Trump není s filmovými cly sám. Ve Švýcarsku mají lex Netflix, jinde funguje cenzura

Jaroslav Totušek
14. 5. 2025 12:00
Americký prezident Donald Trump navrhuje stoprocentní clo na zahraniční filmy – jde o tvrdý zásah, který má regulovat filmový průmysl. Po světě se přístup k filmům různí: někde zahraniční filmaře vítají s otevřenou náručí, ale jinde přicházejí na řadu cla nebo cenzura.
Donadl Trump není na světě jediný, kdo se snaží regulovat filmový průmysl ve svém státě.
Donadl Trump není na světě jediný, kdo se snaží regulovat filmový průmysl ve svém státě. | Foto: Reuters

Ačkoliv jsou stoprocentní cla na zahraniční filmy velmi drastickým opatřením, nějakou formu podpory a ochrany domácího filmového průmyslu má zavedenou řada zemí včetně velkých evropských hráčů.

Návrat peněz do domácí produkce

Nejběžnější forma regulace cílí na stále populárnější streamovací služby a jejich obří projekty. Vynalézavě na to šlo Švýcarsko. Od ledna 2024 v zemi platí takzvaný lex Netflix, kteří si Švýcaři odhlasovali v referendu. Zákon zavádí povinnost pro streamovací platformy, jako jsou Netflix, Amazon Prime a Disney+, investovat čtyři procenta svého ročního obratu generovaného ve Švýcarsku do domácí filmové produkce. Ačkoliv se to nemusí zdát jako obzvlášť velká částka, jde o desítky milionů švýcarských franků ročně. Podobné opatření se v současné době chystá zavést i Belgie.

Nejpřísněji filmaře prostřednictvím streamovacích služeb regulují Francie s Itálií. Dne 22. března 2024 italská vláda schválila novelu zákona o audiovizuálních mediálních službách (Testo Unico sui Servizi Media Audiovisivi, TUSMA), která upravuje investiční povinnosti pro streamovací platformy. Tyto služby musí nyní investovat 16 % svého obratu v Itálii do evropských audiovizuálních děl, přičemž z této částky musí 70 % směřovat do italských produkcí.

Velmi základní formu nařízené úpravy obsahu obsahuje i takzvaná směrnice o audiovizuálních mediálních službách (AVMSD). Ta ve všech státech Evropské unie nařizuje, že poskytovatelé audiovizuálních mediálních služeb (tedy streamovací služby, ale i běžné televize) na vyžádání musí ve svých katalozích mít alespoň 30 % podíl evropských děl.

My o zahraniční filmaře stojíme

Úplně opačný přístup razí země, které se dlouhodobě potýkají se sníženým zájmem zahraničních filmařů a studií. Například Jižní Korea má od roku 2011 program KOFIC Location Incentive, pobídky korejské filmové rady, kdy země proplatí až 30 % ze zahraničních filmových produkcí, pokud studio splní několik podmínek včetně těch, že natáčení v zemi musí být delší než pět dnů a produkce během něj musí utratit více než 400 milionů korejských wonů (necelých 6,5 milionu korun).

Podobně tomu je i v Africe. Ghana v roce 2024 představila pobídkový plán na přilákání zahraničních produkcí, jehož součástí je osvobození produkce od DPH, dovozních cel nebo například přístavních poplatků. Dnes již bývalý prezident Akufo-Addo na adresu pobídek zdůraznil, že tyto kroky mají posílit pozici Ghany jako lídra v africkém filmovém průmyslu a zvýšit její atraktivitu pro filmaře z celého světa. Nigérie, domov Nollywoodu, největšího centra afrického filmového průmyslu, zase vypsala výhodné pobídky pro zahraniční investory, kteří se v zemi chystají vybudovat komunitní kinosály.

Duchy a náboženské urážky nechceme

Zatímco ekonomická regulace je často systematická a předvídatelná, regulace formou obsahové cenzury bývá mnohem nepředvídatelnější - a někdy i absurdní. Například na čínský filmový trh, který je spolu s tím americkým největší na světě, má zavedená cenzurní pravidla o propagaci kultů a nadpřirozena, což se vztahuje například na duchařské komedie, takže třeba Krotitelé duchů nebo Piráti z Karibiku měli smůlu. V průběhu času ale význam čínského filmového trhu rostl, takže nyní americká i evropská studia raději dělají ústupky a zavádějí samocenzuru, jen aby o toto odbytiště nepřišla.

Samostatnou kapitolou je pak omezování filmů z náboženských či sexuálních důvodů. V Rusku byl například zakázán snímek Dej mi své jméno (2017) kvůli zobrazování homosexuálního vztahu, který je v zemi považován za takzvanou "propagaci netradičních hodnot". V Singapuru skončil na indexu film Poslední pokušení Krista (1988) pro urážku náboženského cítění, zatímco v Indii se pravidelně stává, že cenzurní rada žádá vystřihnutí scén, které se dotýkají kastovního systému, politiky nebo sexuality.

Saúdská Arábie dlouhá léta nepromítala žádné filmy vůbec - první veřejné kino se tam otevřelo až v roce 2018. Často zde ale nenalezneme žádnou systematičnost. Působí to spíše tak, že cenzura je dílem atmosféry a momentální nálady samotných cenzorů - jednou některý snímek neprojde, podruhé ale podobný (třeba i s mnohem vyhrocenějším obsahem) dostane zelenou bez problémů.

Jedním z filmů, kterému se nevyhnula cenzura, je i Spielbergův E.T. – Mimozemšťan (1982).
Jedním z filmů, kterému se nevyhnula cenzura, je i Spielbergův E.T. – Mimozemšťan (1982). | Foto: Universal Studios

Kdo by si myslel, že Evropa je cenzury prostá, ten by se mýlil, ačkoliv je potřeba se v tomto případě přesunout o čtyřicet let do minulosti. Finsko, Švédsko a Norsko zabránily skandinávské premiéře Spielbergova filmu E. T. - Mimozemšťan (1982), protože snímek údajně zobrazuje dospělé v pozici nepřátel dětí. Tehdejší vedoucí cenzurního úřadu Gunnel Arrbäcková nakonec prohlásila, že dětští psychologové, se kterými se cenzoři radili, potvrdili, že snímek po celou svou stopáž buduje atmosféru strachu a nejistoty, tedy že není vůbec vhodný pro dětské publikum.

V současné době je stále evidentnější, že filmový průmysl dlouhodobě funguje jako nástroj kulturní politiky i ekonomické strategie. Zatímco Spojené státy zvažují tvrdá cla, jiné země volí investiční povinnosti, pobídky nebo naopak cenzurní zásahy. Společným jmenovatelem zůstává snaha ovlivnit, co diváci uvidí a samozřejmě i to, kdo to natočí a za jakých podmínek.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy