Praha - Na hudební průmysl sice dolehla těžká krize, ale nějaké peníze se muzikou pořád dají vydělat. Jen je potřeba se pořádně otáčet. Alespoň to vzkazuje svým kolegům zpěvačka a klavíristka Amanda Palmer. Polovina dua Dresden Dolls a propagátorka nových marketingových taktik zahrála ve středu večer v Paláci Akropolis.
Pípni si o peníze na Twitteru
Hvězda "kabaretního punku" s divadelní stylizací se před dvěma lety rozhádala se svojí nahrávací společností. Nelíbilo se jim, že v klipu ukazuje svoje břicho, podle nich tlusté. Řekla si, že už nikdy nechce být otrokem velké společnosti a vydala se do nejistých vod absolutní nezávislosti. Místo rockerského života teď zapisuje svoje zážitky na Twitter a na Facebook, a když potřebuje peníze, koncertuje pro své fanoušky na internetu.
Lékem na těžké časy je podle Palmerové právě přímý kontakt s fanoušky, na jejichž zodpovědnost vůči muzikantům je třeba apelovat. Když nebudou své oblíbené muzikanty podporovat, brzy žádní nebudou.
"Je to strašně jednoduché: fanoušek miluje muziku, muzikant potřebuje peníze, fanoušek dá muzikantovi peníze a muzikant řekne díky," vysvětluje na svém blogu, který se stal epicentrem debat o možných modelech nahrávacího průmyslu budoucnosti.
"Od této chvíle budou muzikanti chodit přímo za vámi," popisuje fanouškům nástup nové éry. "Prosím. uvítejte je a pomožte jim. A nenechte je cítit se špatně, když žadoní o vaše peníze."
Sama jde příkladem, jak takový model může fungovat. Vloni v červnu na svém webu zveřejnila provokativní manifest 'Jak vydělat za deset hodin s pomocí Twitteru devatenáct tisíc dolarů'. Popisuje v něm svoje metody získávání peněz, při nichž se obejde bez vydavatelství, reklamy i pomoci tradičních médií.
Jednou cestou jsou narychlo svolané koncerty na veřejných prostranstvích. "Díky Twitteru jsem během chvíle shromáždila dvě stě fanoušků, s nimiž jsem se potkala v parku. (...) To je ideální ve městech, kde se nedá zabookovat žádný klub pro všechny věkové skupiny. Náctiletí, které jinak na koncert nepustí, jsou nadšením bez sebe," píše.
Přes Twitter svolává fanoušky i na běžné koncerty, prodává jim trička a desky a organizuje internetové aukce, v nichž draží nepotřebné věci ze svého obýváku. A nebo koncertuje přes web a fanouškům hraje na přání - samozřejmě za příplatek, který lze poslat přes PayPal. Na konci svého manifestu pak počítá: "Celkový výdělek za tento měsíc s použitím Twitteru = devatenáct tisíc dolarů. Celkový výdělek za desku, které se prodalo třicet tisíc = absolutně nic."
Twitter Amandy Palmer aktuálně sleduje přes 400 tisíc uživatelů a zpěvačka na něm zaznamenává každou maličkost svého života. Ještě v den svého pražského koncertu například informovala o tom, že musela vstávat brzo ráno, aby stihla let z Bruselu a k tomu navíc připíchla fotku z letiště. Pak ještě popohnala váhající fanoušky informací, že koncert v Paláci Akropolis je skoro vyprodán.
Punkový kabaret
Amanda Palmer vyučuje hudební průmysl, jak s pomocí nových technologií překlenout propast mezi fanouškem a muzikantem. Její kritikové ovšem připomínají, že měla jednodušší startovní pozici - v době, kdy se vydala na nezávislou dráhu, už za sebou měla úspěšnou kariéru s kapelou The Dresden Dolls a mohla stavět na velké fanouškovské základně, kterou jí pomohla získat i její bývalá nahrávací společnost.
The Dresden Dolls vznikli v roce 2000, kdy se Amanda seznámila s bubeníkem Brianem Viglionem. Spolu vytvořili excentrický projekt spojující hudbu s divadlem, jenž se inspiroval dekadentní kulturou kabaretů výmarského Německa. Svému stylu s nadsázkou říkali "brechtovský punkový kabaret" a světovou proslulost získali i díky dvěma studiovým deskám velmi vlídně přijatými kritikou.
The Dresden Dolls svůj punkový muzikál předvedli v Praze před čtyřmi lety na natřískaném koncertě v Abatonu. Pak si ještě spolu zahráli v představení The Onion Cellar, které Amanda napsala na motivy jedné kapitoly z Plechového bubínku Guntera Grasse. V lednu 2007 však společně ohlásili, že The Dresden Dolls si dávají na nějaký čas pauzu.
Ta trvá dodnes. Amanda Palmer vydala v roce 2008 sólové album Who Killed Amanda Palmer a začala spolupracovat s Jasonem Webleym na projektu Evelyn Evelyn. Právě s ním se představí od 19 hodin v pražském Paláci Akropolis. Jak je u Amandy zvykem, hudba je zabalena do příběhu, který vypráví v písních stejnojmenného debutového alba (vyšlo letos na konci března).
V hlavní úloze jsou fiktivní siamská dvojčata Eva a Lyn, která podle legendy Palmerová a Webley objevili v cirkuse a pomohli jim stát se hudebními hvězdami. K příběhu vyšla i komiksová kniha.
Mimochodem, Amanda Palmer nedávno oznámila svoje zasnoubení za slavného britského fantasy spisovatele a komiksového scénáristu Neila Gaimana. Společně vytvořili i DVD k její nové sólové desce.
Čtěte také: Dresden Dolls: Plánujeme cirkusový stan Orgasmus s The Dresden Dolls, podruhé |