reklama
 
 

Vánoční zázrak: televizní loutku porazil Facebook

21. 12. 2009 15:00
Britský žebříček vyhráli Rage Against The Machine

Londýn - Nejsledovanější bitva o číslo jedna britského žebříčku za posledních patnáct let je u konce a její výsledek může leckomu připadnout jako nefalšovaný vánoční zázrak. Číslo jedna totiž neukořistil čerstvý vítěz televizní soutěže X-Factor Joe McElderry, ale naštvaná rap-metalová hymna Killing In The Name americké kapely Rage Against The Machine z roku 1993.

Skladba podporovaná kampaní, kterou zorganizovali nadšenci ze sociální sítě Facebook, se prodala v předvánočním týdnu v počtu půl milionu „kusů". Uvozovky jsou na místě - Killing In The Name se totiž prodávalo jen ve formě digitálních souborů.

Píseň se tak stala historicky prvním vánočním číslem jedna distribuovaným výhradně po internetu. Pro Joe McElderryho a jeho coververzi hitu Miley Cyrusové The Climb hlásí statistici z The UK Chart Company výsledek 450 tisíc.

Kromě skoro milionu fanoušků na Facebooku (stránka RAGE AGAINST THE MACHINE FOR CHRISTMAS NO.1) se za kapelu postavili také David Grohl z Foo Fighters, Dominic Howard z Muse, Kelly Jones ze Stereophonics, a dokonce i Paul McCartney, jenž prohlásil: „Líbí se mi ten nápad. ... Bylo by to vtipné, kdyby Rage Against The Machine vyhráli, protože by to něco potvrzovalo."

Slavné vánoční hity

Jak ví ten, kdo viděl film Láska nebeská, souboje o číslo jedna na vánočním žebříčku neodmyslitelně patří ke konci hudebního roku v Británii.  A to už od padesátých let: mezi slavnými vítězi předvánočních bitev jsou Elvis Presley, The Beatles nebo Queen, kteří s Bohemian Rhapsody dobyli vrchol dokonce dvakrát.

Nejvíce hitů - čtyři - mají Beatles a Cliff Richards, Spice Girls mají tři zářezy z let 1996 - 1998. Mezi nejpamátnější vánoční singly patří Another Brick in the Wall (Part 2) od Pink Floyd z roku 1979 nebo tři verze charitativního hitu Do They Know It's Christmas z let 1984, 1989 a 2004; poslední verze byla před pár dny vyhlášena největším "sezonním hitem" desetiletí.

V první polovině našeho desetiletí se nejprve na vrcholu střídaly právě charitativní singly se zpívajícími postavičkami z dětských seriálů, jako byl Bořek Stavitel. Od roku 2005 ale musí vánoční singly čelit drtivé konkurenci - o nejsledovanější číslo jedna roku se ucházejí čerství vítězové televizní talentové soutěže X-Factor. Poslední čtyři roky patřily vánoční vavříny právě jim.

Vyhlašovat před Vánoci válku umělohmotným hvězdám ze soutěže Simona Cowella se stalo tradicí. Sympatická folková dvojice Nizlopi s roztomilou písničkou o bagru JCB, jazzový duet zesnulé zpěvačky Eva Cassidy s Katie Melua nebo loňský pokus dostat na vrchol Hallelujah Jeffa Buckleyho ale nevyšly; musely se spokojit s druhým místem. Letos se však do souboje poprvé vložila sociální síť Facebook a hlavně díky ní vypadá vánoční žebříček velmi neobvykle.

Facebookem proti X-Factoru

Britský žebříček nezažil vypjatější souboj od památné války singlů Blur vs. Oasis v srpnu 1995. Během celého uplynulého týdne byly výsledky velmi vyrovnané: Rage Against The Machine se ujali na začátku týdne vedení, Joe McElderry srovnal v jeho druhé polovině krok, protože jeho skladba se začala prodávat na CD nosičích v kamenných obchodech.

Finiš ale patřil americkým levicově orientovaným rockerům, jejichž fanoušci nepolevili do poslední chvíle. 550 tisíc kusů je dokonce nejlepší týdenní singlový výsledek v roce 2009 vůbec. Alexandra Burke vloni potřebovala se svojí verzi Hellelujah na číslo 576 tisíc.

Osmnáctiletý Joe vzal ale porážku sportovně: „Gratulace lidem, kteří zorganizovali kampaň na Facebooku. Být součástí takto sledované bitvy bylo velmi vzrušující."

Jedním z možných důvodů jeho porážky je fakt, že šéf X-Factor Simon Cowell nevybral pro finále (a tudíž na první singl) příliš vhodnou skladbu. The Climb je coververze hitu americké hvězdičky Miley Cyrusové, jež s ní bodovala v britském žebříčku ještě v dubnu letošního roku. Verze televizního vítěze navíc nebyla dramaticky odlišná. Guardian její dopad na posluchače přirovnává k "bezobsažnému plkání".

Bláznivé vítězství

Cowell, ze kterého soutěž udělal multimilionáře, se snažil minulý týden své diváky bránit. „Je to cynická kampaň namířená proti mě, která pokazí radost vítězům. Je to urážka lidí, kteří se dívají na náš pořad a líbí se jim. Je to jako kdyby veřejně prohlašovali, že naši diváci jsou blbci - a to se mi nelíbí."

„Cynickou" kampaň zorganizovali manželé Morterovi z Essexu. Pětatřicetiletý pracovník ve firmě zabývající se hi-fi technikou a jeho třicetiletá manželka se už vloni pokoušeli dostat na číslo jedna hvězdičku z osmdesátých let Ricka Astleyho a jeho vousatý hit Never Gonna Give You Up. Klip se vloni stal internetovým fenoménem známým jako rickrolling (internetová adresa, která se tvářila jako související s tématem diskuse, zavedla uživatele právě na Astleyův klip).

"Máte už po krk toho, jak karaoke zpěváci Simona Cowella okupují vrchol vánočního žebříčku? Já taky... Kdo se přidá a v týdnu od 14. prosince koupí Killing In The Name jako protest proti vánočnímu monopolu X-Factor?" hlásila jejich letošní stránka na Facebooku.

Čtěte také:
Aleluja! X Factor chystá na Vánoce Cohenovu píseň

Portál NME.com vyzpovídal zakladatele Jona Mortena těsně po zveřejnění výsledků. „K****, to je šílený. Nemůžu tomu uvěřit. Je to bláznivý. BBC mě dokonce pozvali, abych udělal v televizi rozhovor a v jednom kuse mi zvoní telefon," řekl.

Členové Rage Against The Machine se ke svému vítězství zatím nevyjádřili. Už dříve ale kapela slíbila, že v případě úspěchu zahrají v Británii zdarma koncert.

Britská média hodnotí vítězství jako velké překvapení, které je navíc důkazem obrovské síly sociálních sítí.

The Guardian ale brzdí nadšení. „Na vítězství RATM jsou dva možné pohledy - buď jako vtipné narušení vánoční dominance X-Factor nebo cynický útok na sváteční žebříček. Přesto má celá věc jednu výraznou kaňku - Simon Cowell se jako zaměstnanec Sony Music může radovat z vítězství Rage Against The Machine, protože i jejich skladba nakonec vyšla na této značce."

Simon Cowell tak zřejmě nebude polepšený hamižník Scrooge z Dickensovy Vánoční koledy - už proto, že mu všechno bohatě vynahradí Susan Boyle.

Ani vítězství Rage Against The Machine asi nepovede k oživení uvadajícího zájmu o čím dál předvídatelnější hitparády. Rozhodně se ale jejich Killing In The Name stalo nejneobvyklejším vánočním hitem v historii britského žebříčku.

autor: Karel Veselý | 21. 12. 2009 15:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama