Nový Prince bude k dostání v diskontu. Za dobrou cenu

Kultura Kultura, Red Kul
4. 3. 2009 12:20
Zpěvák zkouší jiné způsoby distribuce
Foto: Pavel Kroulík, lotusflow3r.com

New York - Vypadá to, jako by si někdo myslel, že je potřeba Prince, aby se skoncovalo s finanční krizí. Společnost Target Corporation - druhý největší diskontní řetězec v USA -  před více než týdnem ohlásila, že se její zisk za poslední čtvrtletí roku 2008 propadl o 41 procent. 

Nyní agentura AP přichází se zprávou, že příští trojalbum umělce, kterého jsme dávno znávali jako Prince, bude exkluzivně distribuováno právě v prodejnách Target. Součástí paklíku v ceně necelých 12 dolarů - což je absurdně nízká cena - budou dvě nové desky Lotusflow3r a MPLSound, k nimž Prince přihazuje i Elixer, jež natočila jeho nová chráněnkyně Bria Valente.

Prince s různými alternativními způsoby distribuce experimentoval už v minulosti; jeho zatím poslední album Planet Earth vyšlo v roce 2007 jako příloha britského listu Mail on Sunday. Nyní se ale rozhodl vydat cestou, kterou již prošlapali etablované hvězdy jako Eagles (Wal-Mart), Guns N' Roses (Best Buy), AC/DC nebo Bruce Springsteen (obojí Wal-Mart). 

Prince
Prince | Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Prince: s novou krví okolo Strážné věže
Springsteen hrál na Super Bowlu a omlouval se za zradu

Což znamená poskytnout řadové nebo výběrové album výhradně jednomu obchodnímu řetězci, který primárně nedistribuuje hudbu, tudíž se ještě nepotýká s odlivem zákazníků, a pokusit se tak nabídnout hudbu spřízněné cílové skupině jako doplněk k nákupu psího jídla nebo šetřicích žárovek.

Z hlediska zmíněných interpretů jde o pochopitelnou strategii přimknout se k jinému ekonomicky silnému partnerovi poté, co velká vydavatelství pomalu ztrácejí svůj vliv. Obratné manévrování v byznysu Princovi umožňuje především skutečnost, že v posledních letech sice uzavíral kontrakty s velkými labely, ale vždy šlo o smlouvy jen na jedno album.

Otázkou však zůstává, nakolik bude toto propojení účelná a zda je mezi vymetači diskontů dostatek příznivců erotického funku.

Prince
Prince | Foto: Aktuálně.cz

Posledním Princeovým projektem byla výpravná fotografická kniha nazvaná 21 Nights, která dokumentovala jeho rekordní sérii jedenadvaceti koncertů v řadě v londýnské O2 Areně. Samozřejmě ji doprovázelo live CD.

Kromě spojení s Targetem však Prince plánuje i přímé spojení se svými fanoušky. Na zprovozněné internetové stránce Lotusflow3r se chystá uvést ve výhledu jednoho měsíce do chodu předplatitelský servis. Spekuluje se o poplatku 77 dolarů ročně, který by zájemcům otevřel přístup k nezměrnému Princovu archivu.

Podle Scotta Addisona Claye, který za projektem Lostusflo3r stojí, je právě archiv silnou umělcovou stránkou. Od éry Purple Rain natáčel takřka každý svůj koncert. Proto se dá očekávat, že kromě videoklipů a nevydaných rarit bude Prince sázet na poskytování koncertních záznamů v jejich plné délce.

Prince
Prince | Foto: Aktuálně.cz

Ale jak tvrdí Clay, archiv hyperaktivního umělce je tak enormní, že se stále zabývají jeho katalogizací.

Prince tak pozoruhodně kombinuje dva v současnosti nejoblíbenější způsoby, kterými se hudebníci pokoušejí oslovit publikum. Zavedení giganti se silnou značkou se snaží udržet v byznysu tím, že se spojí s primárně "nehudebním" obchodníkem.

Kapely, jež mají kultovní status, zase sázejí na internet a přímou cestu k fanouškům (Radiohead, Nine Inch Nails). Roční přístup do archivu za poplatek zas trochu připomíná způsob, jak se svými příznivci navazují kontakt Einstürzende Neubauten.

Jako kdyby si chtěl Prince otestovat, kým vlastně, je a kdyby mu jedna možnost nevyšla, pořád zbývá druhá.

 

Právě se děje

Další zprávy