Nejlepší deska uplynulé dekády čekala na vydání 40 let

Karel Veselý
4. 1. 2010 22:20
Nejlepší skóre má album Smile Beach Boye Briana Wilsona
Brian Wilson v roce 1966, když Beach Boys natáčeli album Pet Sounds. Deska Smile měla vyjít o rok pozdeji, ale nakonec se objevila až v roce 2004
Brian Wilson v roce 1966, když Beach Boys natáčeli album Pet Sounds. Deska Smile měla vyjít o rok pozdeji, ale nakonec se objevila až v roce 2004 | Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles, Londýn - Silvestr nebyl jen posledním dnem roku 2009, nýbrž také uzavřel první dekádu nového milénia. Hudební periodika toho využila k rekapitulaci nejlepších hudebních alb posledních deseti let. Jaké tedy bylo období mezi léty 2000 až 2009 v populární hudbě?

Přišly retro nálady, britští i američtí rockeři se vraceli ke kořenům, zároveň ale žebříčky opanovala progresivní černá hudba. Interpreti "menšinových žánrů" dostali nové příležitosti díky internetu a spousta z nich následně prorazila i v oficiálních médiích. Masový vkus se roztříštil na nespočet žánrových ghet, přesto si hudební fanoušci i publicisté hýčkali svých několik vyvolených hvězd.

Arcade Fire
Arcade Fire | Foto: www.myspace.com/ArcadeFire

Pokud by se mělo dění v hudbě v první dekádě nového tisíciletí popsat jedním slovem, jako nejpříhodnější se tak jeví "chaos". Přesto to publicistům nedalo a pokusili se ten mumraj podchytit.

Britové volí Američany a Američané Brity

Svůj verdikt nad dekádou 2000 až 2009 postupně vyřkli redaktoři periodik, jako jsou New Music Express, Rolling Stone, Uncut nebo Pitchfork. Server Acclaimed Music (http://www.acclaimedmusic.net/) jejich žebříčky statisticky vyhodnocuje a sestavuje z nich průběžný meta-žebříček. V něm dominují Arcade Fire s albem Funeral z roku 2004, v těsném závěsu jsou druzí Radiohead se svým experimentálním eposem Kid A z roku 2000 a The Strokes s o rok mladším albem Is This It.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Novináři z obou stran oceánu tradičně nadržují "svým" interpretům, tentokrát je ale všechno naruby. Radiohead bodují hlavně v amerických periodikách, zatímco newyorští The Stokes sklidili největší chválu v britském NME nebo v německých Sounds. Oba ale zatím poráží kanadští Arcade Fire, kteří našli podporu napříč mezinárodním spektrem - včetně belgického časopisu Digg nebo španělského Mondosonoro.

Acclaimed Music počítá i celkové pořadí mezi interprety: tento žebříček vedou The White Stripes před Radiohead a OutKast. Jack a Meg Whiteovi mají pátou nejúspěšnější desku s Elephant a dvanáctou s White Blood Cells.

Foto: Aktuálně.cz

Také Radiohead mají v první dvacítce dva zástupce (kromě Kid A ještě In Rainbows) a hiphopeři z americké Atlanty OutKast bodují na desítce s albem Stankonia a na třicítce s opulentním dvojalbem Speakerboxxx/The Love Below. Nejvýše postavenou deskou z kontinentální Evropy je Discovery francouzských Daft Punk na příčce 23.

Nejstabilnější formu měli Spoon

Trochu jiné výchozí statistiky použil k vygenerování svého žebříčku portál Metacritic (http://www.metacritic.com/). Jeho tvůrci hlídají recenze publikované v masových i odborných periodikách a počítají z jejich bodových ohodnocení průměry.

A možná je pro uplynulou dekádu příznačné, že nejlépe hodnocenou deskou za posledních deset let je podle tohoto měřítka SMiLE Briana Wilsona - asi "nejslavnější deska populární hudby, která nebyla nikdy vydána". Frontman legendárních Beach Boys konceptuální desku dokončil v roce 2004 po bezmála čtyřiceti letech (!) a sklidil za ní všeobecné ovace;  průměr na stobodové škále dělal 97 bodů.

Na druhém místě je další "netrendový" veterán, který těžil z historie populární hudby a klasických žánrů - country písničkářka Loretta Lynn natočila album Van Lear Rose ve věku sedmdesáti let s vydatnou producentskou pomocí Jacka Whitea z The White Stripes; i její průměr se zastavil na 97 procentech.

Třetí nejchválenější deskou podle statistik Metacritic je Stankonia rapperů OutKast s 95 procenty. Andre3000 a Big Boi mají jako jediní v desítce dvě desky; na jejím chvostu najdeme ještě Speakerboxxx/The Love Below.

Tvůrci Metacritic pojali konec dekády skutečně důkladně - sestavili také žebříček interpretů s nejvyrovnanějšími deskami. Tomu vévodí kapela Spoon, jejíž čtyři vydané desky všechny dosáhly na minimálně osmdesátiprocentní ohodnocení.

Druzí jsou islandští Sigur Rós a třetí nenápadní velští rockeři Super Furry Animals. Ti vydali v novém miléniu už šest alb a všechny se mohou pochlubit hodnocením nad 77 procent ( včetně alba vedlejšího projektu jejich frontmana Gruffa Rhyse nazvaného Neon Neon).

Vítězný začátek dekády

Foto: SONY BMG

Co má společného většina výročních žebříčků? Třeba to, že na nejvyšších příčkách jsou desky vydané na začátku milénia - Kid A, Is This It, Stankonia, Yankee Hotel Foxtrot od Wilco, Blueprint rappera Jay-Zho nebo Dylanova Love & Theft vyšly v letech 2000 a 2001 a podle anket nenašly v dalších osmi letech přemožitele. Skutečně se v uplynulé dekádě dělala nejlepší hudba na jejím začátku?

Pochopitelně to tak může být, existují ale i jiná vysvětlení. Starší a "uleželé" desky mají výhodu v časovém odstupu, který k nim kritici mají. V jejich prospěch také hovoří fakt, že na začátku tisíciletí ještě existoval jistý kritický konsensus, který se s následným drobením popu definitivně rozpadl.

Kupříkladu deska Mrriweather Post Pavilion od amerických Animal Collective sice dominovala všem žebříčkům loňského roku, ale nedostala se do žádného best of dekády. I trendařský Pitchfork pustil do své desítky jediné album z druhé poloviny uplynulých deseti let, sólový počin Person Pitch od člena Animal Collective Panda Beara.

Stejně dopadl i žebříček v Rolling Stone (výjimkou je Kala od srílanské rapperky M.I.A.). V seznamu NME jsou dvě čerstvější položky(Arctic Monkeys a Radiohead).

Beatles stále nejprodávanější

Desky ze začátku dekády dominují také pořadí nejprodávanějších desek na obou stranách Atlantiku. Tady za to může především rozšíření MP3 a pirátských sítí a s nimi související klesající prodejní čísla. V Americe je nejprodávanějším albem kompilace 1 od The Beatles, které se od jejího vydání v listopadu 2000 prodalo bezmála 11,5 milionu. Na dalších místech je boyband N'Sync s No Strings Attached (11 milionů) a zpěvačka Norah Jones s albem Come Away With Me.

Foto: Aktuálně.cz

Čtěte také:
Nejlepší desky podle Američanů: Zvířátka kam se podíváš
Desky roku podle Britů: Patriotismus a zvířecí euforie

Zbytek první pětky patří Eminemovi a jeho deskám The Marshall Mathers LP a The Eminem Show. Bělošský rapper je s 32,2 miliony prodaných desek vůbec nejúspěšnějším americkým interpretem dekády - přestože její skoro celou druhou polovinu strávil v důchodu, z něhož se vrátil teprve letos v květnu. Beatles zaostali o dva miliony; nepomohly jim ani loňské remasterované reedice.

Společnost Nielsen SoundScan vyhlásila nejprodávanější a nejhranější skladby dekády - žebříčku dominují kanadští Nickelback s How You Remind Me. Na dalších místech jsou Train s Drops of Jupiter a třetí Lifehouse s Hanging on a Moment.

V Británii na čele prodejnosti Blunt a Pop Idol

Nejprodávanější desku dekády v Británii má uplakaný voják James Blunt, jehož debut Back to Bedlam z roku 2004 hlásí prodeje něco málo přes tři miliony. Bluntova cesta na vrchol byla trnitá. První týden se desky prodalo jen 482 kopií a sedm měsíců trvalo, než se vůbec objevil v britské Top 40. Pak ale rádia začala hrát You're Beautiful a deska strávila dva měsíce na čele UK Chart.

Foto: Aktuálně.cz

Na dalších místech jsou No Angel zpěvačky Dido a Back To Black od Amy Winehouse. Beatles jsou s kompilací 1 na šestce a všechna čísla v desítce okupují domácí interpreti. Desátí jsou Take That s comebackovým albem Beautiful World. Jejich bývalý člen Robbie Williams ale nemusí smutnit - s 12 miliony prodaných desek je nejúspěšnějším britským interpretem dekády. Následují Westlife a Coldplay.

Vrchol singlového žebříčku dekády patří dvěma finalistům úvodního ročníku soutěže Pop Idol z roku 2002. První je Will Young s Evergreen, druhý Gareth Gates s coververzí skladby Unchained Melody. V desítce jsou také dva charitativní singly (komici Tony Christie & Peter Kay s Amarillo a Band Aid 20) nebo Bořek Stavitel se svojí hymnou Can We Fix It.

 

Právě se děje

Další zprávy