Mezi nejpamátnější vánoční singly patří Another Brick in the Wall (Part 2) od Pink Floyd z roku 1979 nebo tři verze charitativního hitu Do They Know It's Christmas z let 1984, 1989 a 2004.
V první polovině našeho desetiletí se nejprve na vrcholu střídaly právě charitativní singly se zpívajícími postavičkami z dětských seriálů, jako byl Bořek Stavitel. Od roku 2005 ale musí vánoční singly čelit drtivé konkurenci - o nejsledovanější číslo jedna roku se ucházejí čerství vítězové talentové soutěže X Factor.