reklama
 
 

Klipy: Thom Yorke si nárokuje autorská práva

26. 9. 2009 9:00
Nová videa Editors, Mew a St. Vincent

Praha - Začátkem týdne rozčeřila hudební média jako událost nový klip zpěváka Thoma Yorkea ke skladbě The Hollow Earth, aby se o pár dnů později začalo pochybovat, že se to jen režisér Raymond Salvatore Harmon přiživil na slavných jménech.

„Haromonovi stačila tisková zpráva o 300 slovech, aby si získal desítky tisíc kliků a pozornost mainstremových médií jako BBC, Pitchfork, Rolling Stone, Entertainment Weekly nebo the Guardian," píše se v prohlášení vydaném betaculture.org, -které ale obsahuje stejně málo stop pravosti jako klip, který propojil Yorkeovu hudbu s ilustracemi art-teroristy Banksyho.

Jediné, čemu se tak dá věřit je věta, kterou uvádí YouTube odstraněný klip: „Toto video již není k dispozici. Thom Yorke si nárokuje autorská práva."

Čtěte také:
The Eraser: Radiohead pro začátečníky

Autorství ani autorizace nejsou naopak sporné u dalšího klipu, pod nímž je Yorkeovo jméno : jde o video ke coververzi skladby All For the Best od Marka Malcuhyho, která se objeví na benefičním albu Ciao My Shining Star: The Songs of Mark Mulcahy. 

Yorke se tak přidal k dvacítce umělců, mj. Dinosaur Jr., Michael Stipe, The National nebo Frank Black, která natočila album, jehož výtěžek částečně půjde na konto bývalému frontmanovi kapel Miracle Legion a Polaris, jemuž loni zemřela žena. Peníze by mu měly umožnit věnovat se dále hudbě, zatímco bude vychovávat svá tříletá dvojčata.

Video režírovala Melinda Tupling a v plné verzi je k vidění na stránkách magazínu Rolling Stone.

Ještě než 28. listopadu dorazí na svůj první pražský koncert, vydají birminghamští Editors svoje třetí album In This Light And On This Evening, které by podle titulního singlu Papillon mělo přinést další stylový posun.

Baryton Toma Smithe zůstává konstantou, ale jestliže se na druhém albu An End Has A Start přemístili od joydivisonovského post punku někam ke Coldplay, novinka podle kapely tíhne spíš k studené osmdesátkové elektronice.

Podle mustru Yeah Yeah Yeahs by tak i Editors měli postavit do centra nové desky místo kytar syntezátory. Běžecké video k singlu Papillon režíroval Andrew Douglas ze sourozeneckého dua výtvarníků Douglas Brothers. Ten má na kontě také celovečerní dokument Searching for the Wrong Eyed Jesus, který formou road movie zkoumá současnou jižanskou kulturu a hudbu s představiteli jako The Handsome Family, Johnny Dowd nebo 16 Horsepower.

Dánští snivě popoví Mew před měsícem vydali novinku s nekonečným andersenovským názvem No More Stories Are Told Today, I'm Sorry,  They Washed Away, No More Stories, The World Is Grey, I'm Tired, Let's Wash Away. Nyní z něj představují již druhý singl Repeaterbeater, který je pokračováním klipové trilogie, již vytvářejí společně s nyní velmi oblíbeným režisérem Martinem de Thurahem.

Kodaňský rezident se jako mistr vyšinutě strašidelných divností a přírody útočící na člověka osvědčil už kapele Glasvegas, především ale  Royksopp a Karin Dreijer z Fever Ray. Mew v Repeaterbeater uvrhl do znepokojivé hypnózy.

Na morek kosti se v novém klipu dostává americká písničkářka St. Vincent. Skladba Marrow z jejího druhého alba sice v určitý moment tíhne k mašinovému funku, ale zároveň je to úpěnlivé volání o pomoc.

Režisér Terri Timely, který kromě St. Vincent natáčel i s harfenistkou Joannou Newsom a kapelou Modest Mouse, ji vrhl na silnici - k pomníčku za oběť nehody - a celý klip působí jako rekonstrukce neštěstí, kterému nejde zabránit.

autoři: Pavel Turek, tur | 26. 9. 2009 9:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama