Rozhovor - Pokud legendární elektronická formace Vanessa chtěla svým novým klipem hlavně dokázat, že při svém návratu na scénu nevyměkla, pak se jí to podařilo. Video k písni Ahoj, chcípni! z nového alba Ave Agony odmítla odvysílat Česká televize s poukazem na brutalitu, satanismus a nevkus.
Sestava proslulá divokými koncerty i drogovými excesy 12 let nevydala album a posledních sedm let úplně odpočívala. Smečka v čele se Samirem Hauserem (v posledních letech vystupoval jako Bruno Ferrari, "něco mezi Hitlerem a Chaplinem") inspirovala drtivou většinu domácích elektronických spolků.
V současné sestavě figurují kromě Hausera také oba jeho partneři-skladatelé: jak Daniel Rodný, se kterým vznikla první tři alba Vanessy, tak Miroslav Papež (jinak Moimir Papalescu) který se zase podílel na následovníkovi Vanessa Gun. Spolu s nimi ještě pod temným praporem najdeme bubeníka Jaroslava Stuchlého (Michael's Uncle) a producenta Jakuba Horáka.
Novinkové album vyšlo u labelu X Production na Mikuláše a spoluprodukoval ho člen Einstürzende Neubauten Alexander Hacke. Křest je plánován na čtvrtek v pražském KD Vltavská a návštěvníci se prý mohou těšit mimo jiné na extravagantní projekce a funkční kopii elektrického křesla.
"Povinností umělců je zraňovat lidi svým uměním, proto kašleme na hranice. Kamarádsky ale návštěvníkům doporučím vzít si deštník," říká ke křestu frontman kapely, zpěvák a autor sloganovitých textů s vizáží a koníčky dekadenního majitele půjčovny béčkových pornofilmů.
Ave Agony je první album Vanessy po dvanácti letech. Proč a jak vlastně ke comebacku došlo? A kdy jste na novince začali pracovat?
Dřeli jsme na tom dnem i nocí. Naštěstí jsme všechno stihli. Nebýt jedné korejské lisovny, kde zaměstnávají malé děti, deska by asi nikdy nevyšla. Faktem je, že se tito malí tvorečkové pustili do práce s takovou vervou, že se nakonec deska objevila na pultech obchodů přece jen včas. Čest dětské práci!
Novinka je prvním albem Vanessy na kterém spolupracovali Dan Rodný a Miroslav Papež. Vlastně všichni ve Vanesse jste velmi vyhraněné osobnosti, bylo těžké se shodnout?
Já a Jakub Horák fungujeme v kapele jako policie. Akdyž jeden ze skladatelů napadá druhého, křičíme: „Nechte se! Pusť ho!" a podobně…
Jak jste se dostali k Alexanderu Hackemu z Einstürzende Neubauten? A jak se s ním spolupracovalo?
Chtěli jsme producenta a Hackeho jsme oslovili proto, že bydlel z potencionálních producentů nejblíže. Spolupráce byla skvělá; nevím, co k tomu víc dodat. Není nic lepšího než spolupracovat s člověkem, který postrádá „český mindrák".
Sami říkáte, že na novém albu hrajete mainstream. Vanessa vždy stála někde na okraji scény, tak proč tak najednou do středního proudu?
Vanessa byla vždycky střední proud. Ale asi záleží na tom, po který stoce se kdo plaví.
Koncerty Vanessy patřily mezi nejdivočejší živá vystoupení na české scéně vůbec. Máme očekávat podobné akce, nebo už jste se trochu uklidnili? Chystáte i nějaké z Vašich pověstných projekcí?
Projekce budou a budou vynikající. Na večírku, kde se premiérově pouštěl náš novej klip, se nám stala legrační věc. Seděli jsme s Horákem pod nějakou obrazovkou a bavili se o tom, jestli naše nový video vůbec někde pustěj. Najednou jsme zaregistrovali, že se na obrazovce dějou neskutečně hustý věci. Povídám: „No podivej, zas ten klip nemáme tak vostrej… podivej se, jak to maj hustý jiný kapely." Za chvilku jsme ovšem zjistili, že se díváme na naše vlastní koncertní projekce. Myslím, že si lidi užijou.
Na nové koncerty chystáte coby funkční dekoraci kopii elektrického křesla, které bylo použito k popravě masového vraha Teda Bundyho. Čí to byl nápad, Váš nebo Pabla de Saxe, který ho vytvořil?
Ted Bundy byl velmi zajímavá osobnost. To křeslo je taková naše pocta. Čí to byl nápad, nevím… možná Tedův.
Jak to vypadá s projektem Bruno Ferrari, je v plánu pokračování? A co country projekt Gunmen of Ave Maria, kde hraje také Hank J. Mancini z Kill The Dandies!?
Bruno je mrtvej. Jestli do tý mrtvoly ještě někdy kopnu, fakt nevím. Co se týká Gunmenů - schováváme si je s Hankem na stáří.
Původní Vanessa patřila mezi průkopníky elektronické scény v Čechách a nutně ji musela ovlivnit. Jste v pozici otců-zakladatelů spokojeni s tím, co se z ní za těch dvacet let stalo?
Já jako otec zakladatel můžu zodpovědně říct, že na současnou hudbu seru. Tohle mi nabízíte jako realitu? Co si to vlastně dovolujete? S touhle cestovkou už nikdy nepojedu!
Pokud se o sobě lidé něco chtějí dozvědět a odhalit temnou stranu, která je v každém z nás, deska Ave Agony jim to umožní, řekl jste. V promo materiálu k novému albu se pak píše, že svět v roce 2009 opět potřebuje Vanessu. Jak se tedy k dnešním dnům Vanessa postaví?
Vstupujeme do novýho věku. Věku, kterej bude plnej agónie. Začíná černá doba. My jsme ti, kteří hrají, když se loď potápí. Pomalu chcípejte za zvuků nový Vanessy.