Orchestrální George Michael nadchnul i iritoval Prahu

Jan Štěpánek, Deník Metro
23. 8. 2011 15:05
Státní opera zažila start ambiciózního turné
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Rozpaky i triumfální momenty. George Michael v pondělí v pražské Státní opeře odstartoval dost možná nejambicióznější, ale také nejkontroverznější turné své kariéry. Vsadil na orchestrální aranže, soulovější až bluesovější balady, opomněl řadu „neopomenutelných" hitů a nabídl chvílemi velmi osvěžující a jindy spíš problematický pohled na svou tvorbu.

Nejprve k těm nejpovedenějším momentům. Symbióza Michaelova hlasu s Českým národním symfonickým orchestrem vyšla dokonale. Liché se ukázaly obavy, zda angažmá symfonického tělesa neskončí v laciném gestu; v melodických kudrlinkách, kdy se pop skrze „vážené těleso" snaží povýšit do čehosi, co by se dalo popsat jako banální měšťácká vize vysoké kultury: „Jakmile je v tom orchestr, je to umění".

Foto: georgemichael.com

Orchestrální aranže v podání Michaela a jeho kolegů rezignují na otrocké opisování melodických linek nebo laciné ždímání emocí, naopak. Orchestr, rafinovaně upozaděn, dotváří hluboký a chytře strukturovaný zvukový proud, který více než lacinými vyhrávkami zaujme precizní prací s detaily.

Spojení popu nebo rocku s „vyšší" klasickou instrumentací přináší povětšinou rozpaky, pražský koncert byl naopak příkladem zážitku, kdy „nižší" pop a „vyšší" klasika neparazitují, nepitvoří se na sebe navzájem. Z rozporu a rozdílnosti zvuku i formy přestává být laciná atrakce, jde o životaschopné sebevyjádření.

Díky introvertně, až melancholicky soulovému zaměření na paměť chvílemi přicházel třeba legendární orchestrální koncert Portishead z New Yorku 1998. Zvláštní, ale něčím magický moment: George Michael a Portishead k sobě neměli nikdy tak blízko jako v pražské  Státní opeře.

Foto: georgemichael.com

Snad to bylo dáno dramaturgií večera, který příliš nepočítal s klasickými hity, snad i trochu formálním prostředím opery a možná i tím, že začátek nabral více než půlhodinové zpoždění, každopádně mezi zpěvákem a obecenstvem zpočátku panovalo zvláštní napětí. Jakoby si ani publikum, ani zpěvák nebyli zpočátku zcela jistí, jak se v této dosud nepoznané situaci a konstelaci chovat.

S každou další skladbou ale Michael ztrácí na nervozitě a publikum se učilo sžívat s mnohem introvertnějším programem, který opomíjel víc hitů, než se čekalo. Michael také postupem času vyplňoval pauzy mezi skladbami delšími, rozvernějšími a místy osobnějšími proslovy. Přiznal, jak v podroušeném stavu telefonoval Rufusi Wainwrightovi a pak se mu bál se znova ozvat nebo jak mu alkoholismus poničil několik vztahů.

Po pár skladbách se uvolnilo i publikum a Kissing A Fool sklidila první skutečně uvolněný aplaus. Show později gradovala až do orgasmického souznění mezi jevištěm a hledištěm. Přesto mezi řádky stále trčí několik rozpačitých momentů, kdy se Michaelovi nepodařilo přimět obecenstvo ke zpěvu nebo tleskání.

Před začátkem turné Michael sliboval, že program namíchá z orchestrálně zaranžovaných verzí svých skladeb a několika cover verzí. V pondělí došlo na Roxanne od Police, zajímavá byla cover verze Russian Roulette od Rihanny a jedním z hudebně nejsilnějších okamžiků byla předělávka Love Is A Loosing Game coby pocta zesnulé Amy Winehouse.

Foto: Reuters

Právě tento moment byl zároveň symptomatický pro nejednoznačné vyznění večera: zatímco hudebně sál zažíval jeden z vrcholů, kýčovitá projekce zpěvaččiných fotek byla za hranou vkusu. Méně je někdy více, což platilo i ve chvíli, kdy zpěvák okořenil předělávku True Faith od New Order otravně vlezlým auto-tune hlasovým modulátorem.

Ačkoliv tu bylo řečeno, že spojení popových melodií a ambiciózních orchestrálních aranží dopadlo vkusně, i v tomto spojení se nakonec skrýval ošidně dvojsečný motiv. George Michael je skvěle disponovaný zpěvák, ale byla to nakonec efektní a fungující orchestrální složka, která mimoděk odhalila jeho hlasové limity.

Doprovázející kapela i orchestr ho ze své povahy nutily do technicky výborné, ale rozsahem a zvukovou pestrostí monotónní polohy; a ke konci už pěvecky formálně bezchybný koncert nabíral na zvukové zaměnitelnosti. Ačkoliv balady přetékaly emocemi, předvídatelné polohy hlasu zážitek zplošťovaly.

Zatímco Michaelova „běžná" tvorba nabízí řadu poloh, v rámci kterých nabírá jeho hlas řadu nových kontextů a barev, víc než dvě hodiny zpěvu do orchestrálních, soulových a bluesových aranží sklouzávalo až k předvídatelné rutině. Což je vzhledem ke kvalitám zpěváka i doprovodu škoda.

Foto: georgemichael.com

Foto: Aktuálně.cz

Obecenstvo ale nakonec odcházelo nadšené a závěrečné cuvée vymodlených slavných melodií odskandovalo hlediště jindy asi uměřenější opery ve stoje. Bude zajímavé vypravit se na listopadové pražské repete v O2 Aréně. Turné bude rozjeté, repertoár usazenější, zpěvák méně nervózní a prostředí uvolněnější.

Také ale bude zajímavé sledovat, co s intimně a jazzově nadýchanými baladami provede megalomanské prostředí sportovní haly. Zatímco jedním aspektem selhával první pražský koncert kvůli prostředí, kde se odehrával, svou povahou to bude mít koncert složité i ve velkém, neosobním prostoru.

Jistou nejednoznačnost a rozporuplnost si tato show navzdory nezpochybnitelným hudebním kvalitám dost možná ponese s sebou po celou dobu.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 15 minutami

Vlak u Nymburka srazil člověka. Železniční provoz je omezen

Osobní vlak ve čtvrtek ráno srazil na železniční trati mezi Nymburkem a Poděbrady člověka. Nehoda se stala u nádraží v Nymburce, sražený člověk na místě zemřel. Provoz vlaků v uvedeném úseku byl zhruba hodinu zastaven, od 6:30 jezdily po jedné koleji, v 7:00 byl provoz obnoven bez omezení. Na webu to uvedly České dráhy. Nehoda se stala před 05:30 a omezení se dotklo dálkových i regionálních vlaků. "Nehoda se stala blízko zastávky, takže nebylo nutné povolávat evakuační autobus. Lidé z vlaku vystoupili a došli na nádraží pěšky," řekl mluvčí středočeských hasičů Petr Svoboda.

před 22 minutami

Muchová je ve čtvrtfinále Korea Open, Babosové povolila jen pět her

Karolína Muchová potvrdila na Korea Open roli nasazené trojky, když v osmifinále vyřadila Maďarku Timeu Babosovou po setech 6:2, 6:3. V dalším kole se utká s Australankou Priscillou Honovou, jež stejně jako Babosová postoupila od hlavní fáze turnaje z kvalifikace a dnes vyřadila nasazenou pětku Ajlu Tomjlanovicovou. 

Tenisový turnaj žen v Soulu (tvrdý povrch, dotace 250.000 dolarů):

Dvouhra - 2. kolo: Muchová (3-ČR) - Babosová (Maď.) 6:2, 6:3, Honová (Austr.) - Tomljanovicová (5-Austr.) 6:3, 5:7, 6:1.

Další zprávy