Tento trend zastupuje v současné světové dokumentaristice například Michael Moore (Bowling for Columbine, Fahrenheit 9/11) či nedávno v českých kinech uvedený (a méně manipulativní) film Morgana Spurlocka Super Size Me.
V české kinematografii má tato vlna rovněž své zastánce: z filmů uvedených do kin zmiňme Český sen Filipa Remundy a Víta Klusáka či filmy Martina Marečka (Hry prachu, Zdroj).
Šílenci i egomaniaci
Festival Self Shooters se koná od čtvrtka do středy 1. března v pražském kině Světozor a představí i filmy, jejichž aktérům se přímý vstup do zaznamenávaného děje příliš nevyplatil. Spurlock si sice kvůli svému dokumentu Super Size Me málem zničil zdraví, ale nejhůř to asi dopadlo s Timothym Treadwellem.
Tenhle filmař chtěl ve svém projektu vyprávět o tom, jak žije v rovnocenném vztahu s aljašskými medvědy. O moc rovnocenný vztah ale nejspíš nešlo: po Thirdwellovi zbylo jen 100 hodin natočeného materiálu a utržená ruka s hodinkami nalezená poblíž tábořiště. Film Grizzly Man tak dotočil legendární německý režisér Werner Herzog a na loňském festivalu v Sundance za něj získal cenu za režii.
Dokumentaristé z tohoto proudu se logicky občas zaměřují i na řešení svých subjektivních problémů.
Syn slavného otce se vydává po jeho stopách v dokumentu Můj architekt Louis Kahn, obdivovatel herečky Drew Barrymoreové se v My Date with Drew zase snaží sjednat si s ní rande.
- Program festivalu ZDE