Glosa - Tak nám vyhlásili nominace na České lvy 2012. Jestli mají nějakou výpověď, tak tu, že ze třiceti tuzemských a koprodukčních distribučních titulů stála podle filmové akademie za něco jedna šestina. Jinak si nelze vysvětlit, že ve většině kategorií se v nominacích objevila stejná pětice filmů.
Favority českých recenzentů z nedávných Cen české filmové kritiky - snímky Ve stínu, Okresní přebor Pepika Hnátka a Čtyři slunce - doplnily Odpad město smrt a Polski film. Ostatní filmy jen paběrkovaly, i když ve vedlejších kategoriích po jedné až dvou nominacích získaly ještě snímky jako 7 dní hříchů, Konfident nebo Modrý tygr.
Čtěte také
Slunce a stín. Český lev 2012 má dva jasné favority
Petr Vachler rozšířením nominací na pět filmů reagoval na výtky, že mnohé kvalitní filmy propadnou rozhodovacím sítem a vůbec se na ně nedostane. Situace se trochu změnila, ale hlasování porotců má svoje limity: místo tří se nám nyní rýsuje pětice jasných favoritů.
Další změnou, která byla inspirována vznikem konkurenčních Cen české filmové kritiky, je vytvoření dvou kategorií, v nichž vítěze vyhlašují „kritici a teoretici". Ani tady se změna nesetkala příliš s účelem: ceny připadly stejným filmům (Ve stínu a Láska v hrobě), které před čtrnácti dny ocenili novináři ze Sdružení českých filmových kritiků.
Obdivuhodná odvaha
Větší pochyby se ovšem týkají smyslu opulentního nominačního večera jako takového. Na vedlejším kanále se v době, kdy Jakub Žáček a Simona Babčáková vyhlašovali nominace, dohrával nejdelší daviscupový zápas historie, ale divák ČT 2 mohl mít z délky celého ceremoniálu subjektivně stejný pocit. Vyplnit bez patnácti minut dvouhodinový galavečer a udržet přitom diváckou pozornost, když ještě vůbec o nic nejde, je úkol nadlidský a nepodařilo se to ani jinak docela slušným a dobře se doplňujícím moderátorům.
Jistě není náhoda, že ani američtí Oscaři nic takového jako nominační večer neznají a dlouho očekávané nominace ohlašují na ranní (krátké) tiskové konferenci. Petr Vachler rád říká, že takhle okázalé vyhlašování adeptů v jednotlivých kategoriích pomáhá propagovat český film. Pravda je ale prozaičtější: přímý přenos nominací funguje hlavně jako self promo Českého lva (který se druhého března přesune na sledovanější kanál ČT 1) a jeho sponzorů. Prostor, který dostali v rámci večera partneři VAC v čele s Magnesií je k nezaplacení. Je totiž zadarmo.
Český lev slaví dvacet let a díky šikovnosti týmu kolem Petra Vachlera se proměnil v když ne všeobecně uctívanou, tak určitě všeobecně uznávanou a výraznou cenu. To samé se nedá říci třeba o internetové stránce Kinobox.cz, která by asi měla mít ambice všeobjímajícího portálu pro milovníky filmu. V porovnání třeba s ČSFD má ale mizivou návštěvnost.
Takže když si odnese sošku za nejlepší český film podle hlasování čtenářů na tomoto serveru sportovní dokument Martina Přívratského Tomorrow Will Be Better, který byl nasazen jen v omezené distribuci a vidělo ho minimum diváků, vypovídá to nejen o schopnosti režiséra mobilizovat své facebookové fanoušky, ale také o relevanci tohoto filmového portálu a obdivuhodné odvaze organizátorů tvářit se, že takové výsledky něco znamenají. Ale tahle odvaha je vlastnost, která celým nominačním večerem procházela jako červená nit.