New York - Naposledy se jim to povedlo před třinácti lety. Novinka seattleských veteránů Backspacer se po prvním týdnu umístila na špici americké hitparády Billboard a pro Pearl Jam to znamená první vítězství od roku 1996, kdy vydali album No Code.
Během sedmi dnů se prodalo 189 tisíc kopií Backspacer, což nyní sice bohatě stačí na první místo, ale pro srovnání: jejich předchozího, eponymního alba z roku 2006 se v prvním týdnu prodalo 279 tisíc a byli s ním druzí. No Code si pak v době vydání koupilo 376 tisíc fanoušků.
Čtěte také: Pearl Jam načrtli skicu vlastní spokojenosti Hiphopový král Jay-Z stárne, ale do důchodu nechce |
Nicméně jako sen znějí čísla z let 1993 a 1994, kdy kapela vydala alba Vs. a Vitalogy, která startovala s 950 tisíci, potažmo 877 tisíci prodanými nosiči. Tak nadupané první týdny jsou v dnešní době úpadku hudebního průmyslu již nemyslitelné.
Pearl Jam tak každopádně zaznamenali svoje čtvrté prvenství a po dvou týdnech sundali z vrcholu novinku rapového krále Jay-Z a jeho Blueprint 3, kterého se prodalo za poslední týden 134 tisíc a celkově míří k milionu.
Pro kapelu je Backspacer už třicáté album, které zasáhlo do Billboard 200. Kromě devíti řadových bodovali i s kolekcemi Greatest hits (Rearviewmirror), b-stran a rarit (Lost Dogs) a devatenácti koncertními záznamy, které se kapela rozhodla pořizovat na každé štaci.
Podle prodejních výsledků Backspacer to vypadá, že se Pearl Jam povedlo osamostatnit od předchozího vydavatele - koncernu Sony - aniž by tratili.
Kombinací různých smluv nové album, které si vydali na vlastním labelu Monkeywrench, vstoupilo do americké distribuce prostřednictvím řetězce supermarketů Target, k dostání je ale i na oficiálních stránkách kapely, na iTunes jako download a v nezávislých obchodech s hudbou. Mimo Spojené státy se o distribuci stará Universal.
Pearl Jam jsou dlouhodobě mimořádně vstřícní ke svému publiku a Backspacer na trhu zatraktivňuje i fakt, že současně s jeho vydáním je k dispozici i kompletní verze pro Rock Band; ti, kdo si pořídí CD, získají zdarma i přístup k downloadu dvou celých koncertů z let 2005 až 2008.
To vše jsou šťastné podnikatelské kroky. Kromě toho, že si Pearl Jam od nynějška vytvářejí marketing podle vlastních představ, znamená vyvázaní se ze smlouvy s velkým labelem pro kapelu i podstatné zvýšení podílu z prodaných nosičů. Z každého alba teď kapela získá 5 dolarů, což je oproti dosavadním podmínkám nárůst minimálně o dvě třetiny.
Pearl Jam tak ani nemusí příliš bolet celkový pokles prodeje hudebních nosič, který je o 15 procent níž než loni ve stejném období.