Praha - V americkém Variety otiskli víc recenzí než jakýkoli jiný časopis na světě, tak proč nepožádat jeho recenzenty o sestavení programu představujícího nové evropské tvůrce? Z této premisy vycházeli organizátoři karlovarského festivalu, když před lety založili Dny kritiků Variety.
Letos bude sekce vytvářená ve spolupráci s European Film Promotion už podvanácté součástí přehlídky. Stejně jako v minulých letech představí režiséři své snímky veřejnosti a tisku během dvou dnů, 5. a 6. července.
Mezi deseti filmy jsou tři filmové prvotiny a pět druhých snímků. „Snažíme se zařazovat filmy, které jsou svěží a zábavné, které nezbytně nenaplňují typické představy o dané zemi a možná dokonce byly přehlédnuty," říká recenzent Derek Elley, který výběr koordinoval.
„Na rozdíl od spousty festivalových dramaturgů neděláme rozdíl mezi komerčními a uměleckými věcmi," dodává. Skladba filmů tak mimo jiné dokazuje, že podařené žánrové snímky nejsou jen výsadou americké kinematografie.
Na druhé straně: šíře záběru, jaký má časopis Variety, se může stát i nevýhodou. Nad kritérii publicistů se v minulých letech někdy podivovali kolegové z jiných zemí; příkladem může být zařazení českých snímků Městečko Jana Krause a Choking Hazard Marka Dobeše, které doma neuspěly ani u kritiky, ani u běžných diváků.
I letos je po delší době ve výběru znovu i český film, ale tentokrát je to naopak ceněný snímek, který doma propadl neprávem. Maria Procházková slavila se snímkem Kdopak by se vlka bál úspěchy na mezinárodním poli, film byl uveden v sekci Generation Kplus na festivalu Berlinale.
„Udělalo mi to velkou radost, sama ve Varech chodím na filmy v téhle sekci," říká Procházková a zároveň to považuje za významné doporučení pro mezinárodní publikum. Ve výběru ji doplňuje devět dalších nadějných režisérů z celé Evropy.
Švéd Fredrik Edfeldt přiveze poetický, přízračný portrét dětství ve filmu Dívenka, za který si odnesl cenu pro nejlepší debut z letošního Berlinale. Z Maďarska dorazí místní kasovní trhák Made in Hungaria, rock'n'rolový muzikál od Gergely Fonyóho. Vypráví o chlapci, který se v 60. letech s rodiči vrátí do Maďarska, aby tu poznal život v reálném socialismu.
Konec milostného vztahu z 25 úhlů sleduje holandský režisér Noud Heerkens ve filmu Poslední rozhovor. Johanna ter Steege v experimentálním snímku hraje právničku Annu, kterou v průběhu telefonické konverzace s expřítelem sleduje 25 kamer na jejím jedoucím autě.
Ironický Tady a tam Srba Darka Lungulova sleduje dva příběhy odehrávající se na dvou kontinentech - deprimovaný Newyorčan Robert se ocitá kvůli dluhům v chaotickém Srbsku, zatímco srbský imigrant Branko v New Yorku. Jednu z rolí ztvárnila americká zpěvačka Cyndi Lauper.
Hororový krvák Děti britského autora Toma Shanklanda vypráví o dvou rodinách, jejichž děti se na společných vánočních prázdninách začnou měnit a obracet se proti svým rodičům, což oslavy změní v boj o přežití.
Čtěte také: Amélie vybere ve Varech svého následovníka |
Svérázná lovestory vlámského režiséra Pietera Van Heese Temná mysl je tragikomedií o nesebevědomém muži, který po nehodě získá sebevědomí s náhle nalezenou novou identitou, kaskadérem Tonym T.
Taktéž komediální Drobný zločin od kyperského Řeka Christose Georgioua sleduje frustrovaného policistu při vyšetřování smrti tuláka na zapadlém řeckém ostrůvku.
Katalánec Patxi Amezcua představí detektivkou a akční thriller v jednom ve snímku 25 karátů. Roadmovie Buick Riviera Chorvata Gorana Rušinoviće přenáší staré bosenské spory na zasněžené silnice Severní Dakoty, kde se setkávají dva muži z bývalé Jugoslávie.