Moskva - Vítězem letošního Eurosongu je zástupce Norska Alexander Rybak. Ten byl i největším favoritem sázkařů. Český zástupce, skupina Gipsy.cz, v Moskvě neprošel přes semifinále.
Rozjuchanou televizní soutěž v ČT komentoval v sobotu večer publicista Jan Rejžek. Snad "díky" chybějícím Gipsy.cz oproti semifinále přidal větší dávku ironie ("okamžik, kdy by se dalo napětí krájet - nejlépe noži od Horsta Fuchse") a v závěru také podotkl, že na moskevských ulicích vládne jiná atmosféra.
Týž den dopoledne totiž policie rozprášila demonstraci homosexuálů. Ti marně doufali, že jim konání televizní show pomůže k tomu, aby jim vedení města jejich pochod konečně povolilo. Případně alespoň nebudou kvůli možné mezinárodní ostudě policií rozehnáni.
Vítěz Rybak ani tentokrát kritiky soutěže nezklamal. Zpěvák s běloruskými kořeny předvedl anglicky zpívanou, ale východní melodii Fairytale za pomoci vlastního houslového doprovodu, dvou sošně gestikulujících zpěvaček a tří cirkusáků.
Cirkusová pompa byla cítit (od scény a světel až po komentování) i z organizátorů, kteří soutěž pojali stylu "právě odlétáme na poslední prodloužené jízdy do Evropy". A jestliže se pořádající Rusko snažilo dokázat, že je "esteticky standardní" velmocí, stejnou strategii volili většinou letos i soutěžící.
Pokud vynecháme vítěze, souboj tentokrát hudebně poněkud ustoupil od svérázné pseudoprezentace lidové kultury. Nesl se spíš pod heslem Kdo nejlíp napodobí něco známého, byť ne nutně aktuálního, z angloamerické scény - a přidá k tomu jen malou nápovědu, ze které země pochází.
K vidění tu tak byla turecká Beyoncé, rumunská Anastacia, Transglobal Underground z Arménie, hercegbosenští uniformovaní Coldplay i slovinští Bon Jovi. Zbytek si pak za základ hádanky "Odkud asi jsme" vzal eurodiskotékový sound doprovázený gesty krasojezdkyň, případně gigolů.
Jestli Gipsy.cz vsadili na to, že soutěž by mohla přežít jedině coby přehlídka vitální world music, kde se mísí globální s lokálním a kde má i národní výběr soutěžících své opodstatnění, pak letošní ročník vyvedl všechny z omylu.
Už několik dní před finále ostatně dostali pořadatelé Eurosongu nečekanou ránu do zad. Benny Andersson ze skupiny Abba, jejímž jménem se organizátoři už přes třicet let zaštiťují, do Moskvy vzkázal, že on se na přenos určitě dívat nebude. "Je to dobrá televizní show, ale pro hudbu to dnes nic neznamená," prohlásil pro BBC člen kapely, která vyhrála v roce 1974 se songem Waterloo a otevřela si tak cestu k úspěchu.
Dřív byla podle Andersona soutěž možná menší, ale zato smysluplnější. Samozřejmě je za tím i kus marnivosti, když říká, že po nich už se v někdejší Eurovizi nic mimořádného nestalo. Ale v jednom se s kritiky soutěže shoduje: cesty kvalitního popu a Eurosongu se až na výjimky rozešly.
V době komunitního internetu a globální zábavy už veřejnoprávní obrazovka rozhodně není kanálem, který diktuje popkulturní trendy a přitahuje nová jména.
Skupinu Gipsy.cz, která loni nepostoupila z národního kola klání s písní Benga Beating, nominovala na letošní ročník mezinárodní soutěže přímo Česká televize. O mezinárodní úspěch v soutěži Eurovision český zástupce bojoval počtvrté.
Karel Gott se jí zúčastnil v roce 1968 s písní Tisíce oken (Tausend Fenster), reprezentoval však Rakousko. Vítězem prvního národního kola soutěže se před dvěma lety stala rocková kapela Kabát, v semifinále však neuspěla, stejně jako Tereza Kerndlová, která Českou republiku zastupovala loni.
Loňský ročník vyhrál ruský zpěvák Dmitrij Bilan s písní Believe, proto se letošní klání podle pravidel konalo v Moskvě.