Recenze filmu: Zdroj

Irena Hejdová Irena Hejdová
29. 12. 2005 0:00
Recenze - Angažovaný dokumentární film Zdroj přináší do českých kin obraz života na ropných polích.

Zdroj je filmem o ropných polích v Ázerbajdžánu, o jejich zaměstnancích, obyvatelích i jejich vládcích, o neprůhledných finančních tocích, korupci a aroganci státní moci a nadnárodních korporací. V Ázerbajdžánu skoro polovinu státního rozpočtu tvoří příjmy z ropy, negativním důsledkem tohoto faktu je ale zničené životní prostředí, zdraví obyvatel ohrožené radiací a vůbec nízká kvalita života v zemi, která zpod sovětského vlivu přešla rovnou pod vliv ropných koncernů.

foto z filmu Zdroj
foto z filmu Zdroj | Foto: AutomatFilm

Metoda filmu

Film je rozdělen do tří částí. První z nich se jmenuje Dobytek a dobývání, druhá Kontrakty a kontroly a třetí Suvenýry a suverenita. Části jsou odděleny animovanými předěly, které hravě ilustrují téma. Styl těchto animovaných předělů je stejně na první pohled naivní jako vystupování autorů v Ázerbajdžánu. Ti tu na první pohled působí dojmem nadšenců, kteří přijeli natočit film oslavující Ázerbajdžán, jeho ropné bohatství a velikost jeho vládců. Ti jim ochotně odpovídají a vysvětlují. Film tedy sleduje i proces natáčení, jeho autoři se stávají jeho aktéry. Dávají oběma stranám příležitost k tomu, aby se vyjádřily, čehož obě strany využívají více než vrchovatě. Následným sestřihem natočených záběrů s archivními filmy a s propagačním filmem petrolejářského koncernu BP pak vychází najevo, na čí straně je pravda.

foto z filmu Zdroj
foto z filmu Zdroj | Foto: AutomatFilm

Konfrontace

Martin Mareček natočil mimo jiné celovečerní dokument Hry prachu. V něm konfrontoval účastníky a příznivce Mezinárodního měnového fondu s jejich odpůrci a kritiky. Natáčení proběhlo během zasedání Mezinárodního měnového fondu v Praze. Také film Zdroj, který natočil Martin Mareček ve spolupráci s Martinem Skalským, konfrontuje dva zcela rozdílné pohledy na problém ropné těžby v Ázerbajdžánu: na jedné straně státní moc, podporovaná a korumpovaná nadnárodními petrolejářskými koncerny, na druhé straně zoufalí obyvatelé, kteří žijí v radiací zamořených oblastech, jejich půda je jim bez kompenzací zabírána a jejich kvalita života je tím nižší, čím vyšší je životní standart jejich státní moci.

Klady filmu

Je jasné, že tvůrci filmu straní spíše té slabší straně, výpovědi fukncionářů konfrontují s výpověďmi aktivistů, disidentů a obyvatel, ukazují zdevastované životní prostředí, dobytek pasoucí se na ropných polích i strach obyvatel z jejich vládců. Film si sympaticky jde za svým, aktivizuje, přitom neztrácí zábavnost (scény z obchodu se suvenýry, úředník s věčně zvonícím telefonem). Odhaluje zákulisí ropného byznysu na té nejnižší úrovni a je chvályhodným a silným příspěvkem do diskuze o automobilismu a závislosti západních zemí na ropě.

Ocenění

Zdroj vstupuje do kin 29. prosince 2005 jako vítěz řady festivalových cen. Vyhrál už Cenu diváků a jednu z šesti prvních cen za nejlepší český dokumentární filmu roku na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, také Velkou cenu a Cenu Ministerstva životního prostředí na festivalu Ekofilm v Českém Krumlově a cenu MDR za nejlepší východoevropský dokument na DOKfestu v Leipzigu. Oceněn byl i na festivalu Jeden Svět a na festivalu ekologických filmů Týká se to také tebe v Uherském Hradišti.

Zdroj
75 minut, ČR 2005
režie, střih, zvuk: Martin Mareček