Londýn -Příjmy v hudebním byznysu táhlo loni dolů Japonsko, kde se zisky z prodeje hudby snížily o 16,7 procenta. Celosvětově šly příjmy dolů o téměř čtyři procenta na 15 miliard dolarů (295,7 miliardy korun).
Hudební vydavatelé naopak zaznamenali po dvanácti letech první nepatrný nárůst v Evropě. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).
Nejvyšším manažerům nahrávacích společností nezbývá nic jiného, než optimismus a očekávání růstu hlavně v oblasti digitálního stahování hudby.
Loňský pokles následoval po mírném růstu tržeb v roce 2012, který byl první od roku 1999. V uplynulých letech k poklesu tržeb přispívalo hlavně rozšířené nelegální stahování hudby a pirátství.
V Japonsku, na druhém největším hudebním trhu, byl velký pokles způsobený zpožděním v přechodu od hudebních nosičích k digitálnímu stahování hudby. Zatímco prodej digitální hudby roste, prodej hudebních nosičů klesá. Japonsko mělo velký vliv na celkové údaje za celý svět, bez zahrnutí Japonska by se příjmy z prodeje hudby snížily jen o 0,1 procenta.
Povzbudivý je podle IFPI prudký růst příjmů na trhu s digitální hudbou. "Digitální trh se nadále rozšiřuje a příjmy z předplatného u služeb jako je Deezer a Spotify se zvýšily o 51,3 procenta. Poprvé tak překonaly hranici jedné miliardy dolarů," uvedla IFPI.
V Evropě se loni příjmy z prodeje hudby zvýšily, nárůst registruje také Latinská Amerika. Naopak v USA tržby stagnují.
"I po započtení obtížné situace v Japonsku je globální nahrávací průmysl v příznivé fázi vývoje," uvedla ředitelka IFPI Frances Mooreová. "Tržby se na většině velkých trhů vrátily k růstu. Stahování hudby z internetu a předplacené služby prosperují. Spotřebitelé mají mezi různými modely a službami širší výběr, než kdykoli předtím. A digitální hudba se přesouvá do jasně identifikovatelné nové fáze, protože nahrávací společnosti, které mají licencované služby po celém světě, nyní začínají těžit z obrovského potenciálu rozvíjejících se trhů," dodala.
Vážným problémem pro hudební průmysl ale podle Mooreové zůstává pirátství. Průzkumy podle ní ukazují, že pirátský materiál si stáhl jeden ze čtyř uživatelů internetu.
Globálně nejprodávanějším albem je podle IFPI Midnight Memories od boybandu One Direction, který tak zopakoval svůj úspěch z roku 2012 s deskou Take Me Home. Mezi singly byla nejžádanějším artiklem píseň Robina Thickeho Blurred Lines se skoro 15 miliony kopií.