Recenze: Superherci se s gustem stali superdrsňáky

Radomír D. Kokeš
16. 8. 2013 16:00
Red 2 nabízí osvěžující pohled na klasická akční klišé
Bruce Willis v akci.
Bruce Willis v akci. | Foto: Bontonfilm

Recenze - Oba díly Red vycházejí z oživování klasických žánrových vzorců, které jsou za prvé sebeuvědoměle ironizovány a za druhé ozvláštňovány jejich napojováním na hrdiny ve věku, jenž pro akční špionážní komedie nepředstavuje normu.

A zatímco kdyby kojenecké akční komedie Supersmradi viděl Dante Alighieri, musel by dopsat přinejmenším desátý kruh pekla, tak v dobrém slova smyslu stařecké akční komedie Red naopak představují vskutku osvěžující pohled na stokrát prozkoušené vzorce.

Čtěte také
Recenze: Špionská komedie RED navrací důchodce do akce

Foto: Bontonfilm

První díl jako by nabízel alternativu Zatím spolu, zatím živí (což tedy samo o sobě byla ironická variace na tradiční vzorce): bývalý špičkový tajný agent Frank (Bruce Willis) si často telefonuje se znuděnou úřednicí Sarah (Mary-Louise Parkerová), která ráda čte laciné morzakory o obyčejných dívkách, které se náhodou dostanou do víru dobrodružství s agenty CIA.

A světe, div se… po Frankovi ve výslužbě začnou jít vládní zabijáci, kteří zároveň vědí o Sarah, Frank ji musí vytáhnout z jejího všedního úřednického života a Sarah se tak dostane do víru dobrodružství s elitním agentem CIA. Pomáhá jim přitom paranoidní špiónský důchodce Marvin, brilantní britská agentka Victoria (Helen Mirren) a čelní představitel ruské rozvědky Ivan (Brian Cox).

Pozabíjejí pár desítek bezvýznamných pěšáků, odhalí vládní spiknutí a žijí šťastně až do… ne, je tu druhý díl, ve kterém pro změnu začnou opět po Frankovi, Sarah a Marvinovi jít, opět jim pomáhá Victoria a opět jim pomáhá Ivan - a tentokrát musí zachránit pro jistotu miliony lidí.

Stará zlatá studená válka

První díl byl zábavnou variací na sestavování superhrdinského týmu, který se dostane do nemilosti svých bývalých zaměstnavatelů, přičemž zralí hrdinové zároveň mohou zavzpomínat na staré zlaté časy studené války, porozbíjet huby bandě cucáků a ukázat, že ještě nepatří do sběrného odpadu.

Foto: Bontonfilm

Druhý díl mnohem více vychází z týmovek typu Mission: Impossible, rozdělených na fázi objevování pozadí mise, fázi realizace mise a fázi záchrany světa. Aby to nebylo tak mechanické, propojuje se hlavní dějová linie s paralelní, ve které jde Frankovi po krku korejský elitní zabiják (jak jinak) Han, ale nemusíte se bát, že by se nenaplnilo klasické crossoverové klišé: superhrdinové se potkají, poměří si pindíky v urputné rvačce a potom táhnou za jeden provaz. (Pardon za spoiler, ale nečekali jste, že by Franka mohl kdokoli zabít, že ne?)

Foto: Bontonfilm

V prvním díle se pracovalo s žánrovým uspořádáním, v němž špionážní vzorce posilovaly dominující akční žánr, v druhém s žánrovým uspořádáním, v němž vzorce akčního filmu posilují dominující žánr špionážního filmu.

Nepřijdete tak o složité špionážní plány s rozdělením úloh, neortodoxní výslechové metody, tajné setkání v restauracích, několikanásobné vzájemné podrazy mezi sebou flirtujících agentů, automobilovou honičku, průnik do super-zabezpečeného objektu a super-nebezpečnou zbraň hromadného ničení.

Dílčím problémem ovšem je, že zatímco složitá zápletka prvního dílu sloužila hlavně k prezentaci neortodoxnímu hrdinskému týmu, tentokrát hrdinský tým slouží zápletce, tedy měl by.

Foto: Aktuálně.cz

Poněkud pomalejší akční film

Hra s postavami a hra s vyprávěním se trochu bijí, protože Red 2 variuje mnohem větší počet vzorců než Red, ačkoli se to snaží maskovat za odhalování dávného tajemství, které ale reprezentuje - odpusťte mi tu metaforu - především nit, na kterou se navlékají korálky jednotlivých citací. Hanova linie má striktně rytmickou funkci, kdy jeho vpády do vyprávění od sebe oddělují víceméně jen další umělý posun hrdinů v jejich pátrání napříč světem od bodu A do bodu B.

Foto: Aktuálně.cz

Nic proti, protože tuto funkci splňují. Složitější je to ale s vedlejší dějovou linií kol ruské tajné agentky Katji (Catherine Zeta-Jones), která má naopak funkci čistě zdržující a zpomalující příliš rychlý postup hrdinů kupředu - a částečně i s dějovou linií kolem Žabáka, i když ten aspoň motivuje záměrně přestylizovanou sledovačku v kavárně, automobilovou honičku a velmi zábavný výslech.

Celé Red 2 je tak trochu paradoxní, protože má jednoznačně pomalejší tempo než většina současných akčních filmů a očividně se samo kochá svými důmyslnými inscenacemi oblíbených typů scén, a zároveň se stále snaží budovat dojem, že jedna událost stíhá druhou, což by nebylo nutně špatně, kdyby realizace tohoto konceptu nebyla poněkud nedotažená.

Některé scény trvají poněkud dlouho (de facto cokoli s Katjou jako ústřední figurou, úvodní třetina) a některé jsou naopak bizarně utínány poněkud předčasně (cokoli s pronásledujícím agentem, většina scén s Anthonym Hopkinsem, jež navíc jako by byly napsány i natočeny na první dobrou - a jeho osvobození připomíná spíš ZAZ parodii Přísně tajné!), kvůli čemuž film občas nepříjemně skáče.

Jenže co naplat, když je to celé vlastně tak roztomilé a vůči tradici špionážních filmů podobně rozverně uctivě-neuctivě jako Galaxy Quest vůči Star Treku. Galaxy Quest nezmiňuji náhodně, protože za ním i za Red 2 stojí stejný režisér Dean Parisot, který odkoukal klasické špionážní postupy stejně pečlivě jako postupy televizního Star Treku.

A zatímco scenáristicky a dramaturgicky je Red 2 povážlivě inkoherentní, režijně a inscenačně udržuje Parisot překvapivě stabilní poměr úcty a ironie, kdy se scény nikdy nezačnou tvářit jako seriózní akční drama a zároveň nikdy nespadnou do tenat hloupé karikatury.

Vděčí za to koneckonců i vynikajícím hercům, z nichž jen Bruce Willis předvádí svou klasickou figuru drsného akčního hrdiny, zatímco všichni ostatní jsou vlastně skvělí charakterní herci, kteří si prostě s očividným potěšením hrají na špiony a špionky, drsňáky a drsňačky či na bondovsky protřelé padouchy.

Otázkou je, jestli si chcete hrát s nimi - to už je spíše na vás, ale já si s nimi hrál s nebývalým diváckým potěšením.

Red 2
Red 2
Žánr: Akční, Komedie, Krimi, Thriller
Režie: Dean Parisot
Obsazení: Bruce Willis, John Malkovich, Anthony Hopkins, Helen Mirren, Mary-Louise Parker, Catherine Zeta-Jones, Byeong-heon Lee, Titus Welliver, David Thewlis, Neal McDonough, Tim Pigott-Smith, Brian Cox, Philip Arditti, Vlasta Vrana, Steven Berkoff
Délka: 116 minut
Premiéra ČR: 01.08.2013

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy