Praha - Aby měli fanoušci-tvůrci klipu Tata Bojs s čím začít, v posledním čísle časopisu Pixel naleznou skladbu Skovka v MP3 souboru, obrázky kapely a videozáběry z koncertů.
"Výchozího materiálu, který jsme jim poskytli, se samozřejmě můžou, ale nemusí držet. Ale přišlo nám dobré, jim alespoň nějaké východisko poskytnout. Je to něco jako když pozvete sochaře na sympozium a dáte jim k dispozici hlínu, sádru, dřevo a hromadu šrotu. Je to jen na nich, jaký a jestli vůbec daný materiál použijí a jestli z toho nakonec vznikne umění, uvedl pro Aktuálně.cz bubeník hravé kapely Milan Cais.
Při výrobě videoklipu tedy nejsou fanoušci omezováni. "Mohou vytvořit čistou 2D či 3D animaci, nebo například kombinaci videozáběrů s vlastní grafikou," říká Michal Máka z Warner Music.
"V současné době, kdy je pro každé vydavatelství v Čechách problém uvolnit pro jakéhokoliv umělce peníze na natočení normálního videoklipu, mi přijde tato varianta úplně skvělá," vysvětluje Cais.
Ale nejde jen o peníze. "Je to výborná možnost komunikace s fanoušky. Byl bych rád, kdyby k tomu jednotliví tvůrci přistupovali na základě toho, že je ta píseň opravdu baví a inspiruje - a ne jen proto, že je tu najednou možnost udělat klip pro Tata bojs," dodává.
Uzávěrka soutěže je 30. září a výsledky budou známy během října. Tata Bojs na své webové stránce představí nejenom vítězné klipy, ale i další nejzajímavější díla.
"Nejde o to vybrat formálně nejlépe dotažené pohyblivé obrázky, ale spíš dílko, které dobře podchytí náladu písničky a třeba se trefí i do vizuální atmosféry kapely. Dobrý nápad je vždy nejdůležitější," říká Cais.
Není to zcela poprvé, kdy Tata bojs takto zaktivizovali fanoušky. Už v souvislosti s vydáním jejich poslední desky fanoušci rozhodli o "osudu písničky Trilobeat".
"V jaké verzi se nakonec na desce objevila , rozhodli za nás lidi z venku. Takže příště nejspíš vyhlásíme soutěž o složení asi dvanácti písní na další desku. Vybereme ty nejlepší, nahrajeme je a alespoň bude jistota, že se to bude všem líbit," říká Cais.
V zahraničí se jedná o stále běžnější formu marketingové komunikace, alespoň pro tu kreativnější a svobodomyslnější část hudební scény.
Doba, kterou určují fenomény jako MySpace, zkrátka co nejužšímu kontaktu mezi kapelou a fanouškem, podobným projektům přeje. Do své tvorby dnes nechávají své přízniuuvce mluvit i zavedené popkulturní instituce jako David Bowie, Radiohead nebo Björk.
V současné době objíždějí Tata Bojs české festivaly. Roztancovali Colours of Ostrava, Boskovice i slovenskou Pohodu, chystají se na Sázava fest.
Na podzim pak vyrazí na turné. "K jeho propagaci by měl posloužit i videoklip k písni Skovka. Tak uvidíme, jestli bude čím propagovat," uzavírá Cais.