Benátky - Třetímu dni mezinárodního festivalu v Benátkách dominovala premiéra snímku amerického režiséra Briana De Palmy Redacted (Redigováno). Působivý snímek vypráví o zločinech, které spáchali američtí vojáci v Iráku.
Podle agentury Reuters zanechal snímek o znásilnění a vraždě čtrnáctileté Iráčanky a její rodiny některé z diváků v slzách.
De Palmův snímek, natočený na základě skutečné události (vyvraždění irácké rodiny americkými vojáky ve městě Mahmúdíja loni 12. března), je podle Reuters mučivou obžalobou války, která diváky nechce ušetřit brutality hrůzného činu.
A De Palma, který je autorem obdobného válečného snímku Oběti války o konfliktu ve Vietnamu z roku 1989, se prý netají tím, že chce, aby nový film svým dílem přispěl k ukončení iráckého konfliktu. Proto prý ve filmu použil mnoho skutečných záznamů z irácké reality, které nalezl na internetu.
"Tento film má za cíl, aby se to, co se skutečně děje v Iráku, dostalo k americkému lidu," řekl po promítání. Název filmu - Redigováno - podle režiséra ukazuje způsob, jakým americká média informují o iráckém konfliktu: k divákům se prý téměř nedostane skutečný obrazový materiál, který přitom média mají k dispozici.
"Všechno je to na internetu, ale nic z toho se neobjeví v nejdůležitějších sdělovacích prostředcích. Média jsou nyní součástí establishmentu," dodal.
De Palmův snímek je prvním ze svou filmů o konfliktu v Iráku, které mají na festivalu v Benátkách premiéru v rámci soutěžní sekce. Dnes se představí snímek In the Valley of Elah (V údolí Elah) kanadského režiséra Paula Haggise.
Oba filmy předznamenávají ofenzivu, během které v následujících měsících bude mít premiéru dalších šest snímků o Iráku.
Kromě De Palmova polodokumentárního dramatu festivalové publikum před víkendem zaujal i soutěžní snímek Michael Clayton režiséra Tonyho Gilroye. Hlavní roli ve snímku o zkorumpovaném prostředí právnické firmy hraje George Clooney.
Režisér Gilroy říká, že chtěl prozkoumat nejen prostředí velkých firem a jejich zkorumpovatelnost, ale také psychiku zaměstnanců. Film je podle něj o lidech, kteří na jedné straně milují domov a své děti, ale "každý den jdou zpět (do práce), kde vždy odepíšou další část své morality".