Londýn - Na dvanáct let se po vzoru Madonny upsala irská superkapela U2 promotérské agentuře Live Nation. Právě královna marketingu učinila nedávno průkopnický krok a po vypršení pětadvacetileté smlouvy s Warner Music, přešla plně pod křídla Live Nation.
Největší rocková instituce současnosti na rozdíl od Madonny i nadále plánuje vydávání alb prostřednictvím společnosti Universal. Live Nation ale převezme kromě koncertů záštitu nad komerčním uplatněním značky U2, merchandisingem a právy v oblasti digitálního trhu - tedy tam, kde se dnes dělají peníze.
Čtěte také: Exkluzivně o U2: Jsou jako diamant, říká jejich stín
Fanoušci se chtějí okatě bavit užít si své oblíbence naživo - a neváhají si za punc "události" připlatit. Za to desky slouží spíš jako propagační nástroj.
"Chodíme spolu už více než dvacet let, tak je čas vlézt do chomout," okomentoval situaci Bono. Live Nation se totiž stará o koncerty U2 už od roku 1980. Finanční podmínky nového kontraktu však stále ještě nejsou známy.
Michael Cohl z představenstva Live Nation dodává: "U2 vytvořili hudbu, která patří k tomu nejlepšímu v rock'n'rollu. Už dlouho jsme měli zájem náš vztah rozšířit a utužit."
Live Nation se budou samozřejmě i nadále podílet na organizaci turné U2, převezmou správu i nad jejich internetovými stránkami.
S úpadkem prodeje CD interpreti - včetně U2 - hledají způsoby, kterými by si zajistily tzv. třistašedesátistupňový kontrakt, který by postihoval a kombinoval jak pole nahrávání, tak publikování jejich hudby spolu s koncertními aktivitami a reklamními předměty.
"Příležitost integrovat U2 s vizí budoucnosti, kterou nabízí Live Nation, je skvělé rozšíření byznysu, který jsem rozeběhli," okomentoval krok kapely manager Paul McGuinness. U2 plánují vydání nového alba, jež částečně vznikalo v Maroku, už na říjen, tudíž budoucnost podle Live Nation se začne odvíjet poměrně brzy.
Kapela, která právě vypustila do Imax sálů koncertní film U2 3D, by se pak měl odebrat na bezmála roční turné, jež odstartuje zřejmě v březnu.
Čtěte také: Potvrzeno: Madonna odchází od Warner Music |
Madonna se loni na podzim stala první globální hvězdou, která podepsala nahrávací smlouvu s promotérem. Je první akvizicí jejich nově založené divize Artist Nation. Podle BBC byla její smlouva uzavřena na deset let. Live Nation získá práva na alba, turné, reklamní předměty, webové stánky, DVD, případné televizní show a filmy s Madonnou. Ta kromě peněz obdrží i akcie Live Nation.
"Pravidla hudebního průmyslu se mění a já jako umělkyně a podnikatelka se musím posouvat s nimi," říká devětačtyřicetiletá zpěvačka, která u Warner Bros před čtvrt stoletím začínala a prodala skrze ně na dvě stě milionů desek.