I mimo pódium Waits vypadá, jako by bydlel na nádraží

kul
27. 7. 2008 14:00
Pořadatel jeho koncertů už se chystá na Sigur Rós
Foto: anti.com

Praha - Odpověď na otázku, jaký je písničkář Tom Waits mimo pódium, hrozí stejnými emocemi jako oznámení dětem, že dárky nenosí Ježíšek. Nicméně i fanoušci Toma Waitse jsou jen lidé a snad budou nakonec spokojeni s malým pokusem o bulvár pro intelektuály.

Stejně, jako byli pořadatelé spokojení s koncertem. "Tom Waits hraje po celém světě dvacet koncertů jednou za dva roky. Praha viděla dva hned při prvním setkání, to je mimořádně," říká Borek Jiřík z agentury Charm Music.

Jaký měl Tom Waits pocit z pondělního a úterního koncertu? Čekal tak natěšené publikum, pro které to byl evidentně splněný sen?
Jsem přesvědčen, že tu atmosféru musel vnímat. Bylo to něco neuvěřitelně pozitivního.

Jak se mu líbilo Kongresové centrum a jak se mu v něm hrálo? Přece jen nemá pověst nejlepšího koncertního místa.
Jeho produkční se ptal při první obhlídce, jestli byl někdo ve sklepě zavražděn. Nicméně ve chvíli, kdy bylo možné vyzkoušet akustiku se zapojeným zvukem, začal měnit názor na přitažlivost toho prostoru. Jejich domovskou půdou jsou ale pochopitelně divadelní sály.

 
Foto: anti.com
Čtěte také:
Prášil a Quijote Tom Waits svítil Praze do tmy
Waits se už chystá na kontrolu českých občanek

A jak jste spokojeni vy jako agentura?
My jsme byli spokojeni, protože přes velmi přísná pravidla a u nás v tomto měřítku ještě nevyzkoušený ticketingový systém se všechno povedlo bez problémů. Krom toho byla radost spolupracovat s týmem kolem Toma Waitse. A ano, stage manager od nás skutečně dostal mapu pražských bordelů Prague girls and how to get to them. Při přebírání důležitých papírů měl nemístné vtípky, co je pro muže jeho formátu důležité.

Nebylo by přece jen lepší nějaké divadlo, třeba Státní opera?
Státní opera je s ohledem na Waitsův hlas dobrý vtip. Atmosférou a s ohledem na vizáž koncertu jednoznačně do divadla patří, ale už tak byla cena lístku poměrně vysoká - a představa, že by hrál v prostoru třetinové kapacity, se při náročnosti a nákladech na takový koncert vymykala naším představám o reálnosti a smysluplnosti cen vstupenek. Jsem rád, že jsme mohli nejlevnější vstupenky udržet na třímístné cifře.

Proč jste vůbec dělali tak zabezpečený systém prodeje lístků?
To je jedna z "celosvětových" podmínek uspořádání koncertu Toma Waitse. Respektive podmínka zní maximálně dva lístky na transakci - a stačilo, aby se jméno na takto zakoupených vstupenkách shodovalo v jednom případě se jménem držitele kreditní karty. S ohledem na zdejší rozšířenost kreditních karet, které měly být jedinou možností, jak vstupenky zakoupit, nám ten požadavek přišel diskriminační
a navrhli jsme online prodej na jména: 1 vstupenka - 1 jméno.

Foto: anti.com

Kombinace obou bohužel nebyla možná. Systém se ukázal být v něčem dobrý a v něčem slabší, viz ono zahlcení a zhroucení serverů po třech minutách prodeje. Na druhou stranu se ale server restartoval za půl hodiny, tak rychle kreditku nedostanete.

Čekali jste tlak překupníků?
Jednoznačně. Na koncerty letěli lidé z celého světa a poptávka po vstupenkách byla značná. Už kvůli tomu, že neexistovaly volně vstupenky; i kapela si za své hosty platila.

A zabránili jste tomu?
Nemyslím, že tento systém je stoprocentní, ale aspoň eliminoval otevřené handlování se vstupenkami před vchodem nebo na eBay. Jestli někdo vstupenky přeprodával, musel použít daleko sofistikovanější přístup. Mnoha lidem jsme vycházeli vstříc s výměnou, ale kdo historii transakce věrohodně popsat neuměl, šel domů; a ti bez dokladů se pro ně vraceli.

Foto: Anton Corbijn

Neodpustím si podotknout, že vysoké ceny vstupenek ovlivňují právě překupníci, protože ukazují, co všechno je fanoušek ochoten zaplatit. Nedávejte překupníkům víc. Dávejte jim míň, protože oni v tom mají peníze a potřebují je zpátky!

Měly koncerty stejný průběh? A set list?  
Rád bych vám odpověděl, ale viděl jsem vždy jen zlomky. Myslím, že byly obdobné. Jediné, co bylo oba dny naprosto stejné, byla hodinu a půl trvající zvuková zkouška s jednou táhlou monotónní bluesovou melodií. Nádherná meditace.

S kým Tom Waits přijel a kde bydlel? Prý tu měl i manželku (a producentku i spoluautorku) Kathleen Brennanovou...
Nezlobte se, to už  je příliš osobně mířená otázka. Řeknu jen, že měl svůj třicetičlenný tým.

Obligátní dotaz. Co požadoval v šatně - pochopitelně kromě spousty cigaret, alkoholu a malého smetiště?
Klid a vypnutou klimatizaci.

Foto: anti.com

Svatokrádežná otázka: Drží si Waits i mimo pódia svou image pokleslého baviče?
I mimo pódium vypadá, jako by bydlel na hlavním nádraží, a mluví tím hlasem, jakým zpívá. To není póza.

Kam vyrazil večer, když tu měl dva koncerty? Do jazzové špeluňky, nebo si dal multivitamin a šel spát?
Po prvním koncertě měl domluvené posezení s kamarády. Druhý večer zabalili a odjeli do Paříže. Z doslechu vím, že pražská schůzka byla výjimečná a bylo málo vyvolených, kteří se jí účastnili.

Poznal ho někdo na ulici? Nosí pořád buřinku?
Nevím o tom, že by ho někdo poznal. Možná proto, že buřinku pořád nenosí.

Jaký má vaše agentura další úlovek pro fanoušky?
Už na 19. srpna plánujeme koncert islandských Sigur Rós v aréně HC Sparta. Scéna bude fantastická a zvukově to bude jízda na plný plyn. A rozhodně musím doporučit i koncert Gutter Twins o dva dny později v Akropolis. Taková party k dvaceti letům legendárního vydavatelství Sub Pop v Praze, hlasitější než tanky...

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy