Mezinárodně respektovaná ukrajinská sochařka Zhanna Kadyrova pro Rudolfinum připravila výstavu nazvanou Unexpected. Prostřednictvím instalací, soch, videí, fotografií a objektů v ní vyprávěla o současné ruské agresi vůči své rodné zemi. V instalaci využila například dlaždice polámané po dopadu střel nebo plechy proražené šrapnelem.
"Unexpected ukrajinské umělkyně Zhanny Kadyrove v Galerii Rudolfinum znamenalo z hlediska politického umění silný začátek roku. Výstava poskytla otřesnou dokumentaci vysídlení a násilí v rodné zemi umělkyně způsobené ruskými invazemi v letech 2014 a 2022," napsala Ivana Cholakova, redaktorka časopisu Frieze.
Ten mezi další nejlepší evropské výstavy roku vybral retrospektivu uspořádanou u příležitosti 100. výročí surrealismu v pařížském Centre Pompidou, přehlídku děl švýcarského rodáka Christopha Büchela v benátském Fondazione Prada nebo společný projekt londýnského umělce Reneho Matiće a kolumbijského výtvarníka Oscara Murilla ve vídeňské Kunsthalle.
"Zařazení Galerie Rudolfinum po bok institucí, jakými jsou Centre Pompidou v Paříži, Fondazione Prada v Benátkách, Kunsthalle Wien nebo Haus der Kunst v Mnichově, potvrzuje její pevnou přední pozici nejen na české galerijní scéně, ale i v mezinárodním kontextu," říká mluvčí galerie Maja Ošťádalová.
Časopis Frieze se zabývá současným uměním, vychází v Londýně. Spadá pod stejnojmennou instituci se sídly v Londýně a New Yorku, která je známá veletrhy umění, publikacemi či digitální prezentací. Frieze pořádá sedm nejvýznamnějších světových veletrhů umění ve městech jako Chicago, Londýn, Los Angeles, New York či Soul.
Mezi desítku nejlepších operních představení roku zase přední německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung řadí inscenaci barokní opery Platée v pražské Státní opeře, která je součástí Národního divadla. "Dirigent Václav Luks s ní dělá divy," konstatoval kritik Gerald Felber.
Na seznamu se dále ocitlo provedení Chovanštiny od Modesta Musorgského v Berlínské státní opeře, inscenace titulu Messeschlager Gisela od dnes již nežijícího německého komponisty Gerda Natschinského v berlínské Komische Oper nebo Verdiho Síla osudu v milánské La Scale.
"Velmi si vážíme tohoto prestižního ocenění, díky němuž jsme se ocitli ve společnosti operních domů, jako je La Scala, Berlínská státní opera, Komische Oper Berlin," uvedla mluvčí pražské scény Petra Švecová.