Recenze: Padlý anděl Lana Del Rey si na nové desce užívá temné líbánky

Karel Veselý Karel Veselý
25. 9. 2015 9:40
Hodně lidí zpěvačku Lanu Del Rey odepisovalo už po první desce jako jednorozměrný kýč. Třetí studiové album Honeymoon ale dokazuje, že ke skvělému popu někdy stačí opravdu málo. Lana negeneruje hity jako Rihanna, své posluchače udržuje spíše v napětí a je jako filmová hvězda, která hraje pořád tu stejnou roli, píše v recenzi Karel Veselý.
Lana Del Rey
Lana Del Rey | Foto: archiv Lany del Rey

RecenzeLana Del Rey je patrně nejdiskutovanější popovou hvězdnou naší dekády. Média i fanoušci s každou její deskou zhusta propírají její neautenticitu, anti-feminismus, botoxem nafouklé rty i nestoudné vykrádání americké popkultury a zapomínají na to, že Lana Del Rey je možná víc umělecký projekt než jen „pouhá“ zpěvačka.

Všechny kritizované elementy jsou součástí větší skládanky mýtu, který obaluje její nahrávky. A někdy tak důmyslně prorůstá do písniček, že je občas těžké odlišit, co je ještě hudba a co už mem.

Lana Del Rey – Honeymoon
Lana Del Rey – Honeymoon | Foto: Interscope Records

Na začátek ještě návrat k první větě recenze, která skrývá malý paradox. Lana Del Rey je dnes skutečně velká hvězda, nicméně i ostřílený popkulturní konzument by se nejspíše zapotil při úkolu dát dohromady tři její největší hity. Samozřejmě, jsou tu Video Games – virální klipová senzace, která ji v roce 2010 katapultovala ke slávě poté, co se roky marně pokoušela prorazit jako Lizzy Grant.

A pak je tu taky její jediný americký top 10 hit Summertime Sadness, který ale potřeboval k průniku do rádií poněkud lacinou taneční verzi od remixéra Cedrica Gervaise, a tak je otázka, zda ho skutečně považovat za její hit. Možná si někdo vzpomene na Young and Beautiful ze soundtracku k Velkému Gatsbymu, ale to rozhodně žádný frontální atak na rádia nebyl.

Smyslné napětí místo hitů

Sečteno a podrženo, Lana Del Rey negeneruje hity stylem Rihanny, Drakea nebo (kdysi) Lady Gaga, její síla spočívá v schopnosti prodat sebe a svoji image v několika podobných balíčcích a udržovat ve fanoušcích napětí. A chtít víc. Lana Del Rey je trochu jako filmová hvězda, která hraje pořád tu stejnou roli, ale divákům to nijak nevadí. Vždycky přece dostanou přesně to, co chtějí.

A co že to Lana Del Rey vlastně hraje? „Mám tě moc ráda a udělám všechno, co budeš chtít,“ zpívá ve skladbě Music To Watch Boys To, ale i notorický naivka nejspíš prohlédne masku, pod níž je fatální žena, která svoji ženskost používá hlavně jako zbraň. „Bůh ví, že jsem milovala. Bůh ví, že jsem lhala,“ zpívá v God Knows I Tried. Jinde jde její stylizace ještě dál a Lana vystupuje jako žena, která naletěla mužům a láska se u ní změnila v závislost, jíž se potřebuje zbavit (Religion).

Kdoví ale, jestli to není jen další trik „sváděcí“ techniky. Postavy z jejích písniček jako kdyby vypadly z noirových filmů padesátých let, kdy ženy měly v hollywoodských příbězích jasně dané místo – buď byly mrchy, nebo krásky. A pro diváky bylo všechno tak nějak jednodušší, což je jedna odpověď na otázku po současné fascinaci Lanou.

Hity? Ty na nové desce zase nejsou. Vadí to? Rozhodně ne. Honeymoon je projekt Lana Del Rey dotažený k dokonalosti. Kalifornský padlý anděl zpívá jako někdo, kdo se předávkoval prášky na spaní, katatonicky pomalé skladby nenápadně budují atmosféru a lákají posluchače do pasti. Dětské nemoci debutu jsou zapomenuty, stejně jako producentské zásahy Dana Auerbacha z The Black Keys, který by na minulé desce Ultraviolet nejradši postavil Lanu do buranského baru s country kytarou.

Novinka vrací do hry nepravděpodobnou kombinaci opulentních smyčcových aranží a halucinačních hiphopových beatů a třeba v prvním singlu desky High By The Beach to funguje opravdu na výbornou. Mohutné peřiny vřelých smyčcových zvuků mají ale samozřejmě navrch, zpěvačka si v nich krásně lebedí ve svých glamour depresích.

Hodně se mluvilo o tom, že Lana natáčí s producentem Markem Ronsonem, který pomohl na vrchol Amy Winehouse, Adele nebo Lily Allen. Jenže Lana Del Rey vůbec není čisté retro, kterého je Ronson přeborníkem. Honeymoon tak natočila s osvědčenou dvojicí – Rick Nowels (autor) a Kieron Menzies (producent), s nimiž sdílí vizi hudby, která nestojí ani tak mimo čas, jako spíš nad ním. A může si dle libosti vypůjčovat, cokoliv potřebuje – ať už to jsou obří muzikálové melodie, padesátkové soundtracky k romantickým filmům nebo moderní trapové beaty.

Životaschopná alternativa

Podobně ostatně Lana pracuje i s texty, kde na Honeymoon stihne odkazovat na Space Oddity od Davida Bowieho, hiphopovou klasiku Rapper’s Delight i soulovou královnu Billie Holiday. Jediný výrazný přešlap udělá, když přestane rafinovaně citovat a začne bez skrupulí napodobovat. A tím myslím poslední track s coververzí Niny Simone Don't Let Me Be Misunderstood. „Jsem duše, jejíž úmysly jsou čisté, jen mě prosím špatně nepochopte,“ lká po hodinové jízdě plné emocí – předstíraných i skutečných – a posluchač si není úplně jistý, jestli jí už tentokrát uvěřit.

Temné líbánky kalifornského padlého anděla míří za oceánem k stotisícovému prodeji v prvním týdnu, což je při současném stavu hudebního průmyslu velmi slušné číslo. Životaschopnost projektu Lany Del Rey je přinejmenším důkazem toho, že dnešní pop nutně nepotřebuje hvězdy, které mění styly s každým singlem a snaží se zalíbit co nejširšímu spektru posluchačů.

Někdy stačí mít jasně definovanou hudební estetiku zdánlivě mířící na menší konzumentskou skupinu a dostatečně propracovat příběh kolem své osoby a fanoušci nakonec dorazí. Byť možná nejdříve budou jen zvědavě nakukovat.

Stejně nenápadně jako Lana Del Rey nakonec ke slávě protančil i The Weeknd, který se svým příběhem zmučeného hédonisty úspěšně boduje v amerických žebříčcích. (A Lana mu hostuje na aktuální desce Beauty Behind The Madness ve skladbě Prisoner.) Také on začal svoji cestu na internetu, v anonymitě a v zvláštní žánrové bublině. O pět let později společně stojí rozkročení mezi popem a alternativou a z obou světů dělají o něco lepší místo.

Hodnocení: 85 %

Lana Del Rey - High By The Beach | Video: YouTube

před 26 minutami

Hospodářská komora: Povinný prodej českých potravin je protiprávní

Povinný podíl až 85 procent českých potravin v obchodech, navrhovaný některými poslanci, odporuje podle Hospodářské komory ČR evropskému právu. Proti návrhu se staví také Svaz obchodu a cestovního ruchu, podle kterého by to vedlo ke zdražování a snížení kvality zboží. Sněmovna se bude možná novelou zákona o potravinách zabývat v příštích dnech ve třetím čtení. Sněmovní zemědělský výbor ale již dříve doporučil vrátit návrh do debaty ve druhém čtení.

Pozměňovací návrh zavádějící do novely povinný podíl českých potravin v obchodech předložila skupina dvou desítek poslanců napříč politickým spektrem. Kdyby byl návrh schválen, na pultech by muselo být již od příštího roku nejméně 55 procent potravin z Česka. Následně by se měl tento podíl zvyšovat o pět procentních bodů každý rok až na 85 procent. Hospodářská komora to označila za nepřípustný zásah do podnikání.

"Smlouva o fungování Evropské unie v článku 34 jasně uvádí, že množstevní omezení dovozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána. Předložený návrh jasně porušuje pravidla jednotného trhu Evropské unie," sdělil prezident komory Vladimír Dlouhý.

před 40 minutami

Fotbalová Premier League se podle BBC znovu rozjede 17. června

Za tři týdny ve středu 17. června se znovu rozjede fotbalová Premier League, po bundeslize další z nejprestižnějších soutěží na světě. O termínu restartu sezony v Anglii po koronavirové pauze informovala BBC. Mluvčí soutěže to zatím nepotvrdil s tím, že jednání asociace FA se všemi dvaceti účastníky stále pokračuje. Hrát se bude stejně jako jinde v Evropě bez diváků a první den jsou na programu dvě dohrávky.

Bundesliga v Německu začala 16. května, o týden později se přidala první liga v Česku a po dnešku zná datum obnovení sezony i Premier League. Po dvou úvodních zápasech Manchester City - Arsenal a Aston Villa - Sheffield United se naplno rozjede o tři dny později během víkendu.

Anglická liga je kvůli pandemii nemoci covid-19 přerušená od 13. března. Předtím se stihlo odehrát neúplných 29 kol z 38. Tabulku před obhájcem titulu Manchesterem City vede s ohromným náskokem 25 bodů Liverpool a ve zbývajících devíti zápasech mu proto stačí dvakrát vyhrát, aby se po 30 letech stal mistrem.

Pokud se termín obnovení sezony potvrdí, pauza v Premier League bude tříměsíční. Ve středu si kluby odsouhlasily druhou fázi k návratu, na který čekají také Tomáš Souček s West Hamem a Matěj Vydra v Burnley. Týmy již mohou trénovat i kontaktně. V malých skupinkách se kluby připravují od minulého týdne.

V rámci rozsáhlého testování na koronavirus se objevilo během tří vln 12 pozitivních případů mezi hráči a členy realizačních týmů. Pro všechny nakažené automaticky platí týdenní karanténa.

před 47 minutami

Bezprizorní dětští uprchlíci v Řecku podle Hamáčka nejsou

V řeckých táborech podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) nejsou dětští uprchlíci, kteří by byli vhodní pro převoz do Česka. Přivézt do ČR sedmnáctileté Afghánce či Pákistánce by nemělo smysl, řekl ve čtvrtek ministr ve Sněmovně při interpelacích. Zopakoval, že ministerstvo vnitra pokládá celou záležitost za uzavřenou.

"Žádné děti, které by byly bezprizorní, opuštěné a vhodné k relokaci do České republiky, nejsou. Je tam celá řada sedmnáctiletých Afghánců a Pákistánců, kteří z mého pohledu nemají šanci na nějakou rozumnou resocializaci v ČR," uvedl ministr vnitra. Podle něj by tito mladíci pravděpodobně brzo odešli za svými příbuznými do Německa nebo Švédska. Česko bude podle Hamáčka nadále pomáhat řešit situaci v řeckých uprchlických táborech materiálně.