Recenze: Tata Bojs jsou stále více sami sebou. Textově vytříbené album zadrhává jen hudebně

Jan Mazura Jan Mazura
Aktualizováno 16. 10. 2015 19:39
Familiárně a přitom nově zní deváté řadové album pražských Tata Bojs. Po čtyřech letech přichází se třinácti novým písničkami, v nichž tentokrát uslyšíme více popu a méně experimentu než dříve. Retro zvuky, hlasové samply, netradiční hosté a vůbec prvky známé z předchozích období jejich tvorby ovšem naštěstí nezmizely. Milan Cais, Mardoša a jejich spoluhráči jako by vzpomínali na staré dobré časy, ale zároveň si uvědomovali, že se ustavičně musí posouvat vpřed. Více v recenzi Jana Mazury.
Tata Bojs
Tata Bojs | Foto: Salim Issa

Recenze – Charakteristickým znakem Tata Bojs vždy byly skvělé texty, postavené na homonymech, metaforách či přesmyčkách. Na nové desce A/B jich je i tentokrát celá řada.

Hned úvodní Nadčasová s chytrým využitím anglicko-české slovní hříčky „minulost je past – přítomnost je prezent“ naznačí, že před sebou máme příjemných třiapadesát minut. V tom nás pak utvrdí i následující Gastronaut s nenápadnými orientálními názvuky podtrhujícími refrén „zamkněte východ na dva západy“. Souvislost se současnou migrační vlnou je nicméně čistě náhodná...

Tata Bojs - A/B
Tata Bojs - A/B | Foto: Tata Bojs

Jiným příkladem nápaditého textu jsou svižné a humorné Kamarádky, které humorně popisují časté mezilidské vztahy a ženské povahové vlastnosti z mužské perspektivy. Stejně jako ve dvou jiných skladbách zde hostují Yellow Sisters. Na dnešní dobu pak ještě více sedí Moderní lidi, ironická kritika současných trendů a povrchního životního stylu, kterou však na konci chytlavého refrénu Tata Bojs vztáhnou i na sebe.

Od celku se pojetím odlišuje pátá písnička se zvukomalebným názvem Rubik a Kubrick, coby dialog mezi dvěma osobnostmi – vynálezcem známého hlavolamu a legendárním režisérem – v podání Jana Buriana a Marka Ebena. Na Rubikovu kostku mimochodem odkazuje také obal s Caisovým akvarelem. Výklad jeho přesného smyslu, stejně jako názvu nahrávky, je ale tentokrát ponechán ryze na posluchači.

Album poklidně uzavřou nostalgicky uvolněné Noční linky, trefně vystihující atmosféru města někdy mezi půlnocí a pátou hodinou raní. Smířlivou atmosféru zde navíc skvěle podpoří chilloutová trumpeta Oskara Töröka, známého mj. z jazzové formace Vertigo.

Pak už následuje jen krátký leč výrazný dovětek Národní. S nadsázkou pojatý chvalozpěv Čech a Prahy stojí na vokálech sboru Doubravánek a jejich originálním aranžmá. Když se studiová stopa v závěru prolne do živé verze z letošních Colours of Ostrava a my slyšíme dav v moravskoslezské metropoli nadšeně skandovat „Praha“ a „Čechy“, nelze o ironickém podtextu celé písně pochybovat už vůbec.

Deska A/B je nadmíru dobrá. Nabízí chytlavé melodie i texty, většinu času dokonce ve stejnou chvíli. Po textové stránce je album kvalitativně vyrovnané, a i když po stránce hudební již o něco méně, vysloveně slabý song na něm nenajdeme. Pozitivnímu dojmu z nahrávky přispívají rovněž dva vizuálně vydařené videoklipy.

Futuretro, název jedné ze starších desek, v sobě možná shrnuje základní principy či cíle kapely platné i dnes: věrnost vlastním kořenům v protikladu se současným zvukem i aktuálními texty a zároveň snaha do budoucna neustrnout. Snad tomu tak bude i příště.

Hodnocení: 90 %

Tata Bojs - S ní | Video: YouTube

před 44 minutami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu.

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Nizozemský soud poslal do vězení zloděje obrazů van Gogha a Franse Halse

Devětapadesátiletého Nizozemce v pátek poslal na osm let za mříže soud v Lelystadu severovýchodně od Amsterodamu za krádež dvou cenných obrazů. Obraz Vincenta van Gogha Farní zahrada v Nuenenu z roku 1884 zmizel loni v březnu z muzea Singer Laren ve městě Laren. Loni v srpnu pak podle soudu tentýž zloděj ukradl i Halsovo plátno Dva smějící se chlapci (1627) z malého muzea Hofje van Mevrouw van Aerden v Leerdamu, asi 60 kilometrů jižně od nizozemského hlavního města.

Obě díla zmizela beze stopy. Jenom hodnotu Halsovy malby soud odhadl na 16 milionů eur (přes 400 milionů korun). "Tyto obrazy jsou součástí národního kulturního dědictví, mají význam pro dnešní i budoucí generace," konstatoval soud podle agentury DPA.

Na obou místech činu se našla DNA odsouzeného muže, který byl už v minulosti trestán za krádež umění. Obvinění z posledních krádeží popíral.