Boris Carloff hledá recept proti české festivalové vatě

Adam Pešek
2. 7. 2013 10:39
Rozhovor s Borisem Carloffem před Rock for People
Boris Carloff
Boris Carloff | Foto: Aktuálně.cz

Rozhovor - V úterý 2. července odpoledne naplno startuje největší český hudební festival Rock for People. Hlavní hvězdy prvního ostrého dne jsou jasné - gotická punkerka Amanda Palmer, britská kytarovka Bloc Party s jedním ze svých posledních koncertů a alternativně rockový projekt Thirty Seconds to Mars populárního herce Jareda Leta.

Kromě zahraničních hvězd se však program festivalu výrazně opírá i o domácí interprety. Znovu se tedy opakuje rozkol mezi jistou pohodičkou domácích stálic a ambicemi přivážet vlivná zahraniční jména s globálním dosahem.

Boris Carloff
Boris Carloff | Foto: Championship Music

Jedním z mála účinkujících, kdo v poslední době výrazně překročil český standard festivalové kapely, je producent Boris Carloff. O čilém koncertování se u něj rozhodně hovořit nedá. Vybral si letos jen několik akcí, kde bude hrát - mezi nimi i Rock for People. A aby se od nezajímavé festivalové vaty odlišil, rozhodl se spojit síly s Ghetto Priestem, mimo jiné zpívajícím hostem na starších nahrávkách Massive Attack nebo Asian Dub Foundation.

Aktuálně.cz: Váš set na festivalu Rock for People je kvůli spojení s Ghetto Priestem označován za speciální. Bude ale výjimečný i něčím jiným než zmíněnou spoluprací?

Boris Carloff: Hlavní je to, že půjde o náš jediný společný koncert. Má kapela s Ghetto Priestem bude hrát poprvé živě. Podle mě to je speciální.

A.cz: Odehrajete nějaké nové skladby? Dohromady jste udělali jen In My Lonely Room.

BC: Něco spolu připravujeme. Budeme nahrávat i jednu další skladbu, nicméně teď na ni ještě nedojde.

Ghetto Priest: Budu zpívat v naší společné skladbě In My Lonely Room a také dojde na některé z mých vlastních skladeb. Půjdeme do toho prostě společně.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

A.cz: Jak bude spolupráce na pódiu vypadat? Každý hrajete poměrně odlišnou hudbu, Ghetto Priest má blízko k jamajským hudebním stylům.

GP: Abych byl upřímný, nevěnuji se žádnému žánru, ale dělám hudbu. Kvůli tomu jsme se s Borisem Carloffem dali dohromady, protože dělá dobrou hudbu. Potkali jsme se zhruba před deseti lety, když jsem byl na návštěvě v České republice se svým kamarádem, který pro mě nahrál skladbu Life. Později na ní vzniklo mnoho remixů. Jeden byl od Borise Carloffa a ten obstál. Měl feeling jako ze čtyřicátých nebo padesátých let, což bylo opravdu zajímavé. Kvůli jeho zvuku.

Ghetto Priest
Ghetto Priest | Foto: Aktuálně.cz

A.cz: Boris Carloff odehraje jen několik koncertů v České republice. Těsně po získání ceny Apollo jste řekl, že si nejste jist, zda budete hrát na Rock for People. Přitom to byla jedna z cen.

BC: Říkal jsem, že o tom budu přemýšlet. To jsem také udělal. Obvykle upřednostňuji hraní jinde, mimo Česko to často bývá lepší, proto zde také hraji méně koncertů. Od konce srpna budu v zahraničí a pak už tu do konce roku neodehraji žádné vystoupení. Přemýšlel jsem, jak koncert udělat něčím zajímavější, a napadlo mě, že společné vystoupení s Ghetto Priestem by mohla být dobrá volba.

A.cz: Proč nerad hrajete v Česku. Týká se to jen lokálních koncertů nebo si obecně nepotrpíte na živá vystoupení?

BC: Rád hraji živě, ale už tolik nemusím hraní na festivalech. Je to pořád jedna a ta samá píseň. Takřka na všech hrají ty samé kapely typu Divoký Bill a mě to už unavuje. Osobně nejezdím rád ani na jeden z českých festivalů. Pokud tam mám hrát, pak je to v pořádku, ale nechci tam být jako návštěvník.

A.cz: Často v rozhovorech říkáte, na české hudební scéně nejde dosáhnout velkých věcí. Dokonce jste řekl, že to tady trochu zahnívá. Snažíte se proto místní dění překračovat?

BC: Myslím si, že hodně z kapel, které tady hrají, nejsou ochotny jakkoliv experimentovat a dělat něco nového. Takové scéna pak není vůbec inspirativní a povzbuzující. Místním kapelám stačí hrát na festivalech, aby měly peníze na splacení hypoték a dluhů. Tím to pro ně hasně. Nic víc. Není to o hudbě, ale o práci. Já se chci se hlavně posunout někam dál, dopředu. Prostě nezůstat tady a spokojit se jenom s místními festivaly. 

Boris Carloff
Boris Carloff | Foto: Championship Music

A.cz: Na desku The Escapist vyšlo mimo jiné několik zahraničních recenzí. Bylo to výsledkem vlastních snah nebo si servery všimly samy?

BC: Mám dvě mezinárodní agentury, které se o tohle starají. Album nebylo úplně všude, na Pitchfork a mnoho dalších se třeba nedostalo, ale většinou byly ohlasy velmi příjemné.

A.cz: Pracujte zároveň jako producent. Snažíte se i mladým kapelám, které u vás nahrávají, vsugerovat myšlenku, že nestačí spokojit se s domácím děním?

BC: Na to by hudba měla být v první řadě zpívaná v angličtině. Za druhé musí být nějak zajímavá. Pokud není, proč by se o ni měl někdo zajímat. Poslední rok jsem se snažil hledat nové kapely a posunout je někam dál. Je to třeba příklad A Banquet. Když jsme spolu začínali, šlo o tři kluky, co vůbec neměli ponětí o tom, jak by v Česku s hudbou mohli být úspěšní. Loni dostali nominaci na nejlepší novou skupinu v cenách Anděl. Podobná situace se aktuálně týká například kapely We on the Moon. Pokud je někdo na určité úrovni, snažím se mu pomoci.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 4 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy