Eagles jsou na vrcholu, i když hnízdí v supermarketu

tur
8. 11. 2007 12:43
Album distribuované ve Wal-Martu smí soutěžit

Londýn - První studiové album Eagles po téměř třicetileté pauze, jehož se záhy po vydání prodalo 710 tisíc kusů, vylétlo na první místo amerického žebříčku. Ovšem jen díky tomu, že si ještě předtím stačilo zjednat změnu pravidel.

Dosud totiž platilo, že album, které není běžně k sehnání a distribuuje ho pouze jediný řetězec, potažmo nebo subjekt, nemá nárok být zařazeno do vyhodnocování, jež pro Billboard provádí agentura Nielsen Soundscan.

Novinka Long Road Out Of Eden je pro letošní rok druhé album, co do výše prodeje během prvního týdne; předstihlo ji pouze Graduation od Kanye Westa.

Ve Spojených Státech ji ale prodává exkluzivně řetězec obchodů Wal-Mart- a to by pro titul za normálních okolností mělo znamenat, že se neobjeví v oficiálním žebříčku  Billboard 200, ale skončí v podkategorii Top Comprehensive Album.

Impozantní číslo však donutilo Billboard změnit podmínky vyhodnocování. "Víme, že mnoho obchodníků bude s tímhle  rozhodnutím nespokojeno, ale pro Billboard bylo nevyhnutelné, aby rozšířil parametry a dokázal lépe reflektovat změny, ke kterým dochází v oblasti distribuce hudby," uvedl Geoff Mayfield, šéf hitparád Billboardu.

Foto: Ellen von Unwerth

Tímto rozhodnutím na poslední chvíli se countryrockovým veteránů povedlo vyšoupnout na druhé místo novinku Britney Spears Blackout, které se prodalo 290 tisíc kusů. Potvrzuje se předpověď, že Eagles budou dravci předvánočních nákupů.

Pravidlo nepovolit exkluzivním vydáním vstup do hitparády bylo stanoveno na žádost distributorů a vydavatelských firem krátce poté, co Billboard začal využívat data agentury Nielsen Soundscan v roce 1991.

To prodej CD ještě čekaly zlaté a tučné časy. O digitálních formátech, vypalování a stahování hudbě ještě nikdo nevěděl. 

Pokles prodejů a odumírání klasické distribuce ovšem nutí vydavatele i hudebníky k novým strategiím, jak dostat své produkty k posluchačům. Wal-Mart se kupříkladu už předloni spojil s country hvězdou Garthem Brooksem, aby vydal jeho exkluzivní box set.

Ačkoliv se během prvního dne navíc během rušného období Díkuvzdání prodalo půl milionu kopií, Billboard to neregistroval.

Sonic Youth
Sonic Youth | Foto: Aktuálně.cz

Myšlenku spojit se s korporací, která disponuje hustou sítí poboček a agresivní expanzivní politikou, letos posvětil Paul McCartney, když album Memory Almost Full vydal u kavárenského "mcdonaldu" Starbucks. Záhy jej následovala Joni Mitchell a s kompilací i Sonic Youth.

I v Česku se stávají hypermarkety nejdůležitějším prodejním kanálem, aspoň pro hudbu, která okupuje čela hitparád.        

 

Právě se děje

Další zprávy