Vinylové desky se v posledních letech staly módou, jejich prodeje loni vzrostly o 22 procent, zatímco odbyt CD o 23 procent klesl. Prokop desku pokřtí na festivalu Krásný ztráty live, který se uskuteční 9. až 10. srpna na Statku Všetice na Benešovsku.
"Vinyly se vrací a tenhle nosič má určité přednosti. Jsem rád, že sám jsem si doma gramofon po přechodu k cédéčkům nezlikvidoval," říká Prokop.
Podle něj má vinylová deska jiný charakter zvuku a lepší dynamiku. "A hlavně je to výtvarně úžasná věc, protože se na plochu obalu vejde spousta fotek a informací. To je rozdíl proti cédéčku a dalším formátům, kdy lidé poslouchají hudbu staženou z nějakého obláčku na internetu," dodává hudebník, podle něhož má vinyl hodnotu pro sběratele i lidi, kteří rádi "drží věci fyzicky v ruce".
Nové vydání Sto roků na cestě využívá možností, které formát vinylového dvojalba nabízí. Vedle nové zvukové úpravy nahrávek je plně využita rozsáhlá plocha obalu i vnitřních přebalů desky.
Unikátem nové edice jsou bonusy. "Kromě Zatmění a Stodolní, živých nahrávek dvou pecek z alba, natočených na prvním ročníku festivalu Krásný ztráty live v Lokti, to bude taky dosud nevydaný živák klasické bluesové perly Johna Lee Hookera Boom Boom," sdělil Prokop.
Člen Beatové síně slávy Prokop svou v pořadí osmou studiovou desku Sto roků na cestě v době jejího prvního vydání na CD roku 2012 označil za "chvíli rockově bluesovou, chvíli trochu 'najazzlou', chvíli písničkovou, chvilku i country, postavenou na skvělých textech".
Album obsahuje dvanáct písní, o hudbu se podělil sám zpěvák s Petrem Skoumalem a Janem Hrubým. Texty jsou převážně dílem básníka Pavla Šruta, třemi přispěl Jan Lacina.
Prokopa doprovází kapela Framus Five a několik hostů včetně dnes již nežijícího Petra Skoumala za klávesami. Autory obalu jsou dlouholetí Prokopovi spolupracovníci Karel Haloun a Luděk Kubík.
"Michal Prokop album nahrál s kapelou, kterou lze po desítkách let na scéně považovat za exkluzivní značku. Ačkoliv se její obsazení časem proměňuje, hraje na základě širokého vědomí souvislostí," napsaly o desce Sto roků na cestě Hospodářské noviny, podle nichž muzikantská suverénnost představuje standard pro Framus Five i Prokopa.
Michal Prokop s Framus Five zahájil hudební činnost roku 1967. Jejich debutové album jménem Blues In Soul vycházelo z vlivu amerického soulu a rhythm'n'blues.
Následující konceptuální Město ER na české scéně naplno představilo žánr art rocku. Dvacetiminutovou titulní skladbou nahranou v bohatém aranžmá, které spojuje rock se smyčcovým orchestrem, jazzovým bandem a burácivými "kostelními" varhanami, Prokop navíc dal možnost vstoupit do českého rockového textařství básníku Josefu Kainarovi.
"Město ER není romantické dobrodružství, ale naléhavá, nezadržitelná a plnokrevná láska," napsal tehdy o desce novinář Jiří Černý.
V 80. letech minulého století pak zpěvák spolupracoval se skladateli Petrem Skoumalem, Janem Hrubým a básníkem Pavlem Šrutem. Čtveřice svou tvorbou podle hudebních novinářů nabídla českému publiku originální podobu rockového písničkářství.