Londýn - James Blake vyhrál letošní prestižní Barclaycard Mercury Prize se svým albem Overgrown, které se tak stalo nejlepší britskou deskou uplynulého roku.
„Nechci být hvězdou, ale kamenem na břehu," vzkazuje klasicky vzdělaný pianista James Blake hned v úvodní a zároveň titulní skladbě svého vítězného alba, kterou lze poslouchat jako meditaci nad trvanlivostí lásky, ale i umění.
James Blake s Overgrown, které vyšlo letos v dubnu a dosáhlo na osmou příčku albového žebříčku, poměrně nečekaně porazil favorizované desky od Davida Bowieho (The Next Day), Arctic Monkeys (AM) a "miláčka bookmakerů" Laury Mvula (Sing To The Moon), ovšem i dalších osm nominovaných alb, s nimiž doufali v úspěch devatenáctiletý písničkář Jake Bugg i interpreti z hlubin alternativní scény (Savages a Jon Hopkins), stejně jako prominentní rockeři Foals či poměrně neznámá kapela Villagers. Do tuctu nominovaných se vešli ještě hitparádoví "střelci" Disclosure a Rudimental či písničkářka Laura Marling.
Porotci ocenili "vynalézavost, poetičnost a bolestnost" hudby Jamese Blakea, která je podle nich také naprosto originální.
James Blake poděkoval na pódiu rodičům, kteří mu ukázali, jak je důležité být samostatný, a v zákulisí pak dodal, že má velkou radost, ale je i trochu zmatený. "David Bowie je pro mě inspirací, nemám pocit, že bych ho porazil," dodal Blake.
Čtěte také
Nový bílý soul je surreálný sen i večírek vyšší třídy
James Blake stvořil tichý gospel pro město 21. století
Bowie se utká s Foals. Britové vybírají nejlepší desku
James Blake vynikl s intimní, sofistikovanou elektronikou tzv. post-dubstepové vlny. Předloni ještě nominaci za eponymní debut neproměnil, letos už si jeho neokázalého či poněkud neprůrazného stylu porotci všimli více.
Pětadvacetiletý britský 'wunderkind' ovšem ani na druhé desce Overgrown neuhnul ze své cesty a také podruhé převádí zvukovou alchymii dubstepu do písničkářského soulu. "Realizace je ale tentokrát dotaženější a Blake má k dispozici silnější písňový materiál než na debutu, ze kterého vystupovaly hlavně převzaté skladby," napsal v recenzi pro Aktuálně.cz Karel Veselý.
James Blake získal příjemnou prémii 20 tisíc liber a zařadil se také do společnosti legend britské rockové scény. Před ním Mercury Prize vyhráli například Portishead, Pulp, Arctic Monkeys, the xx nebo PJ Harvey. Vůbec prvními vítězi se stali v roce 1992 Primal Scream s albem Screamedelica.
Porotci zůstávají v anonymitě, a tak dochází nezřídka k velkým překvapením až při slavnostním ceremoniálu. Letos už při ohlášení nominací panovalo zklamání, protože se na shortlistu vůbec neobjevila skvělá deska My Bloody Valentine nazvaná mbv. Frontman kapely Kevin Shields se pak nechal slyšet, že zřejmě album nesplnilo podmínky, protože je nevydal žádný velký label a prodávalo se jen přes webovou stránku kapely. "Asi jsme nevydali skutečné album, protože jsme zůstali nezávislí. A proto pro Mercury Prize v podstatě neexistujeme," podotkl Shields v rozhovoru pro deník Guardian.
Ostatně podobná kritika z příklonu k mainsteamu se na porotce snesla i z jiných stran. Většinou se argumety opíraly o to, že ve finálové dvanáctce bylo hned pět alb, které dosáhly na vrchol britské hitparády (Arctic Monkeys, David Bowie, Disclosure, Rudimental a Jake Bugg).
Zisk ceny ovšem vždy přináší výraznější podporu prodeje, a tak se předpokládá, že album Jamese Blakea nezůstane na zhruba 27 tisících kusech, které už desku vynesly na zmíněné osmé místo hitparády.
Pro některé desky totiž byla účinnou podporou prodeje už nominace. Za poslední měsíc se prodalo více než 23 tisíc kusů nominovaných alb od Rudimental, Disclosure i Jakea Bugga. Tento devatenáctiletý folkař má zatím mezi nominovanými největší komerční úspěch, když si fanoušci koupili už skoro 550 tisíc kusů nosičů s jeho eponymním debutem.