Los Angeles - V Hollywoodu se často statisticky spekuluje, jaké filmy nemá smysl točit, respektive z jakých filmů nebudou hity. Před lety se tvrdilo, že nemají šanci filmy, kde má hlavní hrdina vousy. Jedním z průlomů byl Tanec s vlky a pak až Gladiátor. Dlouho panovala i kletba okolo filmů s pirátskou tematikou, prokletí překonali Piráti z Karibiku. Nyní se již celkem jasně rýsuje, že není dobré dělat filmy z pouště.
Pamětníci si vzpomenou na komedii Ishtar z roku 1987 (/), která patřila k největším propadákům všech dob; z novějších filmů neuspělo dobrodružné Hidalgo - Ohnivý oceán (2004) ani akční Sahara (2005).
Uplynulý víkend do amerických kin přišly hned dvě novinky, které se odehrávají v poušti, a přestože měly být jedněmi z hlavních hitů sezóny, obě zklamaly. Přitom si je studia tak hezky rozložila podle pohlaví a genderu: akční Princ z Persie pro chlapce a „romantický" Sex ve městě 2 pro ženy.
Stačil i nejméně úspěšný Shrek
Nakonec oba dva předražené snímky skončily až za čtvrtým pokračováním Shreka, který je v kinech od minulého týdne. Přitom i nijak skvěle hodnocený snímek zaznamenal 39procentní propad tržeb oproti premiérovému víkendu. Jeho nynějších 43,3 milionu potvrzuje, že je to dosud nejméně úspěšný díl série, která si vedla vždy lépe. Sex ve městě 2 se za ním krčí s číslem 32,1 milionu dolarů, třetí Princ z Persie má 30,2 milionu.
Celkový výsledek tak přinesl nejméně výdělečný prodloužený víkend za posledních 15 let a pokles tržeb o zhruba 20 procent oproti loňsku - tzv. Memorial Day Weekend by přitom měl být vedle víkendů s napojeným Dnem nezávislosti (4. července), potažmo Dnem díkůvzdání o Vánocích tím nejsilnějším obdobím v roce.
Jenomže kvalita obou novinek byla tak slabá, že se velmi rychle rozšířilo, že nestojí za návštěvu kina.
Problém byl i v marketingu - Sex ve městě 2 nepřišel s ničím kromě své značky, čím by mohl zapůsobit na potenciální publikum; žádný nápad, vtip či slogan, jen plakáty s vyfintěnými a brutálně retušovanými herečkami. Prince z Persie zase příliš spoléhal jen na slavné jméno počítačové hry a zapomněl vymyslet něco navíc.
Rychlé průzkumy zjistily, jaké bylo složení publika. U Sexu ve městě 2 činily ženy kolem 90 procent publika (což je naprosto ojedinělý jev) a 46 procent z nich bylo starších 35 let. První díl celovečerního Sexu ve městě měl ženského publika kolem 80 procent. Je tedy zřejmé, že značka odpuzuje stále větší množství mužů. Naproti tomu Princ z Persie měl vyrovnanější skóre: mužů v publiku bylo kolem 58 procent, stejně tak kolem 58 procent z nich bylo starších 25 let.
Holky a kluci v Americe
Co se týče diváckých ohlasů, lépe je na tom Prince z Persie. Na Mezinárodní filmové databázi
(IMDb.com) mu z diváckého hlasování vyšla průměrná známka 6, 9 bodů z 10 možných, výrazně se líbí publiku pod 18 let, zvláště dívkám, které obdivují vypracované těla Jakea Gyllenhaala v hlavní roli.
Kupodivu film celkově méně zaujal americké publikum, které hlasuje méně často a méně pozitivně než neamerické. Možná za to může fakt, že příběh alegoricky vypráví o vojenské invazi do země na středním Východě, kde mají být ukryty nebezpečné zbraně, ale žádné se nenajdou.
Druhý Sex ve městě je zjevně snímek, který fanoušky ani fanynky příliš nezajímá. Na IMDb.com má mnohem méně hlasů než Princ z Persie a kupodivu jej známkují častěji muži než ženy, takže má nepřekvapivě nesmírně nízké hodnocení kolem 3, 8 bodů z 10 možných.
Čtěte také: Zaopatřené ženy už se chystají slavit Sex v poušti Recenze: Princ z Persie se topí v píscích blockbusteru Shrek čtvrtý se trochu scvrknul. Aspoň na tržbách |
Film podstatně více nesnášejí diváci a divačky mimo USA, překvapivě se méně líbí i ženám středního věku, které by se měly s hrdinkami identifikovat. Rozdíl mezi hodnocením mužů a žen je nicméně obrovský, jde o skutečnou genderovou válku.
Začteme-li se ale do recenzí, zde už pohlaví publicistů a publicistek nehraje roli. Téměř všichni si stěžují, že dívat se na něco takového hodinu je ještě přijatelné, ale dvě a půl hodiny absolutně nesnesitelné. Dvojka je prý ještě horší než první díl a to je samo o sobě pozoruhodný výsledek. A to nejen proto, že tu není žádné město ani sex, což je samo o sobě klamavá reklama. Přes 85 procent recenzí v angloamerickém tisku je drtivě záporných.
Betty Jo Tuckerová ze stránky ReelTalk Movie Reviews napsala, že se jedná o skutečně „nekonečné pokračování". Podle Kate Muirové z britských Timesů jde o „menopauzu v poušti" a podle Limary Saltové z časopisu Little White Lies se jedná o „nejurážlivější a nejnebezpečnější film pro ženy od dob Pretty Woman. Jenomže na rozdíl od ní má Sex ve městě 2 i méně šarmu".
Ann Hornadayová z Washington Postu označila film za „bezkrevný, zabedněný a hrůzostrašně karikaturní výlet do nicoty, jenž se zdá být stvořen jen proto, aby nalezl nové cynické cesty, jak zneužívat přízeň ženského publika".
V tom jí přizvukuje Joe Morgenstern z Wall Street Journal, že „v naprosté dějové bezcílnosti jde o téměř avantgardní dobrodružství". Recenzenti se shodují v tom, že je až neuvěřitelné, jak můžou titíž tvůrci zničit své vlastní původní dílo a dovést převratný a v jádru inteligentní seriál do tak hloupé, prázdné a povrchní podoby.
Náborový film pro bolševiky
Jeffrey Westhoff z deníku Northwest Herald s lehkou nadsázkou tvrdí, že „budoucí bolševici ho budou používat jako náborový film", protože se na něm dá demonstrovat zkaženost dnešního kapitalismu. Jeff Vice z Desert News v Salt Lake City pak nabádá: „Všichni příčetní a citliví Američané by se měli střednímu Východu a arabskému světu za Sex ve městě 2 omluvit."
Film prý úžasně nesmyslným způsobem propaguje emancipaci a působí jako násilné šíření západní kultury do zemí, které na to nejsou připraveny a rozhodně nestojí o to, aby jim tyto hodnoty někdo vnucoval tímto způsobem.
Jednu z mála pozitivních recenzí - dokonce s nejvyšší možnou známkou A - napsala Jenice Armstrongová z Philadelphia Daily News. Ta zde tvrdí, že nenávist, která se snáší na Sex ve městě, není spravedlivá a že ženy potřebují „estrogenový eskapismus". Dále se domnívá, že film je zcela záměrně nevkusný a přehnaný (campy, over-the-top) a že všechny tyto výstřelky radostně užívala a nabádá ženy, aby zapomněly na to, co píší ostatní kritici.
Piráti z Karibiku bez Sparrowa
Princ z Persie má na databázi Rottentomatoes.com sbírající publicistické ohlasy z angloamerických médií kladných jen necelých 40 procent kritik a průměrné hodnocení 5 bodů z deseti. Kritici mu vyčítají především jeho bezvýraznost. Hodinu poté, co jste ho viděli, si nelze si vzpomenout na cokoli výjimečného, zábavného či nápaditého, zní konsensus.
Problém je i v tom, že na jednoduchý teenagerský blockbuster má Prince z Persie překomplikovaný scénář, jehož zákruty ale není zábavné sledovat. Herci mají většinou dost hrozný přízvuk a nejvíce se perou nejen s hloupými dialogy, ale hlavně s lacině působícími speciálními efekty.
Kritici se nemůžou příliš shodnout na tom, zda byl Jake Gyllenhall v hlavní roli dobrou volbou. Podle některých neodpovídá představě správného akčního hrdiny, podle jiných je na tento film až příliš dobrý; podle dalších se zbytečně vzdálil filmům, které točil dřív a na rozdíl od Johnnyho Deppa z Pirátů v Karibiku svou proměnu neustál, i když na sobě působivě fyzicky zapracoval.
Aspoň tak to vyjádřil Tim Brayton z časopisu Antagony & Ecstasy: Je to jako sledovat Piráty z Karibiku, kdyby se vystřihly všechny scény s Jackem Sparrowem."
Matt Brunson z magazínu Creative Loafing hodnotí Prince z Persie takto: „Říct, že tento film není tak špatný jako jiné adaptace počítačových her, je jako říct, že jeden den přejeté zvíře na silnici nesmrdí tak hrozně jako týden přejeté zvíře."
Většina recenzentů se nakonec uchýlí k žertům na téma dýky s pískem času, kolem níž se točí zápletka. Někteří ji zatoužili mít, aby mohli skákat v ději co nejvíc dopředu, jiní, by se pomocí ní chtěli vrátit časem zpět, aby se mohli vyhnout zhlédnutí tohoto nepodařeného filmu.