Hudba z Krásky: Radůza není v nesnázích

Jan Šprincl
6. 10. 2006 10:30
Recenze - Mezi ty šťastnější "vedlejší efekty" filmů Jana Hřebejka patří jejich hudba. Kráska v nesnázích to potvrzuje.

Šakalí léta připomněla dobu tanečních čajů se zakázaným rock´n´rollem a dala vyniknout autorským schopnostem Ivana Hlase - Na kolena je píseň, kterou už později nepřekonal.

Pelíšky pro změnu objevily náročnější scénu 60. let a vytvořily dobrý protipól k roztančeným Rebelům. Snímek Musíme si pomáhat, jenž měl téma i ambice směřující k zahraničnímu divákovi, původní hudbou doprovodil Aleš Březina. Ten nyní po "balkánském" Horem pádem spolupracuje s Hřebejkem potřetí.

Kráska v nesnázích
Kráska v nesnázích | Foto: Falcon

Jeden z našich nejlepších znalců díla Bohuslava Martinů a autor "vážné" hudby album Kráska v nesnázích sestavil a sám se na něm podílel jako skladatel. Při instrumentálních skladbách si vystačí s klavírem, jen občas přizve kytaru či smyčce. Tak trochu jako Michael Nyman nechává své skladby kynout, s časem nabírají na intenzitě, a přestože jsou uzavřené do jednoho motivu, díky výrazné melodii má tenhle "barokní minimalismus" velkou sílu.

Jak režisér Jan Hřebejk píše v bookletu, původně chtěl z plátna nechat znít hlavně Radůzu: "Přál jsem si totiž, aby její písničky tvořily kontrapunkt k hlavní postavě. Ale to úplně přesně nevyšlo, protože divácký dojem na pokusných projekcích byl ten, že se snažím přidat postavě Krásky inteligenci tím, že k tomu hraje Radůza."

Nakonec osobitou písničkářku zastoupil klidnější mužský projev hlavy irských The Frames, Glena Hansarda. Na albu však znějí jejich hlasy rovnocenně. Radůza v titulní Krásce v nesnázích šetří na expresivitě, jako kdyby plánovitě nechtěla vylekat diváky; ctí intimitu sdělení a přijímá roli šansoniérky.

Glen Hansard
Glen Hansard | Foto: Aktuálně.cz

V Bylo nebylo a třech bonusových písních - Půjdu, kam chci, Papierosy a Ať není mi líto, které jsou převzaty z jejích dřívějších alb - se už pevně chrání harmonikou, a je přitom neučesaná a živočišnější.

Písně Glena Hansarda jsme už mohli slyšet na jeho The Swell Season, které natočil s Markétou Irglovou (jen Star, Star je z alba Set List od The Frames) a v nichž navazuje na nejlepší tradici folkové hudby i písničkářů 60. let. Do zvuku kytary spíš vypráví, noří se do melodie, aby pak překvapil rozsahem svého hlasu.

Kráska v nesnázích je na desce připomenuta ještě v původní verzi od Petra Skoumala a Pavla Šruta v interpretaci Luboše Pospíšila.

Vydávání soundtracků, které dnes už automaticky doprovázejí premiéru každého většího snímku, je tak trochu podfuk. Hudba nebyla napsaná k poslechu odděleně od příběhu na plátně, ale má podporovat jeho jednotu. A když jsou herci špatní, záběr nepovedený, logika jednání zadrhává... patřičně se zahraje a diváci společně chytí tu správnou emoci.

Hlavní emocí alba Kráska v nesnázích je melancholie. Díky tomu, že posluchači zbytečně nevnucuje přihlouplé "hlášky" a většina materiálu jsou svébytné písně více či méně inspirované Hřebejkovým filmem, neslouží jen svému "zroditeli", ale obstojí i samo o sobě.

Kráska v nesnázích. Soundtrack k filmu. CD, 50 minut. Vydala firma SONY BMG, 2006.

 

Právě se děje

Další zprávy