New York - Conan O'Brien vystřídal v Tonight Show dosavadního moderátora Jay Lena a s předáním štafetového kolíku se změnila i hudební dramaturgie. Hned do prvního vydání si O'Brien pozval „jednu z největších rockových kapel světa" Pearl Jam, která premiérově odehrála svůj nový singl Get Some.
Skladba, která se zvukově i tempem vrací kamsi až k Rearviewmirror z desky Vs., by se měla objevit na chystané novince, pro niž má kapela zatím pracovní název Backspacer.
Deváté řadové album by mělo vyjít na počátku podzimu a zastihne kapelu v přelomové situaci, neboť jim po 18 letech závazků vypršela smlouva s nahrávací firmou Sony Music, kterou se rozhodli neobnovit a zkouší si - po vzoru takřka všech zaběhnutých jmen - najít nové a výhodnější způsoby distribuce.
Hlavním partnerem by se měl stát maloobchodní řetězec Target - po Wal-Martu čtvrtý nejúspěšnější v USA - a Pearl Jam mu v těchto dnech na oplátku natáčejí reklamní spot s režisérem Cameronem Crowem (mj. Singles, Almost Famous), v němž zazní další novinka kapely, The Fixer.
Pearl Jam, kteří se už dlouho těšili pověsti kapely stárnoucí s grácií, tímto krokem ovšem popudili skalní fanoušky, členy Ten Clubu i zanícené bloggery. Poslední hrdinové grunge, již v 90. letech prosluli soudním sporem s monopolním prodejcem vstupenek Ticketmasterem proti přemrštěným cenám lístků, tímto krokem pro ně ztrácejí relevanci.
„Všichni na nás pohlíží skrz prsty, poněvadž Target je velká korporace, ale nezapomínejte, že jsme se právě vyvázali z osmnáctiletého kontraktu se Sony a jsem si jistá, že to je daleko větší korporace než Target," hájí kapelu její manažerka Kelly Curtis.
„Teprve nyní jsme získali svobodu opravdu si vybírat partnery a dohlížet na ně. Jsme nadšení, že si můžeme určovat, s kým se spojíme," dodává Curtis a upřesňuje, že se Pearl Jam pro Target rozhodli právě proto, že řetězec netrval na exkluzivitě a smířil se s tím, že kapela bude mít další partnery.
Do distribuce se tak zapojí nejmenované online obchody, mobilní operátoři, distributoři počítačových her stejně jako nezávislé obchody s deskami. Mimo Spojené státy bude nové album Pearl Jam distribuovat Universal Music Group.
Čtěte také: Nový Prince bude k dostání v diskontu. Za dobrou cenu |
Pearl Jam tak okoukali trend, do něhož se už před nimi pustili AC/DC, Guns N'Roses, Paul McCartney nebo Bruce Springsteen - a sice, že se raději spolčí s obchodním řetězcem, který primárně neprodává hudbu, protože klasické obchody s deskami zažívají prudký odliv zákazníků. Menší problémy jim dělá koupit si CD s kelímkem cappuccina, nebo ho přihodit do nákupního vozíku s kartonem piv.
„Rozhoduji o obchodních záležitostech zcela v souladu s filozofií kapely," prohlašuje Kelly Curtis. „A to je prodávat hudbu způsobem, který je pohodlně i finančně dostupný všem fanouškům na všech úrovních distribuce."