Svým religiozním krvákem Umučení Krista si katolík Gibson vysloužil obvinění z antisemitismu i obdiv konzervativní Ameriky.
I ve filmu Apokalypso hrají neznámí herci, kteří mluví neznámým jazykem. K tomu se ještě v poslední době přidal další antisemitský skandál - s vězněním za řízení v opilosti a vykřikováním protižidovských nadávek.
Umučení Krista (The Passion of the Christ) z roku 2004 však mělo aspoň silnou diváckou základnu v početné komunitě (nejen) amerických křesťanských věřících; přišli na něj i lidé, kteří zábavní průmysl jinak obcházejí.
Navíc se v Hollywoodu záhy po opileckém skandálu vytvořila skupina požadující bojkot Apocalypta a společnost ABC odstoupila od plánu produkovat Gibsonův seriál o holocaustu - byť projekt existoval pouze jako idea.
Začalo se znovu i připomínat, že Gibsonův otec je řazen mezi popírače holocaustu a že sám Gibson už v minulosti krtizoval homosexuály.
To všechno jsou důvody, proč je Apocalypto podle expertů marketingovou výzvou. I tenhle film je příběhem ukřižování - zasazeným ovšem do prostředí zaniklé mayské civilizace. Vypráví o předkolumbovském vesničanovi, kterého zajmou Mayové, aby ho ukřižovali a uklidnili tím své bohy.

Část komentátorů nicméně už po vyhlášení bojkotu odhadovala, že člověk, který umí vydělat stamiliony, si Hollywood nemůže úplně znepřátelit. A zdá se, že měli pravdu.
Gibson se pro prodej a distribuci filmu spojil s "rodinným a bezkonfliktním" gigantem Walt Disney, který do amerických kin Apocalypto uvede 8. prosince. Do českých kin film ho vpustí společnost Bioscop 25. ledna ve vysokém počtu 28 kopií
Film už absolvoval testovací projekce v Oklahomě a Texasu; tehdy ovšem publikum ještě nevidělo finální tvar. Mluvčí společnosti Disney Dennis Rice řekl, že studio věří v úspěch Apocalypta i přes jeho obsah, kontroverze kolem Gibsona a fakt, že do kin jde s titulky.
"Pokud je to dobrý film, tak na něj lidé půjdou," řekl. "Jedna z těch dobrých zpráv o Melu Gibsonovi je, že je to velký filmař, který se už osvědčil," dodal v narážce na úspěch předchozích Gibsonových filmů Umučení Krista či oscarového Statečného srdce
Podle Ricea se bude Gibson na propagaci snímku velmi aktivně podílet a film bude uváděn jako Apocalypto Mela Gibsona.
Gibsonovu produkční firmu Icon stál odhadem 30 milionů dolarů. Natáčel se v mexickém Veracruz a hrají v něm místní obyvatelé.
Zatím vyšlo jen několik kritik, vcelku pozitivních. Odborníci z branže si ale pořád nejsou jisti, jestli Apocalyptu neublíží právě spojení s Gibsonem - byť ten už několikrát předvedl kajícníka a za incident se omluvil.
Podle Ricea plánuje Disney film směrovat především na hispánské publikum, které by se více mohlo ztotožnit s příběhem o pádu mayské civilizace. "Myslíme, že značný zájem lze čekat od latino komunity, speciálně od mexických diváků. Protože je to příběh jejich předků," tvrdí Rice.
Latinoameričané jsou čím dál početnější (nejen) diváckou skupinou. Často filmy navštěvují už o prvním víkendu po premiéře a v přepočtu na hlavu prý shlédnou víc snímků než ostatní americké "etnické skupiny".
Sám Gibson ovšem míní, že film si najde dost diváků napříč všemi etniky a dodává, že netočí artové snímky, neboť mu to přijde egoistické.