Londýn - S koncem roku přichází jak čas bilancovat, tak možnost hrát si na vědmu. V sousedství anket hledajících album nebo kapelu roku 2008 už posedmé BBC vyrukovala se svoji anketou Sound of…, která se vždy dopředu snaží vytipovat nové kapely, o kterých je přesvědčená, že v nadcházejícím roce výrazně zabodují. Snaha najít objev před jeho "oficiálním objevením" je pro britskou scénu, která novým jménům vždycky přeje, charakteristická.
Letos bylo osloveno 130 britských hudebních publicistů a zástupců médií, aby tipovali své favority. V tuto chvíli z jejich hlasování vzešlo 15 - nijak neseřazených - jmen, jež budou v lednu srovnány do finálního top 10.
Čtěte také: BBC hledala zvuk roku 2008. Našla maturantku a servírku Mercury Prize získávají Klaxons, retrohudba budoucnosti |
Ze známějších interpretů se tu vyskytuje newyorská party princezna Lady GaGa, která sama psávala skladby pro Britney Spears i Pussycat Dolls, nebo britská písničkářka Florence and the Machine, jež pokračuje v tradici Kate Bush nebo PJ Harvey a jejíž debut produkoval James Ford ze Simian Mobile Disco (mj. Arctic Monkeys, Klaxons).
Florence and the Machine - Kiss with a Fist
Dále tu najdete londýnské duo Big Pink, jež je zrovna na turné s TV On the Radio a jeho člen Milo Cordell vede label Merok, který vydává natolik výrazné kapely jako Klaxons nebo Crystal Castles. Mezi patnácti objevy je i zpěvák a remixér Frankmusik, který remixoval mj. CSS nebo Radiohead.
Právě díky odbornosti respondentů, jež se ankety účastní, mívá Sound of… velkou úspěšnost. Jenom v roce 2008 pasovali na objevy zpěvačky Adele a Duffy, která má nyní nominaci na Grammy, a v závěsu za nimi kapely MGMT, Vampire Weekend nebo Glasvegas, jež figurují ve většině bilančních hitparád o album letošního roku.
Anketou Sound of… si ostatně v minulosti prošli třeba i zpěvák Mika, Mercury Prize ocenění Klaxons, Bloc Party, Kaiser Chiefs, Franz Ferdinand, v prvním ročníku Sound of 2003 figurovali 50 Cent, Yeah Yeah Yeahs nebo Interpol.
Na druhou stranu právě vliv hlasujících dělá z ankety mnohdy kritizované proroctví, které se samo naplňuje. Ti, kdo si vítěze zvolí, se zároveň podílejí na jeho propagaci a podpoře v médiích; tudíž jde jen trochu o to vybudit patřičný hype, a potvrdit tak své vizionářství.
Do vlastních řad si rýpla i Kitty Empire, když před rokem v Guardianu napsala: "Většina z nás redaktorů, kteří máme psát svoje tipy na budoucí objevy, píše raději kapely, které chystají desku, abychom nevypadali jako idioti, že jsme si vybrali nějakého týpka s cínovou píšťalkou, kterého jsme si našli na MySpace."