Praha - Prodej hudebních nosičů se v posledním týdnu octnul v USA na nejnižším bodě od roku 1991, kdy údaje začal sledovat Nielson SoundScan. Podle časopisu Billboard se v daném časovém období prodalo 3,97 milionu alb, což je poprvé, kdy tento ukazatel klesl pod hranici čtyř milionů. Na špičku hitparády stačilo prodat 90 tisíc kusů alba Blacc Hollywood od rappera Wiz Khalify.
Pro srovnání se v minulém roce ve stejném týdnu prodalo v USA 4.88 millionu desek. Podíváme-li se ale na letošní trend prodeje, je pokles zcela jasně patrný. V prvním čtvrtletí se průměrně každý týden prodalo 4,75 milionu desek, zatímco ve druhém 4,55 milionu a ve třetím 4,2 milionu. Celkově tak prodej klasických hudebních nosičů v USA poklesl o 14,6 procent ve srovnání s loňskem.
Billboard cituje v této souvislosti hlas z nejmenované gramofonové firmy: "Tržby byly ubírají špatným směrem celý rok. Jasným ukazatelem je i nárůst streamování."
Výjimky ale občas potvrdí pravidlo. Letos v červnu se to podařilo Jacku Whiteovi s albem Lazaretto. Jeho vinylové verze se za první týden po vydání podařilo prodat 40 tisíc kopií, což je od roku 1991 ve své kategorii rekord.
Globálně prodeje klasických nosičů klesly už v roce 2013, převážně v důsledku propadu v Japonsku. Údaje organizace IFPI ukázaly celosvětově pokles o 3,9 procenta, v Japonsku, které je druhým největším trhem - pak dokonce o 16,7%. Celosvětově šly příjmy gramofonových firem dolů o téměř čtyři procenta na 15 miliard dolarů (295,7 miliardy korun). To kontrastuje s rokem 2012, kdy se celosvětové tržby zvýšily o 0,3% - poprvé od roku 1999.