Pearl Jam se vrátili ke kořenům a míří do budoucnosti

Pavel Turek, tur
2. 9. 2009 18:20
Novinka Backspacer vyjde koncem září

New York - Shazují to všichni jako okovy. Každá příčetná velká kapela s úlevou čeká na vypršení kontraktu s velkým vydavatelstvím, do kterého se ještě před patnácti lety hnala, aby nyní zkoušela svoji hudbu prodávat „jinak".

Začali to Radiohead, k dokonalosti dovedli Nine Inch Nails a hybridní cesty mezi globálním trhem, zacílením na posluchačskou skupinu a přímým kontaktem s fanoušky si hledají už i veteráni AC/DC nebo Eagles - a nyní i Pearl Jam, kterým po osmi albech vypršela smlouva s firmami Sony a J.

Pearl Jam se připojují k těm méně radikálním kapelám, které stále touží se svými plastovými cédéčky zůstat na pultech; ovšem aby to bylo možné, potřebují hudební pulty přestěhovat do krámu, kam ještě chodí lidi. Specializované megastory jako Virgin se totiž změnily v babylonské věže druhdy vzkvétajícího obchodu s nahrávkami a zavírají jednu prodejnu za druhou.  

Zpěvák Pearl Jam Eddie Vedder
Zpěvák Pearl Jam Eddie Vedder | Foto: ap
Čtěte také
Útěk do divočiny: Frankie Dlouhán umírá na Aljašce

Novinka Backspacer se tak na trhu objeví 20 září prostřednictvím maloobchodního řetězce Target. Po Wal-Martu - se kterým se spojili Eagles - je to čtvrtá nejúspěšnější síť v USA. 

Nicméně Target souhlasil s podmínkou kapely, že nepůjde o exkluzivitu a Backspacer bude k dostání i v nezávislých obchodech s deskami;  samozřejmostí je i download na iTunes a oficiálních stránkách kapely. Mimo Ameriku bude Backspacer distribuovat Universal.

Pearl Jam
Pearl Jam | Foto: Aktuálně.cz

Pro Pearl Jam je především výhodné, že smlouva s Targetem je pouze na jednu desku, pokud se tedy budou cítit jakkoli svázaní nebo ošizení, budou mít možnost hnout se rychle dál. Z hlediska kapely s velkou fanouškovskou základnou je totiž deska jen dobrá „záminka" k rozběhnutí lukrativnějších aktivit. Alespoň tak to vidí Bruce Kirkland, prezident společnosti Tsunami Entertainment, která pomáhá umělcům ve vyjednávání exkluzivních smluv. 

Podle údajů Billboard Boxscore utržili Pearl Jam na 41 odehraných koncertech v letech 2006 až 2008 téměř 42 milionů dolarů. Vydání Backspaceru zase v Targetu doplní kolekce triček z organické bavlny a Pearl Jam budou pokračovat ve vydávání svých obvyklých suvenýrů: oficiálních záznamů každého koncertu na turné, který si pak návštěvníci budou moct stáhnout i jako download. 

„Tenhle model se mi líbí, protože pouští víc peněz do marketingu, což je v dnešní době největší slabina velkých labelů," hodnotí kontrakt Kirkland.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Na to, jak klasickým způsobem Backspacer vznikal - kapela odjela na soustředění mimo domovský Seattle a po dlouhé době napsala písně ještě, než je šla do studia nahrávat - se tedy zdá, že kreativitu a inovativnost musela osvědčit hlavně managerka Kelly Curtis.

Backspacer vyjde ten samý den i jako aplikace na Rock Band, což by mělo Pearl Jam pomoci omladit publikum, tak jako se to před nimi povedlo Aerosmith a AC/DC. Download na počítačovou hru Rock Band doprovázel i jejich letošní výroční edici debut Ten, a i když Curtis přesná čísla nezveřejnila, podle MTV bylo zaznamenáno 850 000 stažení.

Eddie Vedder, lídr americké kapely Pearl Jam, v akci.
Eddie Vedder, lídr americké kapely Pearl Jam, v akci. | Foto: Reuters

Podle slov Pearl Jam by měl být Backspacer nahrávkou typu „back to basics" - což hlásí všechny dlouho fungující kapely, když vyčerpají možnosti studia a nahrávání. Na ploše jedenácti skladeb se vešli pod 37 minut, a to včetně skladby Just Breathe, což je Vedderem nazpívaná instrumentálka, která se objevila již na soundtracku k filmu Into the Wild.

Pearl Jam navíc do hry opět přizvali producenta Brendana O'Briena, který s nimi v devadesátých natáčel zásadní alba vs., Vitalogy, No Code a Yield. O'Brien byl pro ně přínos i v tom, že kromě role producenta měl velký cit pro orchestraci a zastal i post pianisty a klávesáka.

„Nejprve analyzuje melodie svým mozkem hudebníka, ale pak je schopný vrstvit je mozkem producenta do hudby. Zvládá obě dovednosti způsobem, jakým toho většina producentů není schopná," chválí si návrat klíčové postavy bubeník Matt Cameron v rozhovoru pro Billboard.

Frontman Eddie Vedder pojmenoval Backspacer jako poctu klávese na psacím stroji. Sám totiž všechny texty i osobní korespondenci stále mlátí na mechanickém stroji a byl prý zděšen, když jednoho dne objevil, že se ze starých kláves vyrábí šperky a brože. „Pro mě je to jako polévka ze žraločí ploutve. Zabíjíte psací stroje kvůli náramkům!"

 

Právě se děje

Další zprávy