Los Angeles, Londýn - Silvestr nebyl jen posledním dnem roku 2009, nýbrž také uzavřel první dekádu nového milénia. Hudební periodika toho využila k rekapitulaci nejlepších hudebních alb posledních deseti let. Jaké tedy bylo období mezi léty 2000 až 2009 v populární hudbě?
Přišly retro nálady, britští i američtí rockeři se vraceli ke kořenům, zároveň ale žebříčky opanovala progresivní černá hudba. Interpreti "menšinových žánrů" dostali nové příležitosti díky internetu a spousta z nich následně prorazila i v oficiálních médiích. Masový vkus se roztříštil na nespočet žánrových ghet, přesto si hudební fanoušci i publicisté hýčkali svých několik vyvolených hvězd.
Pokud by se mělo dění v hudbě v první dekádě nového tisíciletí popsat jedním slovem, jako nejpříhodnější se tak jeví "chaos". Přesto to publicistům nedalo a pokusili se ten mumraj podchytit.
Britové volí Američany a Američané Brity
Svůj verdikt nad dekádou 2000 až 2009 postupně vyřkli redaktoři periodik, jako jsou New Music Express, Rolling Stone, Uncut nebo Pitchfork. Server Acclaimed Music (http://www.acclaimedmusic.net/) jejich žebříčky statisticky vyhodnocuje a sestavuje z nich průběžný meta-žebříček. V něm dominují Arcade Fire s albem Funeral z roku 2004, v těsném závěsu jsou druzí Radiohead se svým experimentálním eposem Kid A z roku 2000 a The Strokes s o rok mladším albem Is This It.
Novináři z obou stran oceánu tradičně nadržují "svým" interpretům, tentokrát je ale všechno naruby. Radiohead bodují hlavně v amerických periodikách, zatímco newyorští The Stokes sklidili největší chválu v britském NME nebo v německých Sounds. Oba ale zatím poráží kanadští Arcade Fire, kteří našli podporu napříč mezinárodním spektrem - včetně belgického časopisu Digg nebo španělského Mondosonoro.
Acclaimed Music počítá i celkové pořadí mezi interprety: tento žebříček vedou The White Stripes před Radiohead a OutKast. Jack a Meg Whiteovi mají pátou nejúspěšnější desku s Elephant a dvanáctou s White Blood Cells.
Také Radiohead mají v první dvacítce dva zástupce (kromě Kid A ještě In Rainbows) a hiphopeři z americké Atlanty OutKast bodují na desítce s albem Stankonia a na třicítce s opulentním dvojalbem Speakerboxxx/The Love Below. Nejvýše postavenou deskou z kontinentální Evropy je Discovery francouzských Daft Punk na příčce 23.
Nejstabilnější formu měli Spoon
Trochu jiné výchozí statistiky použil k vygenerování svého žebříčku portál Metacritic (http://www.metacritic.com/). Jeho tvůrci hlídají recenze publikované v masových i odborných periodikách a počítají z jejich bodových ohodnocení průměry.
A možná je pro uplynulou dekádu příznačné, že nejlépe hodnocenou deskou za posledních deset let je podle tohoto měřítka SMiLE Briana Wilsona - asi "nejslavnější deska populární hudby, která nebyla nikdy vydána". Frontman legendárních Beach Boys konceptuální desku dokončil v roce 2004 po bezmála čtyřiceti letech (!) a sklidil za ní všeobecné ovace; průměr na stobodové škále dělal 97 bodů.
Na druhém místě je další "netrendový" veterán, který těžil z historie populární hudby a klasických žánrů - country písničkářka Loretta Lynn natočila album Van Lear Rose ve věku sedmdesáti let s vydatnou producentskou pomocí Jacka Whitea z The White Stripes; i její průměr se zastavil na 97 procentech.
Třetí nejchválenější deskou podle statistik Metacritic je Stankonia rapperů OutKast s 95 procenty. Andre3000 a Big Boi mají jako jediní v desítce dvě desky; na jejím chvostu najdeme ještě Speakerboxxx/The Love Below.
Tvůrci Metacritic pojali konec dekády skutečně důkladně - sestavili také žebříček interpretů s nejvyrovnanějšími deskami. Tomu vévodí kapela Spoon, jejíž čtyři vydané desky všechny dosáhly na minimálně osmdesátiprocentní ohodnocení.
Druzí jsou islandští Sigur Rós a třetí nenápadní velští rockeři Super Furry Animals. Ti vydali v novém miléniu už šest alb a všechny se mohou pochlubit hodnocením nad 77 procent ( včetně alba vedlejšího projektu jejich frontmana Gruffa Rhyse nazvaného Neon Neon).
Vítězný začátek dekády
Co má společného většina výročních žebříčků? Třeba to, že na nejvyšších příčkách jsou desky vydané na začátku milénia - Kid A, Is This It, Stankonia, Yankee Hotel Foxtrot od Wilco, Blueprint rappera Jay-Zho nebo Dylanova Love & Theft vyšly v letech 2000 a 2001 a podle anket nenašly v dalších osmi letech přemožitele. Skutečně se v uplynulé dekádě dělala nejlepší hudba na jejím začátku?
Pochopitelně to tak může být, existují ale i jiná vysvětlení. Starší a "uleželé" desky mají výhodu v časovém odstupu, který k nim kritici mají. V jejich prospěch také hovoří fakt, že na začátku tisíciletí ještě existoval jistý kritický konsensus, který se s následným drobením popu definitivně rozpadl.
Kupříkladu deska Mrriweather Post Pavilion od amerických Animal Collective sice dominovala všem žebříčkům loňského roku, ale nedostala se do žádného best of dekády. I trendařský Pitchfork pustil do své desítky jediné album z druhé poloviny uplynulých deseti let, sólový počin Person Pitch od člena Animal Collective Panda Beara.
Stejně dopadl i žebříček v Rolling Stone (výjimkou je Kala od srílanské rapperky M.I.A.). V seznamu NME jsou dvě čerstvější položky(Arctic Monkeys a Radiohead).
Beatles stále nejprodávanější
Desky ze začátku dekády dominují také pořadí nejprodávanějších desek na obou stranách Atlantiku. Tady za to může především rozšíření MP3 a pirátských sítí a s nimi související klesající prodejní čísla. V Americe je nejprodávanějším albem kompilace 1 od The Beatles, které se od jejího vydání v listopadu 2000 prodalo bezmála 11,5 milionu. Na dalších místech je boyband N'Sync s No Strings Attached (11 milionů) a zpěvačka Norah Jones s albem Come Away With Me.
|
Čtěte také: Nejlepší desky podle Američanů: Zvířátka kam se podíváš Desky roku podle Britů: Patriotismus a zvířecí euforie |
Zbytek první pětky patří Eminemovi a jeho deskám The Marshall Mathers LP a The Eminem Show. Bělošský rapper je s 32,2 miliony prodaných desek vůbec nejúspěšnějším americkým interpretem dekády - přestože její skoro celou druhou polovinu strávil v důchodu, z něhož se vrátil teprve letos v květnu. Beatles zaostali o dva miliony; nepomohly jim ani loňské remasterované reedice.
Společnost Nielsen SoundScan vyhlásila nejprodávanější a nejhranější skladby dekády - žebříčku dominují kanadští Nickelback s How You Remind Me. Na dalších místech jsou Train s Drops of Jupiter a třetí Lifehouse s Hanging on a Moment.
V Británii na čele prodejnosti Blunt a Pop Idol
Nejprodávanější desku dekády v Británii má uplakaný voják James Blunt, jehož debut Back to Bedlam z roku 2004 hlásí prodeje něco málo přes tři miliony. Bluntova cesta na vrchol byla trnitá. První týden se desky prodalo jen 482 kopií a sedm měsíců trvalo, než se vůbec objevil v britské Top 40. Pak ale rádia začala hrát You're Beautiful a deska strávila dva měsíce na čele UK Chart.
Na dalších místech jsou No Angel zpěvačky Dido a Back To Black od Amy Winehouse. Beatles jsou s kompilací 1 na šestce a všechna čísla v desítce okupují domácí interpreti. Desátí jsou Take That s comebackovým albem Beautiful World. Jejich bývalý člen Robbie Williams ale nemusí smutnit - s 12 miliony prodaných desek je nejúspěšnějším britským interpretem dekády. Následují Westlife a Coldplay.
Vrchol singlového žebříčku dekády patří dvěma finalistům úvodního ročníku soutěže Pop Idol z roku 2002. První je Will Young s Evergreen, druhý Gareth Gates s coververzí skladby Unchained Melody. V desítce jsou také dva charitativní singly (komici Tony Christie & Peter Kay s Amarillo a Band Aid 20) nebo Bořek Stavitel se svojí hymnou Can We Fix It.