Londýn - Pilotní díl televizního seriálu Glee se v USA vysílal hned po skončení jednoho z kol talentové pěvecké soutěže American Idol (obdoby české Superstar). Nebylo to vůbec náhodné spojení - příběh o středoškolském pěveckém sboru přenáší "emocemi nabitá dramata" ze soutěžení mladých zpěváků do seriálového formátu a slaví s tím obrovské úspěchy.
Kromě vysoké sledovanosti, Zlatého glóbu za nejlepší komediální seriál a oborové ceny za herecký ansámbl se mu daří i v hudebních žebříčcích. V USA zpěváci z Glee málem překonali rekord Beatles a v Británii se soundtrack právě ujal vedení v hitparádě nejprodávanějších alb.
(Skoro) populárnější než Beatles
Popularita Glee není žádná záhada: chytře navazuje na úspěšné dětské a teenagerské hudební seriály, s nimiž před nedávnem přišla Disneyho kabelová televize, a těží ze síly popových hitovek. A hlavně "dohrává" emocemi nabité souboje American Idol až do míst, kam nemá přístup ani bulvární tisk - vlastně přenáší princip reality show do hraných děl a rozmývá pro diváka hranice těchto žánrů.
Úspěch v hitparádách pak znovu potvrzuje, že nad "normálními" hudebními interprety čím dál častěji vítězí hvězdy generované právě televizními pořady, ke kterým má publikum mnohem emotivnější vztah. Oproti pořadům jako Hannah Montana a High School Musical (Muzikál ze střední) přitom není Glee středoškolská selanka se zpěvy.
Jako důkaz postačí fakt, že se proti němu spojily rodičovské organizace a církevní představitelé, kterým se nelíbí zobrazování sexuálně aktivních středoškoláků. (Jednou z hlavních dějových linek je těhotenství jedné zpěvačky ze školního sboru.)
Stejně jako v Superstar/American Idol, tak i v Glee vsází dramaturgové na známé hity z minulosti i současnosti. Do jednoho dílu se vejde až osm písní a rozpětí je velké - od klasik Sweet Caroline a I'll Stand by You až po současné pecky I Kissed A Girl či Single Ladies. Výběru šlágrů samozřejmě dominuje pop, ale příležitostně dojde i na hip hop, rock či country.
Ačkoliv je seriál zařazován do muzikálového žánru, diváci se rozhodně nedočkají tradičních stylizovaných pěveckých čísel - naopak, všechny písně jsou zařazeny logicky do děje, který se odehrává při konkurzech, zkouškách a nakonec i vystoupeních středoškolského sboru.
Jednotlivé písně z Glee jsou dostupné ke koupi na digitálním obchoďáku iTunes okamžitě po skončení dílu, v němž zazní. Je to skvělý marketingový tah, jak udržet zájem fanoušků po zbytek týdne do další epizody a samozřejmě jak na seriálu dál vydělat.
Od května do prosincového vyvrcholení první poloviny úvodní série se jen v Americe prodalo přes dva miliony internetových downloadů a 25 skladeb vystoupilo do první stovky amerického žebříčku.
Dobře se prodává i originál
Ať coververze na televizní obrazovce zpívá kterákoliv z dvanácti hlavních postav, interpret je vždy označen jako Glee Cast (= herci z Glee). Proto mohli zpěváci z muzikálu ohrožovat historický rekord Beatles, kteří v roce 1964 dostali do amerického žebříčku 31 skladeb. V dubnu bude za oceánem první série Glee pokračovat a tvůrci už mají smlouvu i na druhou řadu. Beatles můžou o svůj rekord ještě přijít.
Zatím nejúspěšnější písní seriálu je skladba Don't Stop Believin' z roku 1981 - původně od rockové kapely Journey. Zazněla v pilotním díle a pod hlavičkou Glee Cast se dokonce dostala na číslo dvě v britském a čtyři v americkém žebříčku, čímž vylepšila výsledek Journey. Dobře se zpětně prodává i originál - nedávno se dokonce stal historicky nejprodávanější skladbou, která nebyla natočena v novém tisíciletí.
V Británii se seriál začal vysílat teprve nedávno, a tak sem Gleemánie dorazila se zpožděním. Popularitě seriálu pomohl i fakt, že písně z něho začala zařazovat do playlistu i nejposlouchanější britská stanice Radio 1. Za oceánem se obou dílů soundtracků prodalo dohromady více než milion, v Británii jsou zatím prodeje skromnější - v prvním týdnu se odhadují kolem sta tisíc kusů. Zhruba polovina z nich se distribuovala v digitální formě na internetových obchodech.
Na dvojku albového žebříčku se po úspěchu na Brit Awards posunula Lady GaGa. Vítězství v hlavní kategorii pomohlo i Florence & The Machine, jejíž debut Lungs se v průběžném pořadí pohyboval kolem třicátého místa, ale v aktuálním pořadí je třetí. Na čtyřku klesla Alicia Keys.
V čele singlového žebříčku nadále zůstává coververze hitu R.E.M. Everybody Hurts nazpívaná pěveckými celebritami pod hlavičkou projektu Helping Haiti.
I dvojku mají na svědomí Brit Awards - na ni se vyšvihla skladba You've Got the Dirtee Love - mashup, který na předávání Brit Awards v pondělí předvedli Florence & The Machine a Dizzee Rascal. Trojku má americký electro-popový zpěvák Owl City.